Värdeindikering Scania AL36

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Värdeindikering Scania AL36

Inläggav lillstefan » 05 aug 2013, 21:28

Hej!

Jag har inte hållit på med veteranlastbilar, så jag har lite halvdan koll och tänkte fråga er om ungefärligt värde på en lastbil. Det är en Scania AL36 65:a jag ev blivit erbjuden. Det är en flakbil, f.d. militärbil som enligt bilprovning gått 5000 mil. Lite rost finns på golvet till hytten, men bara på ett ställe. Några bucklor finns, den är fortfarande grön. Interiört så var inte panelen helt snygg. Vad tror ni är lämpligt/ungefärligt värde på denna bil?

Tack på förhand!

Hälsningar
Stefan
lillstefan

Re: Värdeindikering Scania AL36

Inläggav Anders Ason » 05 aug 2013, 21:39

Däckens skick och kondition är en viktig faktor att ta hänsyn till vad gäller priset. Är det tipp på flaket påverkar det priset också, d v s uppåt. Sliten och trasig inredning drar ner, liksom oljesöl och skitig olja på stickan.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav lillstefan » 05 aug 2013, 21:54

Däcken har bra mönster, sedan är de kanske gamla. Tror inte att den läcker olja. Flaket är fast, dvs ingen tipp. Kran finns inte heller.
lillstefan

Inläggav Per Thomson » 06 aug 2013, 10:06

Det beror också på vad du skall ha den till, gårdsbruk eller enbart som veteranbil.
Eftersom försvaret hade många bilar av den typen och de är rätt vanliga så kanske de inte har så högt "nostalgivärde". Sedan är det ju högst personligt vad man känner för en sådan bil och är beredd att betala. Skall den användas som gårdsbil representerar den nog ett högre värde, den lilla lastbilen hade samma grundkonstruktion som de stora S-V modellerna och blev därför lite för dyr jämfört med andra märken i den tyngdklassen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav lillstefan » 06 aug 2013, 10:43

Tanken är att använda den mer som entusiastbil med praktiska fördelar, t.ex. köpa brädor och dyl. ett par gånger om året. Det jag är ute efter är ett ungefärligt värde, är 30-40000 rimligt?
lillstefan

Inläggav Anders Ason » 06 aug 2013, 10:51

Det måste nog anses som ett rimligt intervall.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav lillstefan » 06 aug 2013, 11:05

Tack för hjälpen! Köper jag bilen kommer en liten presentation så småningom.
lillstefan

Inläggav S-V L44 » 06 aug 2013, 12:43

Jag instämmer i stort med föregående kommentarer.

Jag brukar hålla lite koll på "Små-Scaniorna" eftersom de mindre lastbilsmodellerna oftast verkar vara "mindre intressanta" för den breda massan av lastbilsintresserade. De allra flesta här i forumet verkar också tänka efter devisen "ju större desto bättre". Ett sådant resonemang kan jag också delvis också tycka, men utbudet av stora bilar är betydligt större än för de små och framförallt gamla bilarna. Så någon får ju ta hand om de små bilarna också, annars lär de försvinna till skrot eller utomlands.
Nu är L36/AL36 samt L50 lite för "nya" för att intressera mig särdeles mycket, men jag försöker ändå lägga dem till mina register så fort jag ser bilder och annonser på dessa modeller.
Hittills under några år har jag listat och identifierat (med regnummer och chassinummer) 111 stycken L36/AL36 samt 120 stycken L50.
Av erfarenhet med andra lastbilsmodeller brukar detta antal innebära cirka 25-30 % av de bilar som finns upptagna i dagens bilregister hos Transportstyrelsen.

Det skulle också betyda att det fortfarande finns minst 300-400 stycken (kanske ännu fler?) L36/AL36 kvar i "livet" och avseende L50 bör antalet vara ungefär detsamma.
Det är ett tämligen stort antal kvarvarande fordon (främst betingat av militära utförsäljningar), så utbudet och skicket på dessa bilar är därmed också ganska brett.

Om man undantar rent "skrot" så har L36/AL36 bilar utannonserats på "Blocket" med ett riktvärde mellan 20-35000 de senaste åren. Men det finns de bilar som bjudits ut till 8000, och vissa hamnar ända uppe vid 75-80000. Nu är Blocket ingen indikator på verkliga försäljningspriser, men man kan ändå se de begärda priserna och bilda sig en uppfattning om var prisnivån bör ligga.

Av naturliga skäl vill man som säljare naturligtvis ha så bra betalt som möjligt, medan man som köpare vill betala så lite som möjligt.
Det är ju oftast köparen som avgör om det blir affär eller inte.

Själv hade jag nog varit beredd att betala runt 25000 för ett hyfsat fint exemplar utan att betrakta det som något "fyndpris".

Om säljaren är i desperat behov av pengar eller på annat sätt behöver göra sig av med fordonet på kort tid kan man säkert hitta hyfsade exemplar under 10000 kronor.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 06 aug 2013, 14:32

En och annan lever sitt lugna pensionärsliv som A-traktor:

l36a.jpg
(klicka på bilden för full storlek)
l36a.jpg (168.42 KiB) Visad 13569 gånger

l36b.jpg
Denna ligger på Blocketjust nu och begärt pris är 65 000 kr.
l36b.jpg (138.72 KiB) Visad 13569 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav lillstefan » 08 aug 2013, 11:21

Tack för ett utförligt svar, Kjell N! Har snackat med ägaren, och troligen blir det köp. Att det är en mindre lastbil gör inte så mycket för mig, den är tillräckligt stor för mina behov samt att det blir lite smidigare.
lillstefan

Inläggav Per Thomson » 08 aug 2013, 11:32

Och inte så stort garage :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Wild_Devil » 14 aug 2013, 02:42

Hej.
Såg en AL 36 på blocket idag men hittar inte annonsen nu.
Letat förtvivlat på alla tänkbara sätt... :( :( :(

Vill minnas att han begärde 10' eller bud. Den var väl i ok skick. Stod neråt i landet tror jag.
Men som tur är så har jag regnr kvar i huvet :0 :0 så är du intresserad av det så pm mig..

Fabrikat: SCANIA VABIS AL 36
Färg: GRÖN
Fordonsslag: Lb
Senaste EU-regbevis del 1: 2007-01-17
Senast godkända besiktning: 2008-02-19
Vägmätarställning: 100489

/R
Wild_Devil

Återgå till Allmänt Veteransnack