Bärgare

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bärgare

Inläggav Anders Ason » 07 jul 2012, 10:14

Skulle vilja veta lite mera om denna snygga bärgare som även driver på framaxeln (en F11, -62:a ?):

bargare.jpg
Foto:Ason
bargare.jpg (583.27 KiB) Visad 7518 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Bärgare

Inläggav S-V L44 » 07 jul 2012, 11:12

Den bilen har vi avhandlat i en tidigare tråd.
viewtopic.php?f=11&t=1805&p=17456&hilit=f11#p17456
Årsmodellen är naturligtvis inte 1962 utan snarare 1947 med ledning av bilens chassinummer.
Vid renoveringen har fronten förlängts så att den nu liknar en FS20 (eller fyrhjulsdriven Regent) med stödaxel.

Länken till Tow.se i tråden ovan fungerar inte längre utan prova denna istället http://www.tow.se/oldcartowscania/s510009.htm

Det finns ytterligare en bild på bilen i orenoverat skick när den står på skroten. Denna bild återfinns på Garaget.org.

Det är egentligen inte mycket kvar av originalbilen.
- Chassit förlängt och försett med stödaxel.
- Motorn bytt från bensin B402 till diesel D402 och nu enligt uppgift bytt till en sexcylindrig motor än om regbeviset fortfarande talar om 66 kW (dvs. 90 hk så som den fyrcylindriga D402-motorn har).
- Påbyggnaden ändrad till bärgningsaggregat.
- Hytten kommer från mitten eller senare hälften av 1950-talet.
- Fronten förlängd.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 07 jul 2012, 20:58

Tack för uttömmande svar. Klart att med en sådan bakgrund blir ju bilen något svårplacerad. Den bild jag tog var i samband med Tunga Rallyt i Södertälje förra året.
Snygg är den ju men det är ju ingen Scaniamodell utan snarare en bärgarhotrod. :)

(SBP kollar nog inte så noga om allt överensstämmer då deras uppdrag är att svara för att det de släpper igenom ett trafiksäkert fordon. En sak som bl a slår igenom på besiktningar av fordonskombinationer lastbil - släp där kopplingsintyg saknas.)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 07 jul 2012, 23:18

Fotot på tow.se visar att framdäcken är nya med fint mönsterdjup. Fotot som visas i detta forum tycker jag visar på sämre mönsterdjup så jag undrar om framaxeln "äter" gummi. En fråga: kan man stänga av framhjulsdriften eller är den konstant?

Såg en F11 i aktion hemmavid då en Scania-Vabis Regent med timmerlast kört för nära räcket i en kurva så kanten gav vika och bilen välte och hamnade ovanpå timmerlasset. Bärgaren kom och då det var en skidbacke så knegade den uppför branten och ställde sig i position. Så bilen stod brant då den vinschade olycksbilen på rätt köl. Olja och diesel rann och ingen kom och sanerade. Aningslösa som vi var i mitten på 50-talet. Förare och hjälplastare överlevde då. 4-hjulsdriften gjorde gott denna gång.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Efterlysningar