Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Bilspedition

Inläggav Åkarns Kalle » 08 maj 2010, 16:37

Jaha tack för info

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Ingrid T » 21 sep 2010, 22:52

Hejsan,

Malte Wånge trafikerade Stockholmslinjen för Bilspedition, 60-talet var det väl. Samtidigt som pappa , Olof Tobiason körde en hel del på Stockholm, fast redan då mest på Sundsvall. Flexitrans däremot låg enligt vad jag känner till utanför Bilspedition, möjligen att de körde för Autotransit.

Hälsn. Ingrid Tobiason

PS, hur sjutton får jag in en profilbild, har försökt otaliga ggr, men får alltid samma svar, bilden ska vara mellan 0 -9 Kib ???
Det är vanliga foton på långtradare jag försökt ladda ner från min dator . DS
Ingrid T

Inläggav Ingrid T » 21 sep 2010, 23:00

Skulle lägga in en bild på en av våra tradare med åkeriets namn på HUR LYCKAS man med det ? Svaret var att den var för stor !!!!!!!!!!!!
Ingrid T

Inläggav Reid Hulting » 21 sep 2010, 23:53

Hej. Stellan skrev tidigare om Bilspedition International. Körde på mellanöstern för det speditionsföretaget från mitten på 1970-talet. Texten på arabiska på T-tröjan som Stellan hade fått, hade jag upptryckt på kapellsidorna på både bil och släp. Jag skall försöka hitta igen bilderna jag hade på detta 18-meters ekipage, Volvo F89 6X2 med 2-axl. Briab släp. Jag har i alla fall en takskylt kvar från den tiden, gjord i special-plast för att tåla värmen nere i öknarna. Dom vanliga Bilspeditionsskyltarna mjuknade i värmen. Reid.
Reid Hulting

Inläggav Böll » 22 sep 2010, 01:21

Hur kunde ja missa denna mkt intressanta sidan??polaren Peter körde för Eliasson med tank på Sundsvall,kanske rentav bilen på sidan 3,141,an..han prata mkt om när han fick en 141 istället för 110 han med kört....han har en del kort från körningarna vet ja,han kör fortfarande tank för RST,Roland Seger Transport,men de sålt,vet ej vem som står för de idag....mkt trevlig läsning.. :D
Böll

Inläggav Robert Eliasson » 22 sep 2010, 07:53

Hej Böll,

Det är mycket riktigt Peters bil som han körde hos oss, kan lova att det var kontraster mellan 110:an och V8:an i backtagningar :D Den bilen var han som längst norrut i Kirkenes. Kolla med Peter om han har kort, jag har kort på 110:an som jag skall scanna in framöver.

MvH Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson

Inläggav Böll » 23 sep 2010, 18:59

Ok,va kul å höra,ska fråga peter om kort,den människan slänger ju aldrig nåt,hehe..
Böll

Inläggav Robert Eliasson » 26 sep 2010, 21:48

Här kommer kort på en 110:a som Peter körde efter ha haft en LS 110 med bulkkörning, Peter hade 110:an några år innan han fick V8:an. Jag åkte med mycket i denna som pojk som ofta gick till Sundsvall från Göteborg.
Jag tror detta kortet är taget 78-79 och 110:an köptes in från konkursbo och är en 74:a, gick hemma på åkeriet tills den blev platt vid en avåkning med tankcontainer 81-82 någongång, chauffören Juri klarade sig fint.
Lägg märke till P 1800:an och värsting ok-trucken man hade då som lyfte max 30.000 kg
Bilagor
Scania LBS 110 GZT 219 Tor Line.jpg
Scania LBS 110 GZT 219 Tor Line.jpg (144.4 KiB) Visad 20963 gånger
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson

En liten julhälsning...

Inläggav Stellan » 22 dec 2010, 17:04

...till er alla :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 20 feb 2011, 14:21

Hittade den här bilden igår från Bilspeditions gamla mottagning i Härnösand. Det roliga med bilden enligt mig är att det är min N86a som syns. Bilden skall vara från -76 så den är mitt i karriären. Skulle vilja hitta fler sådana bilder. Den här mottagningen revs imitten på 80talet. Lars
felinda.jpg
felinda.jpg (43.2 KiB) Visad 20628 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 20 feb 2011, 23:10

Gamla terminaler saknas väldigt ofta i transporthistorien, och det är lite synd tycker jag. Man får ofta bonusmaterial i form av bilar som är med på bilderna, som Lars visar. Det här fotot från Kalmar är taget 1971, och man ser i alla fall baken på ett par av deras kretsbilar :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 21 feb 2011, 09:00

Hmmm... bilarna ser ut att vara lite svårlastade :mrgreen:

Annars ... håller med dig. Jag har själv letat efter bilder på SJ styckegodsmagasin i Västervik där jag körde en del på stenåldern.
Inget napp ännu dock.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav chmse12 » 05 mar 2011, 23:56

Stellan skrev:Märket på dörren är helt autentiskt, men färgsättningen på bilen har jag inte klurat ut ännu. Jag undrar om den inte kom någon gång i början av -60 talet, men det kanske någon av medlemmarna på forumet kan svara på?

Det var ganska kul att få reda på när Auto-Transit kom till i och med att jag körde för dem i ett antal år. Men det finns säkert en hel del företag som var knutna till Bilspedition på ett eller annat sätt under åren som man hittar frampå.

Speciellt Bilspedition International, som jag tror fanns bara under några år på i slutet -70 och början -80 talen. Den här t-shirten fick jag på deras kontor i Bagdad 1980...och som har krymt något otroligt sedan dess :roll: :mrgreen:
Bild
Bild

Här är en bild som jag lånat ur "Boken om lastbilen" med vad jag tror Bilspeditions första terminal i Göteborg. De som varit i Göteborg kan säkert lista ut var den låg :P
Boken är tryckt 1953, så det kan ju ha funnits någon terminal innan.
Bild
lastbilen under t shirten ser ut som om det vore gunnar karlssons bil från växjö han har den målninen i grillen
/Stellan
chmse12

Inläggav Stellan » 21 sep 2011, 22:36

Det är lite synd att vi inte är fler som är intresserade av bilspeditions historia, men det är väl bara att köra på ändå :? :wink:

Det här är den första 140:an jag fick tillfälle att köra, en 1972 års modell som gick inrikes i cirka fem år innan lämmarna byggdes om och ett nytt tir-kapell från Preska lades på. Lite rostlagning på hytten och lite ny färg gjorde ju sitt till att fräscha upp bilen lite, även om mörkblått och grönt inte är världens livligaste färger :mrgreen:

Foto från tir-besiktningen i Helsingborg 1977 :D
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Skandinaven » 21 sep 2011, 23:35

Stellan,- jag tyckar den är snygg och stilren.
Hälsn. Skandinaven.
Skandinaven

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria