Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Det där är nog Zetterbergs snabblås. Dom var populära en period i slutet av 70- talet. Men väldigt opålitliga, mer än en som tippat av flaket p.g.a dålig låsning. Hade dom själv på en bil jag körde, man fick kolla spänningen på bulten varje vecka för att va trygg. Det ska sitta en saxpinne genom hålet längst ner.
Jag kanske ska förtydliga lite. Man spänner alltså en bygel över en bult, och låser bygeln med en saxpinne. Problemet var att det flexade för lite, så det uppstod gärna ett visst glapp. Det var då olyckorna hände. Man hade ett speciellt verktyg för att spänna bygeln, i princip ett bockat rundjärn som passar i hålet nederst på bygeln.
Njae, justerbar har jag inget minne av. Vill minnas att dom flesta bytte ut dom mot antingen Laxo eller vanliga fästen. Ganska vanligt i mina hemtrakter med kombibilar, grus på sommarn å virke på vintern. Men det blev som sagt ingen succé.
Vi hade ett par bilar med laxolås på åkeriet, vad jag minns så skulle det gå riktigt ont om man inte skiftade på 15-20 minuter. 20 min om man skiftade från betongroterare till något annat, den hade mekanisk drivning så det krävdes lite skruvning för att lossa drivaxeln. Det var mer det runt omkring som tog tid, stödben, slangar, kablar osv. inte själva skruvandet på låsen.