Svenska lastbilstillverkare

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Svenska lastbilstillverkare

Inläggav S-V L44 » 14 jun 2013, 23:22

Jag råkade läsa denna tråd (Svelast-Kalmar)
viewtopic.php?f=13&t=493&hilit=thule
och uppmärksammade då de här inläggen.

Anders skrev:
Blir ju lite Off Topic men:
Ja, allt är väl en fråga om hur man räknar saker och ting, men den femte i ordningen att etablera sig under 1900-talet; Scania(Scania-Vabis), Tidaholm, Volvo, Thule och sist då Kalmar Verkstad.
Nu byggde ju inte Thule så många bilar, men det var ju ett seriöst försök som stoppades av kriget.

Stellan replikerade:
Då får jag det till sex olika tillverkare...Vabis och Scania slogs ju inte ihop förrän 1911

Anders genmälde:
Sant, brukar av gammal vana bara se Scania-Vabis som en och samma, men de ska ju givetvis räknas som två olika :D
Men sex olika av varandra oberoende tillverkare är ju inte fy skam för ett så pass litet land som sverige.

De sex nämnda tillverkarna räcker inte.

Om man fortfarande håller sig till det tunga segmentet så måste listan åtminstone kompletteras med ytterligare tillverkare, såsom Söderblom, Elman och ASEA.
Söderblom tillverkade kanske inte så många fordon, men både Elman och Asea framställde åtskilliga hundra lastbilar.

Bollnäs har nog inte gjort några fordon som blivit registrerade som tunga lastbilar utan enbart som traktorer, men platsar väl ändå in i gruppen.

Men sedan fanns det ju ett flertal omfattande sammansättningsfabriker här i landet. Jag tycker att bilarna som kom ut därifrån också borde betraktas som svensktillverkade.
- General Motors (Chevrolet, Oldsmobile och en och annan Bedford och Opel - man ser det på chassinumret om bilen är svensktillverkad).
- International
- Ford (jag är dock något osäker på den punkten).

Jag vet inte om Chrysler (Dodge, Fargo, Plymouth, etc.) hade någon sammansättning av tunga lastbilar här i landet.

Finns det fler?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Svenska lastbilstillverkare

Inläggav Bo Abrahamsson » 15 jun 2013, 16:06

Har en Plymouth Fargo (FK6) -47 års modell totalvikt 7,8 ton sammansatt hos ANA i Nyköping
Hälsn. Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav S-V L44 » 15 jun 2013, 17:05

Jaha, där ser man.
Jag misstänkte att även Chrysler-koncernen hade tillverkning här i landet, men hade egentligen inga riktiga belägg för antagandet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Malte. E » 15 jun 2013, 20:12

Lastbilar tillverkade i Sverige....
Om man räknar in de bilar som kom hit i byggsatser ska man kanske bland GM även räkna in GMC.
Som barn ägde jag nämligen ett par broschyrer över nämnda märke, och jag minns ännu slutklämmen på sista bladet:
"GMC lastvagnar tillverkas numera i Sverige av General Motors Nordiska AB."
Så värst många bilar kan det dock inte ha blivit, kriget kom ju och vände upp och ner på mycket.
Malte E.
Malte. E

Inläggav S-V L44 » 16 jun 2013, 10:32

Det stämmer.
GMC är dock inte lika frekventa som t.ex. Chevrolet.
Så vitt jag kan bedöma tillverkades det svenskbyggda GMC fram till åtminstone 1958-59.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Svenska lastbilstillverkare ASEA?

Inläggav Bengt Dahlberg » 16 jun 2013, 20:36

S-V L44 skrev:
Om man fortfarande håller sig till det tunga segmentet så måste listan åtminstone kompletteras med ytterligare tillverkare, såsom Söderblom, Elman och ASEA.
Söderblom tillverkade kanske inte så många fordon, men både Elman och Asea framställde åtskilliga hundra lastbilar.
// Kjell N

Kommer väl ihåg ASEA elbilar. Men bestod inte de av Volvodelar sånär som på eldel och chassi?
Bengt Dahlberg

Inläggav S-V L44 » 17 jun 2013, 00:13

Elmans bilar byggde på antingen Ford- eller Volvo-chassin, men bilarna blev marknadsförda under bilmärket Elman.

Bland de svenska lastbilstillverkarna bör man kanske också nämna Södertälje Verkstäders skapelse Helios.
Om denna firma har någon anknytnings till Vabis som betyder Vagns Aktiebolaget i Södertälje låter jag vara osagt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 08 aug 2013, 23:49

Nu kan vi lägga till ytterligare en tillverkare, nämligen Hörby Bruk, mest kända som tillverkare av skottkärror, trädgårdsredskap och utrustning för lekplatser.
1941 tillverkade man en eldriven lätt lastbil med dubbla elmotorer. Totalvikten var 2270 kg.
Fordonet var försett med 8 bärande däck.
Åtminstone ett exemplar av lastbilen blev inregistrerat och fick registreringsnumret M8812.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 09 aug 2013, 10:25

Jag tog kontakt med Hörby Bruk (http://www.horbybruk.se) och deras försäljningschef Jan Nilsson hade vänligheten att skicka en kopia av en sida från en intern publikation var det fanns en bild på "lastbilen" och texten innehöll lite extra historik kring "kärran".
Jan meddelade även att man numera tagit upp tillverkningen av eldrivna skottkärror. Visserligen ett slags lastfordon, men kanske inte riktigt lastbilar i våra ögon.

Hörby Bruk - 1941 - M8812 - Från intern publikation.JPG
Hörby Bruk - 1941 - M8812 - Från intern publikation.JPG (71.42 KiB) Visad 13003 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack