av herrstina- » 12 dec 2011, 23:16
Min far lyckades samla på sig ett par Bedfordar varav den ena skymtar bakom bussen. Båda var möbelskåp varav den gröna som synes hade ett rejält skåp över hytten, om jag minns rätt var Groth tillverkare av byggnationen.
Jag vill minnas att den gröna var från 1973, det fanns även en blå med lite lägre skåp och troligen tillverkad -69, på denna finns tyvärr ingen bild.
Båda bilarna brann upp när koppartjuvar satte fyr på huset där bilarna var uppställda, dessvärre stod det en Scania 75 inne i huset. Även denna bil blev lågornas rov.
Den gröna slutade sina aktiva dagar lite sorgligt, Chauffören "glömde" att kolla oljan varpå spisen skar, bilen bogserades hem för reparation. För att få ut motorn måste bilen lyftas och framaxeln demonteras, det gjordes och motorn kom ut.
När motorn väl var ute demonterades det hela och vevaxeln skickades iväg för slipning, diverse slitdelar byttes och det hela monterades ihop igen. Motorn stoppades i bilen och framaxeln skruvades fast.
Bilen gick som en klocka och skickades iväg på nya uppdrag, efter 4 mil skar den igen. Man glömde att spänna oljepluggen så all olja rann ut och plötsligt var den nya fina veven historia.
Efter detta rullade bilen aldrig mera.
Stina.
- Bilagor
-

- släktträff 2005 046_resize.jpg (155.94 KiB) Visad 26799 gånger