Trafikbilskyltar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Trafikbilskyltar

Inläggav Åkarns Kalle » 04 jan 2008, 20:52

Hej går det idag att genom något register få fram ägaren till lastbilen om man har nummret på trafikbilskylten (den gröna) ?

i så fall hur gör man ?

mvh Åkarns Kalle
Åkarns Kalle

Inläggav Bo Norvinge » 05 jan 2008, 11:17

Länsstyrelsens avdelning för yrkestrafik i respektive län lär i sina arkiv ha uppgifter. Om du har tur har de tid att leta och hitta rätt uppgifter.

Åkeriföreningarna kan också ha uppgifter.
I bland annat P-län skötte Åkeriföreningen i Älvsborgs län utdelningen av skyltar och förde bok.

Dock kan man inte säkra ett registreringsnummer på specifik bil med hjälp av trafikbilsnummer på grund av att nummret var knutet till tillståndshavaren och samma skylt kunde flyttas mellan bilar.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Åkarns Kalle » 07 jan 2008, 23:34

Tack ska du ha

mvh Åkarns Kalle
Åkarns Kalle

Re: Trafikbilskyltar

Inläggav Anders Ason » 18 maj 2008, 11:08

Åkarns Kalle skrev:Hej går det idag att genom något register få fram ägaren till lastbilen om man har nummret på trafikbilskylten (den gröna) ?

i så fall hur gör man ?

mvh Åkarns Kalle

På Skillingarydsrallyt nyligen (3 maj -08) deltog en bil med röd trafikbilsskylt. Finns de i flera färger grön, röd, o s v och vad betyder det?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 18 maj 2008, 12:59

Minns jag alldeles rätt, hade färgen på skylten att göra med "tillåtet verksamhetsområde". Röda var mer begränsade än dom gröna.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 20 maj 2008, 09:33

Rätt Thomas, de röda var temporära tillstånd - jag visste inte att det funnits röda eller så har jag glömt - så detta diskuterades en del i Skillingaryd. I Kopparbergs län tror jag dock inte att vi hade röda skyltar för extratillstånden, däremot minns jag att vi hade en Scania 4:a med sådant extratillstånd men den hade alltså ingen skylt alls. Under säsonger med lågkonjunktur, t ex vintertid, fick den bilen inte vara i trafik.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 20 maj 2008, 21:52

Per Thomson skrev:Rätt Thomas, de röda var temporära tillstånd - jag visste inte att det funnits röda eller så har jag glömt - så detta diskuterades en del i Skillingaryd. I Kopparbergs län tror jag dock inte att vi hade röda skyltar för extratillstånden, däremot minns jag att vi hade en Scania 4:a med sådant extratillstånd men den hade alltså ingen skylt alls. Under säsonger med lågkonjunktur, t ex vintertid, fick den bilen inte vara i trafik.

Är själv lite undrande varför jag inte kommer ihåg något annat än gröna skyltar. Hursomhelst var det rejälare med gjutna skyltar än klistermärken.
    Visa saker var bättre förr!

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack