Vägarnas Kungar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vägarnas Kungar

Inläggav Bo Norvinge » 15 jul 2013, 20:47

Jag och Per dividerade om vårt forum var rätt forum för att berätta om TV-dokumentären Vägarnas Kungar.
Baserat på reklamen inför programmet verkade det som om det skulle handla om de hottade moderna lastbilarna.
Nu visade det sig vara ett mycket brett program. Inte bara från Nordic Trophy på Lastbil 2012 utan en hel del från Tunga Rallyt - Åkarsvängen och då en tur med Näslunds fina Regent. En nerslag i verkligheten med en chaufför på Hägerstens Åkeri och ett besök på linan i Södertälje. Dessutom hos Svempas garage och någon forskare.

Första chansen att se programmet är förbi men notera följande datum och tider:

SVT1 Torsdag 18:e 13.45
SVT1 Lördag 20:e 12.15

Om någon kan fixa programmet digitalt finns nog de som är intresserade av att ta del av detta.

Berggren släpper iväg Näslund.jpg
Berggren släpper iväg Näslund.jpg (103.61 KiB) Visad 13609 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Re: Vägarnas Kungar

Inläggav Anders Ason » 15 jul 2013, 20:54

Programmet ligger kvar i 30 dagar f o m nu på:
http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-program/del-1-921

själv har jag spelat in för att se på när alla kanaler sänder idrott.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Norvinge » 18 jul 2013, 09:47

Noterade i en annan SVT-dokumentär en veteran som hamande i bild. det var i "Livet är loppis" som för övrigt har samma upphovsmän som "Vägarnas kungar".

Livet är loppis.jpg
Livet är loppis.jpg (116.94 KiB) Visad 13492 gånger

Förresten, enligt uppgifter blev det ett herrans käbbel om Vägarnas kungar på Facebook. Om det var bra för branschen att visa detta och så vidare.
Här är det tyst, men kanske är det på Facebook alla hänger nu för tiden?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav flak » 18 jul 2013, 10:27

Nehee vet du vad f-book är inget för mig däremot så har man fullt upp..och jag tyckte iallafall att programmet var utmärkt..dom som klagar är väl inrutade och avundsjuka på truckingfolket så har det ju alltid varit, håller man på med customtruckar så är man ingen riktig åkare har det ju hetat.
Jag tycker att programmet var en utmärkt fingervisning hur livet ser ut för både chaufförer och ägare och att dom flesta faktiskt bryr sig lite extra om sin "arbetsplats" som i deras fall är just lastbilen.
Och inblick i veteranarna vilket var suveränt, hatten av för dom som gjort dokumentären.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Bo Norvinge » 18 jul 2013, 11:35

Just min åsikt.
Litet svep över hela lastbilsområdet. Verklighet blandat med ytterligheter och hobby.
Visst kan man ha åsikter om vad det borde vara mer av och vad som skulle ha varit med, men lastbilar får ytterst lite utrymme i media så länge det inte handlar om dålig miljö och trafikolyckor.
Saken är ju den att "svensson" inte skulle se ett program som bara handlar om en förares händelselösa vardag.
Tilläggas kan att det var ett jäkla tjatter när det visades om tråkigheterna som cabotage, utländska förare och F-skattare också. Ingen verkar nöjd över att tunga fordon och branschen fått några minuter på TV.

Jag tror inte att man ska underskatta varje individ. De flesta kan nog tänka själva och begriper nog att inte alla lägger 250 lakan på att lackera ett grusflak. Vänder man på saken kan det ju ge intryck av att det är mer lönsamt att köpa lastbil för att åka på utställningar med istället för att köra gods. Det vore väl bra?

Skulle branschen ge rätt intryck skulle alla behöva lämna tillbaka alla nyare lastbilar och ersätta dessa med LBS141 och F89 i bruksskick...men det är ju inte bra det heller enligt den stora massan. :roll:

"Tar man sin bransch på för stort allvar finns risken att omgivningen ser den som ett skämt"
Bo Norvinge 2013
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Per Thomson » 18 jul 2013, 13:59

Bo Norvinge skrev:Noterade i en annan SVT-dokumentär en veteran som hamande i bild. det var i "Livet är loppis" som för övrigt har samma upphovsmän som "Vägarnas kungar".

Förresten, enligt uppgifter blev det ett herrans käbbel om Vägarnas kungar på Facebook. Om det var bra för branschen att visa detta och så vidare.
Här är det tyst, men kanske är det på Facebook alla hänger nu för tiden?

Det är väl bra att vi slipper "käbbel" här och FB tar hand om sådant. Personligen tyckte jag också att programmet var mycket bra och över förväntan. Om inte lite "crazy" saker kommer med så blir det låga tittarsiffror för program, jag kan mer än väl stå ut med lite lack-hysteri om jag som belöning får "åka med" Anders Näslund och höra hans kommentarer.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Bo Norvinge » 18 jul 2013, 14:26

Men nog kryddar det med lite käbbel också. :wink:
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Eddie » 19 jul 2013, 21:35

Kan bara hålla med om att programmet var bra som visade lite av varje. Men delen med Anders var roligast, men så är det när man har detta intresset. Visste dock inte att Svempas R142:a dragare var skrotad, trodde den var sparad i nåt magasin eller nåt. Tyckte den var häftig när den kom med Trilex fälgar och lagom lack.
Eddie

Inläggav faun v12 » 19 jul 2013, 22:08

Enligt uppgift brann den vid en eldsvåda på ett tivolis vinter-uppställningsplats.
faun v12

Inläggav bm1113 » 20 jul 2013, 16:48

Ja heltklart var den dokumentären långt bättre en förväntningarna och 1000 gånger bättre en Discoverus dramatiserade versoner av allt
bm1113

Inläggav flak » 20 jul 2013, 22:50

Svempas T142 är exporterad till Finland vidare öde är för mig okänt.
CAR 293 svempas diskbänk (2).jpg
CAR 293 svempas diskbänk (2).jpg (121.42 KiB) Visad 13283 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Återgå till Allmänt Veteransnack