Serviceintervall

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Serviceintervall

Inläggav Claes_s » 20 aug 2013, 19:20

Hej,

Jag har en liten fundering kring serviceintervall för min veteranlastbil (Scania-Vabis L66 årsmodell-66,med en DS10 motor). I mitt fall så kör jag kanske max 50 - 100 mil per år.

Att göra rundsmörjning + rengöring och oljebyte i luftrenare 1 gg om året verkar ju ok, men hur ser det ut med övriga moment? Hur ofta ska de utföras?
Tex.:
- Byte av motorolja, i mitt fall ca. 20 + 5 liter (motor + turbo)
- Rengöring av centrifugalfiltret
- Byte av filterinsats i oljefilter till överladdningsaggregat
- Rengöring av kompressorns luftfilter
- Byte av hydraulvätska och filterinsats i servostyrapparat
- Byte av olja i växellåda
- Byte av olja i bakväkel

och vad gäller för bränslefilter
- Rengöring av förfilter
- Urtappning av bottenslammet i huvudfiltren
- Byte av insats i huvudfilter

Finns det några bra tumregler för dessa? Jag ser fram emot några intessanta svar :)

/Claes
Claes_s
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 29 maj 2012, 13:34
Ort: Sollentuna

Re: Serviceintervall

Inläggav Lundin B » 20 aug 2013, 20:22

Intressant fråga, har tyvärr inget svar, men då dagens oljor/vätskor oftast är mkt bättre än förr så borde man väl kunna förlänga många av intervallerna, har själv en Volvo buss från 1959 och har samma frågeställning.
Lundin B
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 aug 2013, 01:50
Ort: Östra Ljungby

Re: Serviceintervall

Inläggav Gösta » 21 aug 2013, 18:43

Det är lite känsligt ämne det där, Den som kan ta med sig olja hem från jobbet kanske skulle ha en annan åsikt om de måste betala den själv. Vi gjorde i ordning en B615 för 19 år sedan. Först öppnade vi tråget och ventikkåporna för att om möjligt den vägen se hur smutsig motorn var . Där var inga avlagringar allt rent och fint Vi hade hyrt in oss i ett garage där det i portarna brevid for tunga fordon hela tiden . De skött sina oljebyten själva, där fick vi köpa högrenande olja för moderna turbodiselbussar Den typen av olja har vi sedan dess hållit oss till det är inte så ofta vi kör över 350 mil /år och ibland så har vi hoppat över det årliga oljebytet, då det blivit 500 -600 mil. Vi har bara spaltfilter som snurrar via kopplingspedalen Där har då jag aldrig kunnat se några föroreningar Med det bättre filter som finns på er buss kan man köra säkert 1000 mil Vi får fylla på ungefär 1 liter på 150 mil. Det här är ingen rekommendation utan ungefär bara som vi gör.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron