Det finns ett klart billigare alternativ genom att utnyttja denna länk :
http://sok.riksarkivet.se/fordonsarkivKnappa i det registreringsnummer man vill söka på.
Har man tur får man träff, men ibland får man det tyvärr inte. Det verkar som man får lättare träff på fordon som brukats i norra halvan av Sverige än i den södra halvan.
Ibland står även det äldre registreringsnumret med jämte det nyare. (Omvänt innebär detta att man också kan söka på ett registreringsnummer av den "gamla" typen.)
Var fordonet traktorregistrerat brukar det stå "Traktor" i kolumnen "Fordon".
Erfarenheten säger att de dokument som är benämnda
"TDAT" visar kopian av registreringsbeviset, dvs. det dokument man behöver för att göra en ursprungskontroll.
Dokument benämnda "
REG" är oftast handlingar rörande av- och påställningar, obetalda skatter, förfrågan avseende trafikförsäkring, registreringsbesiktningar, etc..
Varje dokument man kryssar för kostar bara en tia och inget annat. Dvs. man slipper de kostsamma sökavgifterna.
Har man riktig otur så är det inte det fordon man egentligen söker när man får hem pappren, men man kan få viss vägledning av datumkolumnen och försöka utesluta datum som kan verka alltför "nya" eller alltför "gamla".
Jag har själv hittat vederbörliga dokument på mina fyra lastbilar "importerade" från Norrland, tre Scania och en Volvo.
Sedan har jag dubbelkollat chassi- och motornummer med Scania på den bilen var man svetsat på ramen där chassinumret normalt sitter. Både Scania och Volvo har också uppgifter vart en bil med ett visst chassinummer skeppades. Volvo har endast uppgifter om återförsäljaren och ingen "första ägare", medan Scania har uppgifter om "första ägaren".
En av mina bilar var f.d. militärbil så den fick man söka efter hos Försvarsmakten istället för hos SVAR.
När man bara vet lite grand hur man skall gå tillväga så är det oftast ganska lätt.
Ju mer "kött på benen" man har inför en ansökan om ursprungskontroll desto lättare blir det att få kontrollen godkänd.
// Kjell N