Behöver ha reda på vad en dylik pjäs med utrustning samt växellåda kan väga.
Kan man klara detta på en vanlig biltrailer, låt säga 1500kg lastförmåga?
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
magirus skrev:Behöver ha reda på vad en dylik pjäs med utrustning samt växellåda kan väga.
Kan man klara detta på en vanlig biltrailer, låt säga 1500kg lastförmåga?
Jag letade bland den litteratur jag har, men tyvärr kunde jag inte hitta några viktuppgifter.
Då får man försöka göra en grov skattning mellan tummen och pekfingret.
Ett tvåaxlat Regent-chassi med hytt, men utan övrig påbyggnad, hade en total tjänstevikt på cirka 4900 kg fördelad på cirka 2900 kg fram och 2000 kg bak.
Hytten väger runt 300 kg.
Vad kan karosseriplåten såsom huv, skärmar, etc. väga? 200 kg kanske.
Framaxel med fjädrar, hjul och däck samt främre delen av rambalkarna kanske väger 600 kg.
Främre delen av ramen kanske väger 400 kg.
Om viktuppgifterna säger tjänstevikt så bör de inbegripa cirka 250 kg för förare och alla vätskor (diesel, olja & kylarvätska).
Kvar är cirka 1150 kg för motor och växellåda. Och då skulle jag vilja ha fördelningen 650 kg motor och 500 kg växellåda.
Kan det vara rimligt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster