Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.
Här är en liten nöt - vet ni hvad detta ekipage på bilden är ? det är från mellanöstern. En Scania med Volvo hytt, men hvad mera ? Bilden har jag från Ole Emil, en gammal mellanöstern driver.
321554_277535438953574_100000913612993_842484_628693663_n.jpg (20.98 KiB) Visad 18033 gånger
Jag tittade in i en sådan buss på gränsen in till Irak, och det stora aggregatet på framstammen var helt enkelt air-condition som gick ut i kanaler i taket. Längst fram på "klacken" var det ett litet pentry, och resten av innanmätet i bussen såg ut som ett flygplan... otroligt flott. Efter vad jag kunde förstå så var det pilgrimmer på väg till Mecka, och de resorna är tydligen en storindustri i den delen av världen. Jag undrar lite om de verkligen tog sig över till Europa, möjligtvis att de kom upp till Turkiet men jag tror inte att de kom så mycket längre...
Första tanken var att det måste vara ganska tyst och fridfullt i bussen, om det inte vore för Termo Kingen, dom har ju en tendens att väsnas lite grann. Lite tråkigt för chauffören som skulle sova i sleepern bak på bilen, en motor på varje sida.
Pentryt lät lite kul, men det lär väl ha varit dadlar och isvatten där. Pilgrimmer till Mekka dricker inte sprit om jag tänker rätt.
Jag misstänker att det var tilläggsisolerat i framstammen, och föraren ska ju inte sova så det kanske var lagret för pentryt bakom hytten? Vad de hade att äta och dricka har jag ingen aning om... vågade inte gå så långt fram, men det var nog som du säger lite dadlar, någon gammal kamel de hade på smörgåsen och när dörren var stängd så kanske de tog sig en liten "dramm" också
Tror du inte att dom var två förare? Jag tror en körde medan den andra vilade, resan från Mekka till Istanbull eller München lär ju ha tagit en stund annars, och då dyker ju problemet med inkvartering för pilgrimmerna upp, om inte farkosten går non stop.
Jag vet faktiskt inte, den bussen jag såg hade en Mercedes "rundnos" som dragbil utan sovhytt. Det var som sagt tydligen en storindustri de här resorna, och det fanns nog en hel del bussar som gick runt hela mellanöstern med varierande dragbilar.
Är det inte gamla hotell Sport, tror jag det hette, som syns i sattelitbildens övre högra hörn. Det heter ngt annat numera. Man skulle kunna tro att spåren efter den stackars östtyskens avåkning, efter att han förlorat bromsverkan, fortfarande syns i tangentens riktning ur kurvan framför hotellet. Det är väl drygt 30 år sedan, men skog har ju lång omloppstid. Trädstammarna var avslagna 1-2 meter ovanför marken i branten utför. Chauffören och hans son omkom i olyckan. Reid.