Exportbilar som däckslast

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Exportbilar som däckslast

Inläggav Reid Hulting » 06 feb 2011, 00:02

An. brist på entreprenaddäck för några år sedan, sades (av en däckfirma) bero på att kineserna köpte upp allt för att hinna bygga färdigt inför OS.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 28 jun 2013, 10:07

24728543-ucqUL.jpg
24728543-ucqUL.jpg (134.09 KiB) Visad 11663 gånger

Av en händelse råkade jag igår kväll stöta på denna bild på den här hemsidan http://www.bildarkivet.net/ och den här undersidan http://www.bildarkivet.net/fotografer/f ... s-12874955 , och jag skickade då iväg en fråga om jag fick använda bilden här i forumet, vilket bejakades.

Svaret jag fick var så pass intressant att jag också frågade om jag fick citera det i sin helhet, och det var OK.

Lars Brander skrev 2013-06-28 08:05:
Hej !

Trevligt att du är inne på min hemsida och tittar på bilder.

Bilden på Scaniabilarna får du använda i veteranbilsforumet. Det är fotograf Folke Sahlin som tog bilden. Han är död nu men på den tiden var han lokalredaktör på en dagstidning och förmodligen skrev han en artikel om Scaniabilarna som mellanlandade i Töcksfors för export till Norge.

Jag var ung då och fashinerades av dessa lastbilar med trähjul som kom hit staplade 6-7 st på en lastbil med släp, om jag minns rätt. Det var nog trafikrestriktioner i Norge som gjorde att man var tvungen att dela upp transporten i flera turer.

Min far arbetade på den svenska skogsförvaltningen för det norska skogsbolaget Saugbrugsforeningen och när min far köpte in nya Scania timmerlastbilar med släp, som skulle köra massaved till pappersmassafabriken i Halden i Norge, var han tvungen att ordna dispens i Norge för sträckan Örje - Halden så att förarna skulle kunna utnyttja lastbilarnas hela lastkapacitet. Enligt norska generella regler på den tiden skulle de annars ha fått gå med halva laster. Det handlade väl om vägarnas dåliga bärighet.

Nåväl, det var lite minnen som dök upp.

Hälsningar
Lars

Personligen har jag minnen från Landskrona hamn under mitten/slutet av 1960-talet var det brukade stå enstaka Scania-Vabis chassin som väntade på export. Dessa chassin var utrustade med just trähjul/trädäck, hur man nu skall benämna dem. Dumt nog hade man ju ingen kamera med sig på den tiden. Landskrona hamn användes under en period för all import till Sverige av Volkswagen personbilar. Istället för att låta bilbåten gå helt tom, så verkade det ha gått en del Scania-chassin i retur till utlandet. Om jag inte minns fel så lastades bilbåten med VW i Bremen.

Bilarna i Töcksfors bör vara av årsmodell 1966 eftersom den första, en L56, åtminstone har jubileumshornet i fronten. Dessutom bör det vara sena chassin eftersom de också är utrustade med päronhytt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 29 jun 2013, 22:59

Intressant!
Men att päronhytten skulle vara introducerad redan 1966 förvånar mig. På 76:an kom de i vart fall 1967. Tydligen skiljer det sig mellan modellerna, eller kan det vara mellan exportserier?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 30 jun 2013, 11:32

Var det inte så att båda modellerna av hytt kunde förekomma fram till ca 1970?
Kjell T

Inläggav Reid Hulting » 30 jun 2013, 11:52

Jag köpte en L110:a 1971 och då kunde jag välja om jag ville ha den äldre modellen BE-GE-hytt.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Per Thomson » 30 jun 2013, 12:50

Reid, då gällde det väl att du skulle ha någon typ av vil- eller sovhytt?
Scania päron sovhytt kom dessutom några år senare än standardhytten.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Reid Hulting » 30 jun 2013, 13:05

Ja säg det, det är 42 år sedan så minnet sviktar om det var 1080- eller 1200-hytt. 12 cm hit eller dit :) , men med tanke på den egna kroppskonstitutionen :wink: , så är det väl inte omöjligt att det handlade om 1200-hytten.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 30 jun 2013, 16:54

Jag har inte (precis som Per skriver) erfarit att någon L76 kom ut som 1966-års modell med päronhytt.
Däremot har jag sett flera exempel både på L56 och L66, alla med höga chassinummer för modellåret, utrustade med päronhytt.
Jag tror inte att alla dessa hytter kan vara bytta efter leverans, då en del av de foton jag har sett på berörda fordon med päronhytt av årsmodell 1966, kan dateras till tiden runt 1966-67.
Ett exempel är denna http://www.tow.se/oldcartowscania/s510247.htm
Jag har inte kollat, men det hade kanske att göra med att torpeden är lika på L56 och L66, men lite annorlunda måttmässigt på L76?
Är det någon skillnad i vissa hytt-mått avseende L56/L66 och L76 som kan göra att L76 hamnade lite efter i övergången till päronhytt som standardutrustning på chassierna?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 30 jun 2013, 19:21

Tror inte det är någon skillnad på torpedmåtten mellan samtliga dessa. 66:an lär dessutom ska vara exakt som 76:an beträffande chassiet så det går fint att byta till 76:ans motor i den (DS11) då det är identiskt motor-utrymme. 56:an däremot har kortare motorhuv. 1080:hytterna skall vara identiska oavsett till vilket chassi de skall monteras på. 1967 infördes Scania-hytten (päron) på 76:an.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack