Tankbilar från olika

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 20:11

Det var tur att han fick stopp, landningsbanan verkar ta slut alldeles framför bilen :mrgreen:

Det verkar vara något prov av något slag, eller utbildning. Det är en alldeles speciell känsla att få tvärnita under kontrollerade former, även med ABS trots att inte det ryker på samma sätt... en intressant bild i vart fall.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 20:41

Nynäs är ett annat bensinmärke man saknar idag, även om Nynas finns kvar som raffinaderi. Jag har alltid undrat hur GDG kunde ha så många olika bensinbolag på samma tapp som de hade. I Göteborg har jag för mig att det var fem olika märken på tappen vid järnvägsstationen, plus deras egen lågprisbensin

Bild

Fatställ under tanken är väl knappast något som finns kvar idag, men när försvann det egentligen?
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Anders » 02 dec 2011, 20:48

En F12;a med platt tak, vackert! :D

Hur länge sen är det Nynäs försvann? Har inget minne av att ha sett det nån gång.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 20:59

Kan det ha varit under andra halvan av -80 talet när Johnson-koncernen sålde sina aktier i företaget? Nynas utan prickar över a:et finns fortfarande kvar i Göteborg.

Jag kollade lite på deras hemsida, men det står inget om när namnet internationaliserades och prickarna försvann :?
http://www.nynas.com/templates/Page____ ... anguage=SV

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Lars-Gunnar » 03 dec 2011, 00:39

Trevlig brochyr du delar med dig av.

Max last 12, 470 kg
Liter 16,000

Hur hänger det ihop? Är inte en liter vatten som ett kilo sand eller är vatten lättare?

Lars-Gunnar :?
Lars-Gunnar
 

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Anders » 03 dec 2011, 00:46

Lars-Gunnar skrev:Trevlig brochyr du delar med dig av.

Max last 12, 470 kg
Liter 16,000

Hur hänger det ihop? Är inte en liter vatten som ett kilo sand eller är vatten lättare?

Lars-Gunnar :?


Nu beror det ju på vad man ska lasta. Men vanlig 95 oktanig bensin har en densitet på ungefär 0,775. Vilket ger vid 100% fyllnadsgrad en lastvikt på 12400kg. Nu lastar man ju aldrig till 100%, men det ger ju en hum om var man hamnar.
Skulle man däremot lasta diesel (Statoil class 1 diesel som exempel) som har en densitet på ungefär 0,82 så hamnar man vid 100% fyllning på en lastvikt av 13120kg.

Anders
(Som bara lastat bensin och diesel i tankbåtar)
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Stellan » 03 dec 2011, 00:55

En tanke som slog mig när jag tittade på de här gamla tankbilarna är att det saknas ADR-skyltar, det är bara Caltexbilen och Nynäsbilen som har en liten skylt med "Bensin" respektive "Brandfarligt". Det var inte så hårt på den tiden :P

Att vatten är tyngre än bensin och diesel kan man nästan ana sig till när man tittar på en brandbils tank, de är oftast lite mindre.

Jag slänger in ytterligare en broschyr från samma firma som visserligen varit med förut, men som jag tycker platsar här ändå :P

Bild

De har varit lite snåla och använt samma bilder på baksidan som på Nynäsbilden :mrgreen:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Anders » 03 dec 2011, 01:07

Den passade ju rätt bra med tanke på artikeln som var i KL som kom idag! :)
Men F6 och F7 ser man inte en enda av nuförtiden. Undrar om man kommer att få se någon av dem på något rally framöver?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Stellan » 03 dec 2011, 01:12

Vi har ju en medlem här på forumet som är från Ljungskile som har en F7 tipp & kran, och som brukar vara med på tunga rallyt här i Göteborg. Men de är som sagt väldigt sällsynta annars.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Lars-Gunnar » 03 dec 2011, 01:32

De var som mest sålda till England liksom F86 var.

Vet ej varför dessa bilar blev så lite populär här hemma.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Knut Näfwe » 03 dec 2011, 15:13

I Finland experimenterade bolagen Kestotankki och Hollming med självbärande tankar.

http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... o_kuormuri
http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... a_Hollming

Några tjänstgör fortfarande som brandbilar.
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Stellan » 03 dec 2011, 15:21

Jag hade några fotografier liggandes i arkivet på just Holming där man kan se orsaken till att de kunde vara så lågbyggda.

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Anders » 03 dec 2011, 17:35

Hur utföll de här experimenten egentligen? Vill minnas att jag sett de här bilderna tidigare?

Är det en bussmotor som fordonet bestyckats med?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Stellan » 03 dec 2011, 19:17

Jag hade med dem i en gåta här på forumet för ett bra tag sedan, och återanvänder dem här :D

Det är volvos liggande sexa - pannkaksmotorn - de har använt som maskin, och jag undrar om det inte är ett busschassie också. Men det kanske någon av våra finska vänner vet något mer om.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Anders » 03 dec 2011, 20:07

Satt och funderade på samma sak, om det var ett busschassie som bas.
Undrar om man inte sett någon sådan här tankbil på flygplatsen i Helsingfors på 80-talet? :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster