Gullfiber och Ytong

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gullfiber och Ytong

Inläggav Famo58 » 31 maj 2008, 15:33

Hoppas att denna avdelning är passande för min fråga, den rör i alla fall till viss del eventuell åkerihistoria. Nu i dagarna försålde jag på auktion ett par lastbilsmodeller av Teknos fabrikat med reklamtext "Ytong" respektive "Gullfiber". Har först nu börjat tänka på om det fanns riktiga bilar med den texten. Vet själv att det fanns ett åkeri i Helsingborg som hade gulmålade Volvo F88/89 med text "Gullfiber" med tillägget "skiljer värme från kyla" Det jag nu är undrar om det på sextio/sjuttiotalet fanns fler lastbilar i målningar/text från ovan angivna företag. Tar tacksamt emot all information i frågan och eventuellt bildbevis skulle verkligen vara roligt att se. Anledningen är att få passande referensmaterial för framtida modellbyggesprojekt. Tackar vänligast på förhand för eventuell information.
Famo58

Re: Gullfiber och Ytong

Inläggav Nisse » 31 maj 2008, 19:20

Vad jag vet så var alla ytongbilar från Yxhult gula på 60-70 talet.
Var den modellen du sålde en tvåaxlad viking med flak och ytonglogga på dörrarna?
Gullfiber hade ett eget T23 lok som var gult med svarta ränder, så det är möjligt att även deras bilar var gula?

Bild
Bara döda fiskar följer med strömmen.....
Användarvisningsbild
Nisse

Inläggav Famo58 » 31 maj 2008, 19:53

Tack för den informationen, skoj att se loket du bifogat bild på då detta också är mitt intresseområde, visste inte att det funnits ett sådant. Ytongbilen som jag hade var en Scania Vabis L75/76 med tryck på flaksidorna.
Famo58

Inläggav Famo58 » 21 jun 2008, 16:23

Kan möjligen signaturen/medlemmen Nisse redogöra för var bilden på loket är tagen? Skulle vara intressant att veta. Själv känner jag bara till att Gullfiber har en anläggning i Bjuv eller Billesholm här i skåne. Fanns dom på fler ställen?
Famo58

Inläggav Nisse » 22 jun 2008, 13:30

Bilden på Gullfiberloket är taget i Sundsvallsområdet där det var stationerat i början på -80 talet.
Gullfiber hade anläggningar i Söråker, men är numera nedlagt.

Mvh Nisse
Bara döda fiskar följer med strömmen.....
Användarvisningsbild
Nisse

Återgå till Allmänt Veteransnack