Dubbla årsmodeller

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dubbla årsmodeller

Inläggav S-V L44 » 01 jun 2013, 00:52

Jag tror tunga lastbilar var "förskonade" eller "undantagna" men en del lätta lastbilar och framförallt personbilar hade under vissa perioder av 1960-talet "dubbel" eller "splittrad" årsmodell, hur man nu skall uttrycka sig.
Det gällde t.ex. årsmodell 1961-62 samt 1962-63.
Senare fanns det en årsmodell som blev 1967-B.

Är det någon som minns anledningarna till dessa splittrade årsmodeller?
Jag minns att de kom till av någon anledning, men har tyvärr glömt vilken/vilka.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Dubbla årsmodeller

Inläggav herrstina- » 01 jun 2013, 09:09

En anledning till B modeller var väl att skjuta upp avgaskraven?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav S-V L44 » 01 jun 2013, 16:11

Ja, Stina, du har nog rätt i att det kom nya avgasbestämmelser som föranledde årsmodell 1967-B.

Jag har inte studerat så väldigt stort urval av lätta lastbilar, men det verkar lite skumt att t.ex. Volkswagen med denna årsmodell är typbesiktigade våren 1967, medan t.ex. Ford är typbesiktigade våren 1968.

Bland de lätta lastbilarna verkar det mest vara Volkswagen som hade årsmodellkombinationen 1961-62, medan kombinationen 1962-63 förkom åtminstone både på Volkswagen och Volvo.
Det vore intressant att få veta av vilken anledning man satte två årsmodeller på ett och samma fordon.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Roger Larsson » 01 jun 2013, 18:29

S-V L44 skrev:Ja, Stina, du har nog rätt i att det kom nya avgasbestämmelser som föranledde årsmodell 1967-B.

Jag har inte studerat så väldigt stort urval av lätta lastbilar, men det verkar lite skumt att t.ex. Volkswagen med denna årsmodell är typbesiktigade våren 1967, medan t.ex. Ford är typbesiktigade våren 1968.

Bland de lätta lastbilarna verkar det mest vara Volkswagen som hade årsmodellkombinationen 1961-62, medan kombinationen 1962-63 förkom åtminstone både på Volkswagen och Volvo.
Det vore intressant att få veta av vilken anledning man satte två årsmodeller på ett och samma fordon.

// Kjell N

Men det var väl ändå 1976B ni menar, då dessa "fuskårsmodeller" fanns pga av avgaskraven. Ang dubbla årsmodeller så vet jag att Opel hade detta under 1960-talets första år, typ 62/63 hette det. En förklaring jag hörde var att man på detta sätt skulle hålla andrahandsvärdet uppe. Fa´n trort...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav gunnilse » 01 jun 2013, 18:40

Finns många varianter av detta å det pågår än idag snart kan man ju i handeln köpa div fordon av sk 2014 spec men det är ju en 2013 ändå fast i annat utseende vilket ställer till det i framtiden vid köp av reservdelar etc då kan dessa få 2013 B.
Numera är ju det mesta kopplat till bilens reg nr men förr var det ju lite bökigare..
Just 1962 63 försökte man väl aktivt med att få den nya årsmodellen i pappren ett halvår för tidigt men det blev aldrig godkänt.
gunnilse

Inläggav lokförare » 02 jun 2013, 18:58

det är rätt att B i årsmodell härrör från ett år när avgaskraven ökades
om jag inte minns fel så är det ingen katalysator på bilar med B i modellbeteckning
vid tillverkning av bilar börjar produktion av nästa modell efter
semesterperioden året innan modellåret
exempelvis på en lastbil som modellen inte ändrats
särskilt mycket på kan det uppstå att bilar som inregistreras
på hösten kan vara olika på grund av att de tillhör olika modellår
lokförare

Återgå till Allmänt Veteransnack