Pärlrallytt 2011

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Pärlrallytt 2011

Inläggav Bo Abrahamsson » 17 dec 2010, 23:29

Pärlrallyt 2011 är redan fullt, tur att man anmälde sig tidigt, snart kanske man måste anmäla sig i samband med målgång
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Re: Pärlrallytt 2011

Inläggav pekka k » 25 dec 2010, 17:58

Vi har med anmält oss för detta rally med två bilar svärfar kör sin regent och jag kör L51 :)
Mvh:Pekka.
pekka k

Inläggav Peter Ohlsson » 20 aug 2011, 18:21

Riktigt bra! Underbar stämning med perfekt väder! Jag öser beröm över arrangörer och deltagare för en mycket trevlig upplevelse :D
Peter Ohlsson

Inläggav Anders Ason » 21 aug 2011, 22:00

Denna tråds skapare knep första platsen i tävlingen - Grattis! ... och det var inget pris vilket som helst

Håller med i berömmet.

"Längstbortdeltagare" från utrikes kom från Frankrike och "längstbortinomlandet" var den välkände och gemytlige Wiklund från Matfors och körandes rallyts äldsta bil, en Ford TT från 1919 (som själv fick åka lastbil på den långa transporträckan).

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 23 aug 2011, 10:35

Bilder från Pärlrallyt har inte hunnit sammanställas ännu, dröjer ytterligare någon dag. Tills dess får vi nöja oss med dessa:

IMG_0013.JPG
1450
IMG_0013.JPG (87.98 KiB) Visad 21050 gånger

IMG_0001_1.JPG
Piggy-back
IMG_0001_1.JPG (77.4 KiB) Visad 21050 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 23 aug 2011, 19:49

Ingen höjdarfilm, men dock. http://www.youtube.com/watch?v=tPUYiuaiKwA
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 24 aug 2011, 17:20

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 24 aug 2011, 19:56

Intressant att se, inte minst tippen. Å soundtracket var givet, förstår jag? :wink: . Bruvestaforsens as, med Kallarbo Julle....
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 24 aug 2011, 21:11

Självklart då bilen är från Avesta :D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav jonas a » 24 aug 2011, 23:09

Thomas Almen skrev:Ingen höjdarfilm, men dock. http://www.youtube.com/watch?v=tPUYiuaiKwA

Nä den är verkligen en besvikelse, Det är min film och jag valde att inte promota den här pga kvalitén, men nu är den här och den går inte att göra bättre. :oops:

Titta på denna istället: http://www.youtube.com/watch?v=5kwJwmr0 ... re=related
Jonas A
jonas a

Inläggav Per Thomson » 25 aug 2011, 11:55

Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 28 aug 2011, 17:47

Anders Ason skrev:Denna tråds skapare knep första platsen i tävlingen - Grattis! ... och det var inget pris vilket som helst

Håller med i berömmet.

"Längstbortdeltagare" från utrikes kom från Frankrike och "längstbortinomlandet" var den välkände och gemytlige Wiklund från Matfors och körandes rallyts äldsta bil, en Ford TT från 1919 (som själv fick åka lastbil på den långa transporträckan).

Anders, var inte Bror Emmos gröna Scania från Kiruna "längstbortilandet"?
Vad körde fransmannen med, en Volvo?

Lars-Gunnar :) :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 28 aug 2011, 18:32

Tack Per Thomsson och Anders Andersson för att ni trots allt kunde ta många intressanta bilder.

Anders foto 1 av en gästande Mack var trevlig. Önskar bara att man inte behandlar utländska märken så styvmoderligt. De tycks stå för sig själva och liksom skäms och fotograferna är inga Japaner som fotar chassiet, hur fjädrarna är monterade och mer därtill.

Per, vad skall foto 2 av den fina L485 Volvo Viking Turbo föreställa? Vet du vad som planeras?

Vidare Pers 8:e visar Volvo Serie 2? som Ove Thomson så omsorgsfullt renoverat. Mycket bra gjort Ove!
Den 25:e kortet visar en Volvo FB88 målad i ASG:s färger är en bild som man inte blir less att se på. Hela ekipaget är så fint. Man kunde tro att den nyss kommit från påbyggaren. Typisk 60-talare.

Kort 32 av Per visar Poul Jensens fina N88. Det syns att Nyströmshytten fick en mer passande form de sista åren innande slutade göra den. Mer rak "i ryggen" och morskare utseende. Förut kunde man ju tro att Volvo köpte sina hytter från Öststaterna såfula var de. De såg så ledsna ut.

Den Danska 3-axliga 485 Volvo Viking Turbo var en sån bil min far körde med både lämmar och timmerbankar för varierande körning. Den här bilen såg ju inte dum ut.

Pers foto nr 48 visar ett imponerande ekipage. Det är ett rätt långt spann mellan dragbil och Scania-Vabisen med släp i år räknat.

Ja. ni har gjort det bra Anders och Per. Förstår ju att man inte kan vara på hugg hela tiden. Det finns nog andra som fotar och vi kanske skulle efterlysa dessa foton så vi får dem i forumet?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 28 aug 2011, 19:40

Lars-Gunnar skrev:
Anders Ason skrev:Denna tråds skapare ...

Anders, var inte Bror Emmos gröna Scania från Kiruna "längstbortilandet"?
Vad körde fransmannen med, en Volvo?

Lars-Gunnar :) :wink:

Noterade vad som tävlingsledningen meddelade vid prisutdelningen och då var det Wiklund som fick priset, och ingen protesterade. Har nu i hast kollat deltagarförteckningen utan att hitta Bror Emmos, om jag nu inte läst för fort?

Fransmannen ja, pratade mest med honom om vad han hade för bilar och det visade sig att han hade hela tolv "unika" bilar av det inhemska märket Unic, varav ytterligare en ägdes av hans son. Han hade ett litet album med sig med bilder på alla sina bilar.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 28 aug 2011, 20:00

Anders foto 1 av en gästande Mack var trevlig. Önskar bara att man inte behandlar utländska märken så styvmoderligt. De tycks stå för sig själva och liksom skäms och fotograferna är inga Japaner som fotar chassiet, hur fjädrarna är monterade och mer därtill.

Så här var det Lars-Gunnar: Pratade även med den killen som var en mycket erfaren rallydeltagare.
    Hans parkering berodde på praktiska skäl då han anlände mycket tidigt till Scaniaanläggningen, d v s när verksamheten var i full gång på vardagen så det var hans eget val för att störa den verksamheten så lite som möjligt.

Kom från Holland och körde runt en hel del med sin dragare som på en mycket väsentlig del var ombyggd. Bilen levererades som ny utan bromsar på framaxeln men det hade den nuvarande ägaren ändrat på så nu gick det att stanna även med den bilen. Trailern var ombyggd till bostadsdel och var mycket snyggt gjort.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Nästa

Återgå till Evenemang