Snöröjning i Stockholms län förr i tiden.
Moderator: Anders Ason
Reid Hulting skrev:Bilderna är inte från Stockholms län, utan från Stockholms stad. Plogen som sitter på Volvon från Kungsholms åkeri ägdes av Stockholms stads gatukontor. De plogarna satt fästa i framaxeln och i ett fäste mitt under bilen och det som tryckte plogen framåt var två träklossar på kofångaren. Jag hade själv jour för plogning åt gatukontoret några år under 70-talet. Då kunde man snacka om snöröjning, men nu är vi ju så fattiga att vi inte har råd med det längre.
Reid.
Lasse Hsand skrev:Men det var en rejäl skopa på Fordson. Men det klart hela lastaren ser rätt våldsam ut!
Anders Ason skrev:Lasse Hsand skrev:Men det var en rejäl skopa på Fordson. Men det klart hela lastaren ser rätt våldsam ut!Farsan hade en liknande maskin, en Ford industritraktor (kraftigare framaxel och ingen lyft bak) med en MIAk lastare. Han köpte det hela nytt men det var ändå ingen höjdare. Körde den själv en hel del. Lastaren var stor och klumpig då tillverkarna knappast hade några större kunskaper i hållfast och då tog man till i stället. Med full skopa med grus var den en aning tungstyrd.
Fanns ju inte mycket att välja på vid den tiden.
Vikingen på bilden ser också förvillande lik ut den vi hade, men den var väl i det närmaste en standardlastbil på den tiden.
När det gäller skillnaden på snön då och nu är väl att den då var vit!
ps något har väl blivit bättre? Bonusar för de högre cheferna/VD m fl och vårdbolagens vinster - eller har jag fel nu igen?
Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster