Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Bilspedition

Inläggav Stellan » 21 sep 2011, 23:47

Jo, alla bilarna på åkeriet var alltid hela och rena...och ingen extra utrustning som inte behövdes, plus att det skulle gå snabbt att lackera om det skulle behövas :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Skandinaven » 22 sep 2011, 14:15

Kanske någon här kenner dette åkeri ?
143.jpg
143.jpg (64.52 KiB) Visad 16360 gånger
Skandinaven

Inläggav Skandinaven » 22 sep 2011, 20:59

Hvem minns åkeren på denna Volvo, Bilspedition ?
Project14.jpg
Project14.jpg (46.02 KiB) Visad 16333 gånger
Skandinaven

Inläggav Lars-Gunnar » 23 sep 2011, 21:36

Skandinaven, tack för denna bild. Den Titan Turbo med 230 hk var så där grön hela vägen men en annan s.k. Volvogrön färg med svarta skärmar och Floby-hytt som min far tjatat sig till då han hatade den där Hilding Nyström hytt som satt på Vikingen. Lasten bestod ofta av virke på bil och släp som kördes en halv mil till SJ:s lastkaj där virket lastades av och ombord på järnvägsvagnen för vidare transport ut i "Världen" Virket lastades med den jämna sidan fram då paket lastades på bilen och åtta på släpet som var treaxligt. Virke kunde han också få köra från sågverket till Holmsunds hamn, en sträcka på 7 mil enkel väg. Två turer kördes, sedan var det lastning och vidare hem där ekipaget fick stå över natten. Sedan var vi igång kl. 6.00 på morgonen och kunde köra lasset direkt till Holmsund. Varför gjordes detta?

Jo det var bunkring av virke till England och det var ett måste att ha allt virke på plats då skeppshyran att stå vid kaj är kostsamt.

Jag åkte med mycket och var uppe kl 5 på morgonen, och vi åt kallgröt med fil som tillgick så att vi tog en sked med gröt och doppade denna i filen. Gott var det. Om jag var trött? nej, för Volvofrälst 12-åring var det så spännande så man satt som ett tänt ljus i hytten.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Göran Gbg » 28 nov 2011, 17:51

Hej. Jag anställdes på Bilspedition i Oktober 1964 som billots på fjärrbilarna, och gick i pension 2005 som trafikledare. Under dom 41 åren byttes det namn på företaget ett flertal gånger och många företag köptes & såldes igen. T.ex. så ägde Bilspedition el. var delägare i, Linjebuss, Linjeflyg, ACL, (Atlantic Container Line). Även ett rederi med frysfartyg, minns inte namnet dock. Vid något tillfälle under denna köphysteri på 70-talet sades det att Bilspedition var Sveriges största rederi. ?? F-n tro´t. Jag har en del bilder från Milleniumskiftet då alla kunder och anställda fick en almanacka för år 2000 med en massa nostalgibilder i. Alla inrikes fjärrbilar var inte åkargröna. Dom åkerier som målade sina bilar i Bilspeditionfärger fick visst ett bidrag till ommålningen eller rent av gratis ommålning. Så sas det i alla fall. Men, Adamsson i Jkp. hade ljusbruna, Kallebäcks Åkeri, mörkbruna, ÖGS-bolaget, röda, ett åkeri i X-stad, ljusblå. Det var lite nostalgi. Jag kommer nog på mer när jag läser andras inlägg. Tack så länge.
Göran Gbg. :)
Göran Gbg

Inläggav Thomas Almen » 28 nov 2011, 18:36

Göran, jag tror Spedition stod för färgen om man valde grönt-vitt-rött. Satt du som transportledare i Gbg?. Då känner du förmodligen till Honkala å Bigge m.fl på Wille Carlssons åkeri från Östersund?.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 28 nov 2011, 19:17

När man tänker efter så var det en hel del åkerier hos Bilspedition/Autotransit som hade avvikande färger. Ejab Åkeri i Uddevalla som jag körde för var blå med röd ram och gröna kapell, Arnold Johansson i Dingle hade grå bilar med röd ram och grå kapell på alla bilar utom en bil som gick Uppsala - Lysekil och var lackad i Slotts färger gult och rött med deras reklam på kapellen. Börje Jönsson har ju också haft egen färgsättning i alla år. Men en sak som sällan eller aldrig klickade var takskyltarna, där var det rättning i leden även om det syndades ibland när en Ata-bil fick en speditionsskylt :D

Schenker ska ju ha vita bilar med enbart logotypen på ekipagen, men Sune Janssons åkeri i Uddevalla kör fortfarande med bilspeditions gamla färger... det är tradition det :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Nor1 » 28 nov 2011, 20:28

Hägerstens Åkeri kör med vita bilar, men med Röd - Gul - Grön stripning på hytten. :D
Nor1

Inläggav Stellan » 28 nov 2011, 20:38

Det stämmer... och Kallebäck har några bruna bilar kvar, och jag undrar om inte Herbert Stridh har någon brun bil kvar också. DHL däremot har lyckats få bukt med sina rebeller rätt så bra :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Nor1 » 28 nov 2011, 21:02

Kallebäck har t.o.m köpt nya bruna bilar, för inte så länge sedan. :)
Stridh har också röd, gul, grön stripning på sina nya bilar.

Sen har ju faktiskt både TGM och Bäckebols Åkeri visat sin rebelliska sida med att bara ha stripat några f.d demobilar i Volvos guldgråa färg :D
Nor1

Inläggav Stellan » 28 nov 2011, 21:53

Att man körde i en avvikande färg när bilen var ny var helt ok i något eller några år. När jag fick ny F12 1983 så hade den volvos röda färg på hytten i lite drygt två år, men sedan fick den åkeriets blå färg som de andra bilarna hade :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 28 nov 2011, 22:08

Även Arne Erlandsson håller fast vid gamla speditionslackeringen. Men det verkar vara ett svenskt fenomen, kolla finnarna. Där kan både DHL och Schenkerbilarna se ut lite hur som helst. Å i Danmark syns åkarns namn tydligast.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 28 nov 2011, 22:27

I Danmark ska Åkarns namn stå på dörren, jag tror det är lag på det. Det kan varken DHL eller Schenker ändra på.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 28 nov 2011, 22:29

herrstina- skrev:I Danmark ska Åkarns namn stå på dörren, jag tror det är lag på det. Det kan varken DHL eller Schenker ändra på.

Stina.

Å raggarn. Ja, dom verkar stolta över sina firmor ivartfall. Å snyggt blir det ju också.
Thomas Almen

Inläggav Åkarns Kalle » 28 nov 2011, 22:40

Ja visst var de trevligare förr på det viset man såg vilket åkeri som kom
hade inte åkeiet egna färger hade dom iallafall namn på bilen

Jag såg faktiskt en DHL bil för några veckor sedan som hade DHl färg på skåpet men åkerifärg på hytten

Sedan funderar jag om det inte är lika noga med distributionsbilarna på Schenker för där verkar det inte
lika noga åtminstone inte häromkring

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria