DVD-Filmer..

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

DVD-Filmer..

Inläggav mariberglund » 03 feb 2013, 18:14

Hej ..
Jag undrar på om någon vet var någonstans man kan köpa dvd filmer ?,Nått tips..?om lastbilstransporter under 1970-talet? Exempel Dubai Road Express from Norway to UAE . :) eller andra lastbilsdvd? Hälsningar Mari Berglund
Användarvisningsbild
mariberglund

Re: DVD-Filmer..

Inläggav Lars-Gunnar » 03 feb 2013, 20:30

Hej Marie!

Trevligt med feminint inslag i forumet och att du inte tittar in en gång och sedan försvinner.

DVD finns nog inte men det finns två filmer med körning från frankrike till Norge på YouTube och jag har tittat på den (2 avsnitt) men det är mest bara att stirra utmed vägen och det kanske du tycker duger?

Det engelska företaget ASTRAN körde mycket på Irak och mellanöstern. Dessa filmer är från 1977 och de bilar männen kär är Leyland och Scania. Det händer en hel del både efter vägen och du får se lastningsmoment och se själv. Du är givetvis väl bevandrad i Engelska språket så du kan förstå vad de i filmen säger.

Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=Ms6rKgt3seg 49 minuter

Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=RUM93-hChto 49 minuter

Här är en film som jag inte visat i forumet som visar skogsbruket/skogstransporter i Österrikiska bergen. Bilar som används är 6-hjulsdrivna MAN med boggikärra som verkar väldigt stabil och körningarna är inte som att köra utefter E4. Boggidrivna Volvo FH med 2-axliga vagnar som kör där föret inte är så utmanande. De finns inte i denna film. Har du aldrig suttit i en lastbil och åkt i skogen har du här chansen. Det är hisnande på sätt och vis när man ser vägarna de kör efter.

Du ser hur de spelar upp helstammar till en nivå där en lastbil med timmergrip och kap står beredd att ta emot, kapa stammen och lägga den på ”lager”

http://www.youtube.com/watch?v=Aj9Pw73ooeU 25 min

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Bo Norvinge » 03 feb 2013, 22:39

Trodde att www.toprun.ch hade den filmen men det har de inte.
De finns däremot några andra filmer där. Lite dyra "hemmagjorda" kopior för min smak.

Filmen ska finnas på något annat ställe men kommer inte ihåg var just nu.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Thomas Almen » 03 feb 2013, 23:01

Kolla veteran98.no.
Thomas Almen

Inläggav mariberglund » 04 feb 2013, 18:51

Det finns faktiskt en film som heter Dubai Road Express from Norway to UAE..med det norska transportföretaget Evensen ..däremot så är det en Scania 140 bil och släp som ger sig iväg på tur med en svensk chaufför ,kanske det är någon som vet vem chauffören är?..Evensens 140 rullar sedan mot Europa ,turkiet,saudi arabien osv..,den här filmen är på svenska :D ..,
Och extra kul är det för det är filmat inne i hytten och under resans gång och även med V8 ljudet som är så speciellt just för Scania 140..
och du har rätt Bo Norvinge att den här filmen är från Toprun.ch... men den köptes för några år sedan på en lastbilsträff i Vårgårda..Det jag undrar över är just om ni visste om något liknande?..
Det borde ju vara någon som fört över film från dessa gamla superåttor film ..(osäker på om det heter så?..,ni vet film från förr som man såg på vitduk..)..till dvd?....jag är kanske alldeles för omodern ,men jag vill nog helst ha film/dvd hemma ..så kan man när som helst titta på den :) ..än att se på filmerna ständigt uppkopplat på webben.
Hälsningar Mari Berglund
Användarvisningsbild
mariberglund

Inläggav mariberglund » 04 feb 2013, 19:55

Den påminner om en "Dokumentär"..för det är chauffören som ..typ "Tänker" på svenska..där han berättar att han är chaufför på det norska företaget..,man får se hans familj ,fru och barn ,åkeriet med vagnspark osv..,jag tycker den är intressant,det ser liksom annolunda ut och många fina gamla lastbilar möter han efter vägen :)..kanske en anning dålig filmkvalitet /Mari Berglund
Användarvisningsbild
mariberglund

Inläggav herrstina- » 04 feb 2013, 20:14

Jag tror att det var Scanias reklamfilm. Lite pinsamt att bilen hängde sig på tankarna i sanden.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 04 feb 2013, 21:06

I Norska utgåvan "tänker" han på norska.... Svenska tänkandet görs av en skådis, Håkan Serner. Jan Dabrowski var namnet på chauffören, bodde runt Sandefjord nånstans.
Thomas Almen

Inläggav Bo Norvinge » 04 feb 2013, 21:41

Jo, det är en Scaniafilm. En Sandellproduktion (Kaj Sandell). Scania gjorde många bra filmer på den tiden.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lars-Gunnar » 04 feb 2013, 21:47

Bo Norvinge skrev:Trodde att http://www.toprun.ch hade den filmen men det har de inte.
De finns däremot några andra filmer där. Lite dyra "hemmagjorda" kopior för min smak.

Filmen ska finnas på något annat ställe men kommer inte ihåg var just nu.

För några år sedan fanns det rörliga bilder (filmer) på Topruns sida men de är numera borta. De är säkert sammanställda i DVD:na.
De filmer vars länkar jag laddade ner är ett sammanställt av flera kortfilmer till två långa. På Toprun idag är det huvudsakligen stillbilder viket jag tycker är tråkigt.

Jag kan säga att det visas så mycket skit på TV så att titta via datorn ger för min del valuta om man tänker på alla såpor som går och all förbaskad reklam som tar död på TV-tittandet.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 04 feb 2013, 22:16

herrstina- skrev:Jag tror att det var Scanias reklamfilm. Lite pinsamt att bilen hängde sig på tankarna i sanden.

Stina.

Och att dom dessutom lyckades tappa bort en VW-buss i öknen....
Thomas Almen

Inläggav Klas Pettersson » 04 feb 2013, 22:17

Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav herrstina- » 04 feb 2013, 22:39

Thomas Almen skrev:
herrstina- skrev:Jag tror att det var Scanias reklamfilm. Lite pinsamt att bilen hängde sig på tankarna i sanden.

Stina.

Och att dom dessutom lyckades tappa bort en VW-buss i öknen....

Såna är det tillåtet att tappa bort överallt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav mariberglund » 05 feb 2013, 08:06

Tack för informationen om just den här filmen ,det var intressant att den var inspelad som en film med skådespelare i..
...nåja det var i alla fall fina lastbilar med :D
Jag får söka vidare efter dvd filmer ..hade ju vart kul om det funnits några inspelade i hop med Svenska åkerier under 60 -70 -talet :D
hälsningar Mari Berglund
Användarvisningsbild
mariberglund

Inläggav mariberglund » 05 feb 2013, 08:17

Klas Pettersson skrev:Här kanske.

http://www.lafri.se/group.asp?group=2213

MVH Klas

TACK Klas...!
Det var en intressant sida och här finns det många olika filmer :)
Tack för tipset. :D
Hälsningar Mari Berglund
Användarvisningsbild
mariberglund

Nästa

Återgå till Efterlysningar