Bildfråga

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bildfråga

Inläggav Stellan » 14 maj 2008, 21:00

Man kanske skulle kunna göra en bildgåta av den här bilden, men jag har ingen aning om vad det kan vara för märke på bilen. Jag har gått över fotgrafiet med förstorningsglas, men kan inte hitta någon ledtråd alls till vad det kan vara...någon här som kan hjälpa mig?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Bildfråga

Inläggav Anders » 14 maj 2008, 21:08

Franska lastbilar har väl aldrig varit min paradgren egentligen. De enda man känner till sedan tidigare är ju Berliet, Renault och Citroen, men det har väl funnits en uppsjö till i det landet.

Roligt ekipage att se dock. Du har ingen annan info om den här bilen? :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 14 maj 2008, 21:21

Det var fyra bilder av den här bilen i ett kuvert med sopbilar från någon mässa, men ingen information alls om varken årtal eller något annat. Så det är lite detektivarbete med att luska ut vad man har i arkivet :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 14 maj 2008, 21:25

Har försökt kolla runt lite för att jämföra utseendet på axlarna, så kanske man kan få någon ledtråd den vägen.
Men hittils har det inte gett något resultat.

Stellan, jag satt och funderade på en sak. har ju en drös med gamla Volvo och Scania-broschyrer, men funderar lite på det här med upphovsrätt och liknande. Tänkte fall de blir griniga i Södertälje och Göteborg ifall man scannar dem och lägger upp här?
Har du någon aning om det?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 14 maj 2008, 21:57

Jag tror inte att det är så farligt, det mesta är ju runt trettio år och det finns inga copyrigt-stämplar. Dessutom så är det ju inget kommersiellt, utan mer att man låter andra titta på vad man själv har. Skillnad vore nog om man går in på hemsidor eller på annat sätt "tar" material som används av dem idag på något sätt. Kanske någon vet bättre? Det vore ju tråkigt att inte kunna dela med sig av vår gemensamma historia inom både fordon och logistikmaterial...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Norvinge » 14 maj 2008, 23:01

Man måste nog ta till vilda gissningar och intutioner.
Jag utgår nog också från att det handlar om en fransk skapelse.
När jag först såg bilden utan att läsa texten såg jag namnet Berliet framför mig.(?)
När jag såg bakaxeln såg jag namnet Renault. Fråga mig inte varför!
Typen av lycktor satt på den tiden på Renault personbilar. Visserligen satt dessa även på Saab V4 men det märket kan vi nog räkna bort direkt.
Kalmar Terminal 1:an och en del Scania LB/LBS110/140 likaså. Lyktorna ska nog inte säkras med något specifikt märke då dessa är lite "universal".
Renault och Berliet gick ju senare ihop.
Av någon anledning tycker jag formerna påminner om Unic. Blev inte detta också Renault?
Jag gissar att detta kan vara en elbil då grill saknas och med tanke på de stora "lådorna" under påbyggnaden.
Elbilar kan/kunde vem som helst exprimentera med.

Mer svävande än så här kan det nog inte bli men jag börjar så här, så får vi se om man kan lista ut mer med hjälp av litteraturen vid ett senare tillfälle, om intresset kvarstår.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Bo Norvinge » 15 maj 2008, 21:56

Ja, jag tittade i Inufa-katalogen från 1975.
Konstaterade att fram- och bakhjulsnav stämmer överrens med Berliet 10 till 14 tonnare.
Samma typ av Cebie- eller Marschallyktor bortsett från kromsargen.
Mer förslag?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders Roger Larsson » 15 maj 2008, 23:20

Stellan skrev:Jag tror inte att det är så farligt, det mesta är ju runt trettio år och det finns inga copyrigt-stämplar. Dessutom så är det ju inget kommersiellt, utan mer att man låter andra titta på vad man själv har. Skillnad vore nog om man går in på hemsidor eller på annat sätt "tar" material som används av dem idag på något sätt. Kanske någon vet bättre? Det vore ju tråkigt att inte kunna dela med sig av vår gemensamma historia inom både fordon och logistikmaterial...

/Stellan

Om jag har förstått saken rätt är all reklam- och information utgivna av biltillverkare fri att reproduceras och kopieras. Det anses väl bara bra för företagen om reklamen sprids. Däremot får inte bilden o texten på något sätt ändras eller manupuleras. Att tex göra "bildgåtor" genom att ta en reklambild och sedan "sudda" ut delar av fronten för att dölja fabrikat och logotyper och sedan publicera på nätet är egentligen inte tillåtet... ej heller att "luras" genom att tex ta en bild från Volvo och skriva Saab under är tillåtet...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Stellan » 16 maj 2008, 18:46

Bo Norvinge skrev:Ja, jag tittade i Inufa-katalogen från 1975.
Konstaterade att fram- och bakhjulsnav stämmer överrens med Berliet 10 till 14 tonnare.
Samma typ av Cebie- eller Marschallyktor bortsett från kromsargen.
Mer förslag?

Höll Berliet på med elbilar också? Bilen på ser som sagt inte ut att ha någon kylare eller dieselmotor...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 29 jun 2008, 17:56

Nu har jag hittat svaret på bildfrågan jag hade i maj. Den har tydligen gått prov i Sverige hos Sellbergs i mitten av -70 talet, är det någon här som sett den vid den tiden?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Allmänt Veteransnack