Pinnbult till Scaniabakaxel

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Pinnbult till Scaniabakaxel

Inläggav suddgummi » 28 okt 2011, 21:32

Hej!

Söker med ljus och lykta efter pinnbult till bakaxeln på min Scania BF76 buss. Det är en bult som är i dimensionen M12x1,25 längd 55 mm.
Det är lika lång gänga på bägge sidor om den "kala" biten.

Är det någon som har en aning om vart man kan få tag i dessa? Jag har provat med Scania, men de har bara grovgängade.

Hör av er via mail daniel.ivarsson snabel-a gmail punkt com
Eller via telefon 0704818702

Mvh
Daniel
suddgummi

Re: Pinnbult till Scaniabakaxel

Inläggav gunnilse » 28 okt 2011, 22:46

http://www.wiberger.se/templates/gaengs ... -6_fin.htm

Lägger denna länken här med dock kan det vara lite sämre brott kvalite på dessa men det finns å längden fixar man själv. Thomas
gunnilse

Inläggav Lars-Gunnar » 28 okt 2011, 22:54

Här i Sundsvall finns det en tjurskalle som har en buss inte BF76 utan en äldre buss och den står och förfaller. Han har byggt om den till husbuss men med alla fönster intakta tror jag. Nu för tiden blir det inte att han far ut just så mycket. Tror att han har en fabriksrenoverad 11-liters motor. Jag tycker han skulle annonsera ut fanskapet för pengar behöver han.

Detta var ju inte svaret på frågan men ett tips på en fungerande buss men min mun är förseglad. Han har inte sagt att han vill sälja. Killen i fråga är hörselskadad.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 29 okt 2011, 20:03

gunnilse skrev:http://www.wiberger.se/templates/gaengstaang-4-6_fin.htm

Lägger denna länken här med dock kan det vara lite sämre brott kvalite på dessa men det finns å längden fixar man själv. Thomas

4.6 kvalite är nog inte så smart i detta fallet. Däremot finns gängstång eller gängad axel i 8.8 kvalite hos de flesta järnhandlare, kanske tom. hos Biltema.

Annars är här en länk till pinbult.

http://shop.forza.se/hr-pinnbult-m12x12 ... 15394.aspx

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gunnilse » 29 okt 2011, 22:03

Jo vi körde via pm stigning 1.25 är ingen dussinvara därav bra med länkar..
Blir allt svårare med vissa bult få som vill lagerhålla udda dim å de som råkar ha tar betalt..
gunnilse

Inläggav Kjell T » 30 okt 2011, 11:31

Många japanska bilar och Fiat har M12x1,25 lite här och var. Däremot tyska bilar använder vanligen M12x1,5 där det inte är vanliga M12x1,75. Troligen är det hållfasthetsklass 10.9 eller 12.9 som det skall vara. Det är ganska enkelt och snabbt att tillverka pinnskruvarna om man har tillgång till svarv och lämpligt material. Lämpligt material går att ta från en vanlig M12 med lämplig hållfasthetsklass och längd. Man använder den ogängade delen.
Kjell T

Inläggav herrstina- » 30 okt 2011, 12:07

En lustig sak med hållfastheten på bult är att muttern inte hänger med. Bultar kan fås tom. 12.9 medan muttrar bara finns till 8.8. Dom utför ju lite olika arbeten men man borde kunna få förband i samma kvalite kan man tycka.

När vi är inne på bultar, är det någon som vet var 14mm passbult till Scanias ramar finns till anständiga priser?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav suddgummi » 30 okt 2011, 12:43

Tack för svaren!

Just nu lutar det åt att åka till en vän med svarv och tillverka egna i rätt klassning, precis som Kjell T beskriver.

Lite tråkigt kan jag tycka att Scania själva inte kan peka åt rätt riktning - det var en väldig ovilja att göra något manuellt dvs. slå i pärmar. Visserligen är ju fordonet från -67 så det är klart att en del delar är svårare att ragga tag på. Svårare ändå är det för att alla eventuella typskyltar på axeln lyser med sin frånvaro.

Konor till drivaxelbultarna var däremot inga problem (jag saknade alltså en pinnbult, en mutter och två konor). Dyrt var det (145 kr inkl. moms för två), men i sammanhanget ändå en liten summa. Mutter fick jag tag på i lådorna på jobbet så det är ju bara den förbenade pinnbulten kvar :D
suddgummi

Inläggav gunnilse » 30 okt 2011, 16:59

Vi har Regale i Partille bakom bilprovningen slå de en signal såg ju nu att vi e grannar
gunnilse

Inläggav suddgummi » 30 okt 2011, 17:07

Hittade fingängad skruv hos Regale: http://www.regale.se/Fast.htm
Åker nog dit och köper ett gäng M12x1,25x70 och kapar till.
Hoppas de säljer till privatpersoner... Slår dem en signal imorgon.
Tack!
suddgummi

Inläggav herrstina- » 30 okt 2011, 23:41

Det verkar ju begåvat,jag skickade en länk med pinbultar. Har du inte sett det? Finessen med pinbultar är att minska risken för skador på gängorna i det fasta godset, i detta fallet banjon. Risken för skador är mycket större om du drar i bult.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav suddgummi » 31 okt 2011, 07:09

Jo, jag såg det - men den pinnbulten du länkade till hade ju insex i ena änden och alldeles för kort gänggång i andra änden.
Jag hade gärna använt dem, men de pinnbult som sitter på plats har lika lång gänggång på bägge sidor om den kala änden som jag beskrev i min första post.

Men jag kan ta och ringa dem med, bara för att vara säker :)
suddgummi

Inläggav David H L » 31 okt 2011, 21:30

Jag som Karebybor blev lite intresserad när det var en Kungälvsbo som har problem!! men har du hört med Tore Olsson Scania gurun på Marstrands vägen
David H L

Inläggav suddgummi » 31 okt 2011, 22:35

Hej Karebybon :D

Han har jag inte hört talas om :oops:
Har du kanske ett nummer till honom (skicka PM om du inte vill publicera hans nummer här)?
Jag hittar en Thore Olsson på Stället, men är osäker på om det är han och om det är OK att man ringer honom hem...
suddgummi

Inläggav herrstina- » 01 nov 2011, 11:22

För att spara gängorna på känsliga ställen eller ersätta pinbultar kan man använda en helgängad bult utan att såga av skallen. Gänga på en mutter ända ner till skallen, skruva sen in bulten så långt att den får fulla gängor i tex. banjon.
Då kan man hålla emot på bultskallen när det hela dras åt för att inte oroa gängorna i det fasta godset.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Nästa

Återgå till Objekt sökes