Intyg/protokoll över stabilitetsprov vid tippning???

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Intyg/protokoll över stabilitetsprov vid tippning???

Inläggav Klas Pettersson » 19 jun 2008, 00:45

Är det någon här som känner till något om tippintyg??
Vem som utfärdar?? :?
MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Intyg/protokoll över stabilitetsprov vid tippning???

Inläggav Ove » 19 jun 2008, 10:22

Du kan göra tipprovet själv prata med Jan erik Bäcke han har gjort det referat i sista Åkeritidningen Ove T. :D
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Intyg/protokoll över stabilitetsprov vid tippning???

Inläggav Anders Ason » 20 jun 2008, 18:39

LBS76 skrev:Är det någon här som känner till något om tippintyg??
Vem som utfärdar?? :?
MVH Klas

    Hmm... jag blev "utsatt" för detta för ett par år sedan när jag avsåg att kopa en N10 grusbil som varit på utlandsbesök några år med papprena kvar där!
    Krävdes en stor hjullastare och likadeles grushög, trots att bilen var godkänd i Sverige en gång. Både VV och Biiprovningen var inblandade. Gav upp och köpte en annan bil.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5700
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Intyg/protokoll över stabilitetsprov vid tippning???

Inläggav Eddie » 22 jun 2008, 14:08

Det är inte så avancerat som det låter med ett tipp och stabilitetsprov. Om ditt tippflak är under 5 meter så slipper du det. Över 5 meter så lastar du flaket med singel, backar upp på en förhöjning med ena sidans driv och boggie hjul så du får en korrekt lutning, sedan tippar du tills lasten börjar rasa/glida, då mäts graderna och sedan tippar du fullt och då mäts åter graderna. Detta utförs av en verkstad, bilprovningen på din hemort hjälper dej säkert med detaljer både om vilken verkstad som är behörig och om vägning, fastsättningsintyg, framstamsintyg, tipp och stabilitetsrov behövs.
Eddie
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 apr 2008, 07:51
Ort: Bjärnum

Re: Intyg/protokoll över stabilitetsprov vid tippning???

Inläggav Klas Pettersson » 23 jun 2008, 08:38

Om man monterar Laxolås slipper man alla intyg då ??
MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Intyg/protokoll över stabilitetsprov vid tippning???

Inläggav Eddie » 23 jun 2008, 16:58

Jag tror att åtminstone fastsättningsintyg behövs. Men reglerna för veteran fordon är inte så strikta som nyare yrkesfordon. Kolla med någon ingenjör på bilprovningen det är säkrast, det är ju rätt trist och dyrt och bara åka till regbesiktningen och upptäcka att man saknar ett relativt billigt intyg.
Eddie
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 apr 2008, 07:51
Ort: Bjärnum


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster