Hej.
Jag ny användare här på forumet, har dock tittat runt några månader.
Lyfter den här tråden i hopp om klarhet från er som åker runt i veteranlastbilar.
Vi har en Volvo B58 -72 som är lastbilsregistrerad med "husbilsinrdening".
Vi blev stoppade av polisen på E4 Gävle norr när dom upptäcker att vi inte har någon godkänd färdskrivare installerad i bussen blev det lite problem. Farbror blå tyckte först att vi inte skulle få fortsätta färden eftersom vi saknde detta.
Efter lite överläggning så gick det bra att fortsätta.
Vi fick se texten på sidan 8 i länken ovan, och då känndes det lite svårt att motivera varför vi skulle slippa färdskrivare. Det var bara att ta emot böter på 3000:- och gilla läget.
När jag kom hem har jag tittat i den här promemorian själv och det enda som verkar ta oss ur det här att undantag I som gäller veteranfordon.
Hela den här soppan är helt otrolig, vi är två förare med BE CE jag har även DE men om vi hade regat bussen som tung personbil hade nästan vem som helst fått köra den, hur länge som helst.
Bussen är skattebefriad och rullar 1000-1500 mil per sommar och nu ska vi måste installera en ny färdskivare för många tusen kronor
Hur gör ni med alla gamla lastbilar som ägs av privatpersoner och rullar till och från veteranbils träffar?
Tacksam för svar som reder ut det hela
//Tomas