Juni 2008

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Juni 2008

Inläggav Per Thomson » 16 jun 2008, 09:40

Vadå "juni 2008", jo det handlar om nostalgikalendern så klart :)
Sitter på kontoret och vilar blicken en stund på den fantastiska majbilden "Långtradare för Bilspedition", fotot taget någon mitten 60-tal och föreställande tre stycken 75:Super i Uddevalla. Jag njuter av bilden och blicken far dit varje gång jag måste återhämta mig för någon arbetsuppgift. Jamen det är ju inte maj nu slår det mig plötsligt idag den 16 juni. :roll:

Jag byter blad till juni och en "högbyggd Titan" med tandemboggi dragandes en styckegodstrailer på en gata i centrala Göteborg. Texten under bilden förklarar det konstiga fordonet till viss del (testbil för USA marknad). Säkert en något missöverstämmande teknisk lösning för mången svensk betraktare men just för den sakens skull blir bilden särskilt charmig. Kanske var det så att bilen drog två stycken trailers samtidigt (dolly) på rutten Kalmar - Göteborg och då var det inte helt fel med tandem.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Juni 2008

Inläggav Anders » 16 jun 2008, 14:41

Man undrar vad det blev av Titanen? Det hade verkligen varit en mäktig bil att ha idag och kunna plocka fram till tunga rallyt! :D
Fast det är ju inte helt fel att kunna vila ögonen på den lite då och då heller.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 16 jun 2008, 17:02

Per Thomson skrev:Vadå "juni 2008", jo det handlar om nostalgikalendern så klart :)
Sitter på kontoret och vilar blicken en stund på den fantastiska majbilden "Långtradare för Bilspedition", fotot taget någon mitten 60-tal och föreställande tre stycken 75:Super i Uddevalla.

Nu blev jag nyfiken...Bilspedition i Uddevalla låter intressant. Jag har dessvärre inte kalendern, så jag undrar lite om det går att se något åkerinamn på bilarna.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 16 jun 2008, 18:03

Det står inte något på bilarna, men i bildtexten nämns att de skulle ha tillhört Uddevalla fjärrtransporter.
Kanske något?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Roger Larsson » 16 jun 2008, 20:41

Per Thomson skrev:Jag byter blad till juni och en "högbyggd Titan" med tandemboggi dragandes en styckegodstrailer på en gata i centrala Göteborg. Texten under bilden förklarar det konstiga fordonet till viss del (testbil för USA marknad). Säkert en något missöverstämmande teknisk lösning för mången svensk betraktare men just för den sakens skull blir bilden särskilt charmig. Kanske var det så att bilen drog två stycken trailers samtidigt (dolly) på rutten Kalmar - Göteborg och då var det inte helt fel med tandem.

Är det denna bil Du pratar om? Skymtar en vit o blå kort dragbil med vit kyltrailer bakom... (på alutrans hemsida alltså) fast någon tandemboggy ser jag inte till på varken den sidan eller på min... Men den kan ju ha både tillkommit och försvunnit under tidens gång...
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510064.htm
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Stellan » 16 jun 2008, 21:00

Uddevalla fjärrtransporter låter inte alls bekant, jag kan inte påminna mig att jag hört det någon gång. Det närmaste jag kan komma på är Dingle Fjärrtransporter, men de körde åt ASG. Det finns väl ingen bild någonstans på kalendernbilden?
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 16 jun 2008, 23:28

Roger Larsson skrev: . . . Är det denna bil Du pratar om? Skymtar en vit o blå kort dragbil med vit kyltrailer bakom... (på alutrans hemsida alltså) fast någon tandemboggy ser jag inte till på varken den sidan eller på min... Men den kan ju ha både tillkommit och försvunnit under tidens gång...
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510064.htm

Nej, köp kalendern vetja :!: Du kanske får rabatt eftersom halva året har gått men kräv inte för mycket för då kanske Stefan river ur de 6 första bilderna och då missar du de 2 som jag kommenterat :mrgreen:
Kalendern är värd att sparas även sedan året är slut.
Jag har gått igenom Stefans bildarkiv på hemsidan men ingen av bilarna finns med där.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack