"Studentflak"?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

"Studentflak"?

Inläggav Anders Ason » 02 jun 2008, 21:46

Börjar bli dags för examen både här o där och det dyker då upp att man kan hyra ett "studentflak" med veteranlastbil. Vägverket har gett ut ett regelverk som innebär dispens mot ej folk på flaket om vissa villkor är uppfyllda som "flakchef" för kommunikation och tillika ordningsman, viss lämhöjd (80 cm) och en del annat i o f s ganska enkla regler att följa. Men... vad händer vid en ev. olycka (dessvärre inte ovanligt, även med dödlig utgång) med försäkringar och möjliga skadestånd m m?

Användningsområde för en veteranförsäkrad lastbil har väl ingen ansvarsdel som vid en vanlig fullförsäkring? Kan inte en veteranslasbilsförare råka väldigt illa ut (förutom ev. offer) om något händer?

Någon som vet?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: "Studentflak"?

Inläggav Anders Ason » 03 jun 2008, 20:44

Anders Ason skrev:Börjar bli dags för examen ...

Någon som vet?

En annan sak också, kan man köra studentflak utan trafiktillstånd?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bent Jensen » 04 jun 2008, 20:52

Jag vet at man i en liknande situation i Danmark (och det är just högsäsong) söker tilstånd ved polisen. Lastbilen skal vara besigtigat med "studenterflak", och man täcknar en försikring för dagen/dagarne, även om det föregår med häst eller traktor. Många har veteranbilar eller f.d. militärbilar, som varje år nybesigtigas till lägenheten, och som efter "eventen" henstår resten av året utan nummerskiltar.
Bent
Bent Jensen

Inläggav Bent Jensen » 06 jun 2008, 07:36

Var i Helsingborg igår, det var jo et renodlat helvete! Hoppas att alla studenterne är kommet hela hem. Mycket av vad jag så, ville i Danmark ha sent een direkt i fängelse, på samma sätt som i Monopoly: "Om du passerar Start, inkasserar du inte 200 kr". Vi hadde i DK ett par allvarliga olycker for et tiotal år sedan, sen skärpade man reglerne, så att alla fordon måste besigtigas, och enda släp som är tillåtne, är efter traktor.
Bent
Bent Jensen

Inläggav Anders Ason » 06 jun 2008, 13:23

Bent Jensen skrev:Var i Helsingborg igår, det var jo et renodlat helvete! Hoppas att alla studenterne är kommet hela hem. Mycket av vad jag så, ville i Danmark ha sent een direkt i fängelse, på samma sätt som i Monopoly: "Om du passerar Start, inkasserar du inte 200 kr". Vi hadde i DK ett par allvarliga olycker for et tiotal år sedan, sen skärpade man reglerne, så att alla fordon måste besigtigas, och enda släp som är tillåtne, är efter traktor.
Bent

I Sverige har det förekommit flera olyckor (eller slarv?) med dödlig utgång. Bl a kört under för låg viadukt och kapa huvudet av en student, vilket sannolikt satt spår för livet för alla oskadda inblandade. Det har även förkommit andra allvarliga olyckor vilket medfört att Vägverket utarbetat regler om vad som gäller. Här kör man glatt med studenter på både dragbil och släp och polisen verkar just då (av flera andra skäl) ha glömt allt vad man lärt sig på Polishögskolan.
    Ett av de allra vanligset brotten är nog att man kör avsevärt fortr än den tillåtna studentflakshastigheten.

Jag har själv kört studentflak med traktor och vagn och förarna bjöds friskt på alkohol på samma sätt som firarna och det är helt klart att många (förare) inte hade klarat en kontroll. Även övriga normala trafikregler tillåts att bryta mot, så det är nog Guds försyn att det inte hände mer än det gör. Den som jag anser intressanta aspekten och som jag också tagit upp här är själva ansvarsfrågan vid en olycka. Hur fungerar en veteranlastbilförsäkring då? Vill självklart inte att möligheten ska tas bort med studentflak, är bara nyfiken på rättsläget.

ps vanligaste olycksformen i Sverige verkar vara när en överlastad balvagn (höskrinda) efter traktor välter.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav arnfinn » 06 jun 2008, 20:55

Jeg henger ikke helt med - hva er dette "studentflak"? :oops:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Stellan » 06 jun 2008, 21:24

Det är när ungarna slutar skolan, ungefär som russefeiring i Norge. Fast i Sverige är det mer lokalt, de bygger inga egna fordon de far omkring med under någon längre tid.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 06 jun 2008, 23:21

arnfinn skrev:Jeg henger ikke helt med - hva er dette "studentflak"? :oops:

Exempel:

Bild
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav arnfinn » 08 jun 2008, 21:50

Aha - og det har man vel vært med på - men det er lenge siden nå :lol:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Klas Pettersson » 08 jun 2008, 22:48

Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav Per Thomson » 09 jun 2008, 15:45

Bra hänvisning :!:

Här en bild på ett "real-flak".
Det var från när jag själv tog realen. Då var det också en muntlig prövning innan examen var avgjord och det var faktiskt ett par stycken som fick gå ut bakvägen på skolan. Lärarna gjorde stora ögon den aktuella dagen när det kom en "flak-bil" redan på morgonen och dessutom körd av en elev. Jag hade helt "färskt" körkort och på den tiden fanns inte nuvarande klassindelning på körkorten. Senare på dagen när den "riktiga" transporten tog vid stod jag själv på flaket tillsammans med min klass.
Real75a_002.jpg
Real75a_002.jpg (23.71 KiB) Visad 13518 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 09 jun 2008, 17:28

Vad häftigt...körde du veteranbil redan på den tiden :lol: :mrgreen:

(sorry, kunde inte låta bli) :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 10 jun 2008, 09:33

Yes, det gjorde jag kan man säga :lol:

1961 var en S-V 75:a något alldeles extra, det gick fortfarande många Regenter i trafik då.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack