Draganordning Polhemskoppling

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Draganordning Polhemskoppling

Inläggav Terminalen » 13 jan 2015, 19:12

En Go vän renoverar en Volvo Rundnos 1943 års. i bes. instrument står det att bilen är försedd med draganordning, "Polhemskopling" Är det någon som känner till eller har bild eller kan beskriva en sådan dragkrok? Med Polhemskoppling tänker man på ett knutkors. Tacksam för tips och en bild vore kanon.
L. Persson Kil
070-314 10 38
Terminalen

Re: Draganordning Polhemskoppling

Inläggav flak » 13 jan 2015, 19:33

Polhemsknut är en kardankoppling och här är den på bild i lantbrukslexikon 1941
lantbrukslexicon 1941.png
lantbrukslexicon 1941.png (599.83 KiB) Visad 26367 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Terminalen » 13 jan 2015, 19:58

flak skrev:Polhemsknut är en kardankoppling och här är den på bild i lantbrukslexikon 1941
lantbrukslexicon 1941.png

Jo då den känner jag igen, men det fanns en dragkoppling som kallades Polhemskoppling, förmodar att den var ledbar i alla riktningar, därav namnet, men frågan är hur en sådan såg ut??
L. Persson Kil
070-314 10 38
Terminalen

Inläggav Per Thomson » 14 jan 2015, 09:34

Jag har ett mycket svagt minne från min pappas rundnos, en ledad kloss som antagligen även kunde vridas i dragbalksinfästningen. "Klossen" måste ha passat in i ett hålrum på släpdraget och där låsts fast med en sprint. Om detta är sant är mycket osäkert, jag kan inte ha varit mer än 6 - 7 år då jag "registrerat" minnesbilden, men det skulle vara intressant om någon mer känner till att denna konstruktion har funnits.

slapkoppl001.jpg
slapkoppl001.jpg (20.95 KiB) Visad 26313 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Ove » 14 jan 2015, 14:47

En sådan koppling var det på vår volvo väldigt enkel,svår att koppla, blev utbytt mot en så kallad Smedjebacks koppling. det är en kulkoppling . Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Kjell T » 14 jan 2015, 15:52

Vilken diameter hade kulan för Smedjebacks kopplingen? Har sett flera olika storlekar.
Kjell T

Inläggav Terminalen » 14 jan 2015, 17:30

Per Thomson skrev:Jag har ett mycket svagt minne från min pappas rundnos, en ledad kloss som antagligen även kunde vridas i dragbalksinfästningen. "Klossen" måste ha passat in i ett hålrum på släpdraget och där låsts fast med en sprint. Om detta är sant är mycket osäkert, jag kan inte ha varit mer än 6 - 7 år då jag "registrerat" minnesbilden, men det skulle vara intressant om någon mer känner till att denna konstruktion har funnits.

slapkoppl001.jpg

Tack för svar och skiss.
L. Persson Kil
070-314 10 38
Terminalen

Inläggav Ove » 15 jan 2015, 13:33

Kommer inte ihåg,skulle gissa på 15 cm. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Malte. E » 11 jun 2015, 21:42

Polhemskoppling.
Tror mig ha ett svar:
Om man har möjlighet att gå in på ÖSTGÖTABILD, bild nr CW7873, så håller en chaufför just på att koppla släpet
med en Polhemskoppling. Rätt eller fel ? Tror i alla fall att det är rätt ! Kungl. Postverket tycktes gilla dessa Pol-
hemskopplingar till sina godskärror efter bussar. Men just denna chaufför körde inte postbuss. Han står enligt uppgift
i begrepp att köra till Holland.
Hälsningar
Malte E.
Malte. E

Inläggav Per Thomson » 12 jun 2015, 12:29

Intressant Malte, men jag får ingen träff på det bildnumret. Kan du möjligen se årtal och fotografens namn?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Malte. E » 12 jun 2015, 20:27

Koppling av släp.
Jag kan inte återfinna bilden ifråga.
Fotografen, Carl Werngren. Werngrens ateljé.
Ägare: Norrköpings Stadsmuseum.

Om det inte lyckas, hör av dig sänder jag en papperskopia pr post!
Malte E.
Malte. E

Inläggav Per Thomson » 13 jun 2015, 21:01

Jag hittade bilden Malte tack vare att du meddelade fotografens namn. Det hade även blivit träff om jag infogat ett blanktecken i bildnumret efter fotografens initialer CW 7873.
Hur som helst, den här bilden var det och jag skulle inte tro att vi blir anmälda för stöld om vi visar den direkt här. En Skänningekoppling är det, tror att det ska finnas annons om den i något gammalt nummer av Lastbilen. Innan denna förfinade variant kom till, gjordes det antagligen en hel del mer "grovhuggna" varianter med samma princip av diverse smidesverkstäder runtom i landet. Det var en sådan enkel variant jag tecknade ned och som vår far hade på den gamla rundnosen.

Stort tack Malte att du letat upp den här bilden! :D

cgipict-ext.jpg
cgipict-ext.jpg (111.56 KiB) Visad 25774 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Malte. E » 14 jun 2015, 07:39

Hej Per, och tack för den vänliga kommentaren.
Emellertid tror jag inte på Skänninge, såvida inte denna firma tillverkade två helt olika typer av släpvagnskopplingar.
Jag tror mig förstå vad du åsyftar för bild, och har en urusel kopia, vi får se om jag finner på något sätt att överföra
den till dig.
Malte E.
Malte. E

Inläggav Per Thomson » 16 jun 2015, 18:20

Tack Malte för en uttömmande artikel om släpvagnskopplingars utveckling införd i Tunga Magasinet nr 1 år 2001 :!:
Helt riktigt som du påpekar är den aktuella kopplingen på bilden inte av fabrikat Skänninge - det skulle vara mycket intressant att få veta vem tillverkaren är.

Eftersom den inte finns med i din artikel kan vi utgå ifrån att den måste ha varit mycket ovanlig i Sverige. Utförandet verkar dock vara mycket mer sofistikerad än den enkla koppling jag minns från vår rundnos, kanske det är en serietillverkad föregångare till de automatiska tyska kopplingarna. Genom att sprinten är helt cylindrisk och förmodligen med minimalt spel mot dragöglan, krävdes en extra (Polhems-)led. De senare tyska efterföljarna liksom den svenska VBG 100, båda typerna utan extra led, kompenserade de vertikala brytkrafterna genom speciella utformningar av sprintarna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Ove » 20 aug 2015, 09:31

Kopplingen som Per kommer ihåg var en hemmagjord knutkoppling tillverkad efter våran Fars anvisningar,av en smed som kallades för tusenkonstnären..Kopplinge var monterad på Volvo rundnos W1316 105 hk. med gengas,till bilen fans även en släde för transport av ved till jernverket Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Nästa

Återgå till Efterlysningar