Haparandaföretag.

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Haparandaföretag.

Inläggav Thomas Almen » 19 dec 2010, 21:23

Enda Speditionåkare jag kommer på i Sollefteå är "Frissebilan", d.v.s Frestadius Åkeri. Märlkigt att jag inte känner igen han, jag brukar kunna dras till såna där orginal. Men det kanske kommer, minnet har mycket komptid att ta ut i min ålder. Förresten Skånska Lappen höll väl också till i Sollefteå?. Körde mycket skrotbilar på ett gammalt Motortransekipage. Tror nästan Tommy Lindbergh har en Titan som han har haft.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 19 dec 2010, 21:32

Ska forska lite med far han jobbade på Scania i Sollefteå i mitten på 60talet. Han brukar berätta om någon 76a med trailer som dom hade där. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Åkarns Kalle » 19 dec 2010, 21:40

Klavert som min far har berättat om körde mycket riktig för Frestadius Åkeri

Det kanske var efter den olyckan när pappa skulle ha en adress för att skriva till honom som ha sa
Skriv "Klaveret Sollefteå så kommer det fram"

Iallafall så när jag hade praktik skulle vi lasta på Bilspedition i Timrå (ja förlåt mig alla jag vet att det heter Schenker men för mig är det Bilspedition)
och det kom då en Frestadius bil så jag frågade den chauffören om han kände klaveret? hans svar löd: han är dö han.
sen hade vi tydligen prata färdigt enligt honom.

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav conERY00 » 19 dec 2010, 22:14

Hej. appropå Skånska lappen så var jag med och körde med en -63a Titan turbo dragbil med vilhytt och skånelappens f.d. 2 vånings biltransporttrailer så sent som för ca 10 år sedan. Många resor Östersund-Mynchen tor med bilar i båda riktningarna. 500 mil varje tur! En gång då vi var på väg till Tyskland/Österrike och passerade Åsarna mitt på dagen, en lördag och deras skidSM var inställt för att det var för kallt. Tror det var -28.Gissa om det var kallt i hytten, rimfrost på insidan av hyttväggen på vilhytten! Det var inte så roligt ( då ) när man vaknade efter en natt i hytten och blickade ut över huven med 3 tum nysnö. Detta hände söder om Mynchen. Får se om jag får hjälp att scanna in några bilder till senare.
Lösa vita däcksidor är ett måste. Se www.jamtzatafordon.se
conERY00

Inläggav Thomas Almen » 19 dec 2010, 22:31

Lät som bilägarn hette Sune från annersia sjön...Lät också som en danande verksamhet. :wink:
Thomas Almen

Inläggav conERY00 » 20 dec 2010, 21:35

Ja det stämmer, här kommer 2 bilder
Bild%201%20lågupplöst[1].JPG
Bild%201%20lågupplöst[1].JPG (107.13 KiB) Visad 26852 gånger
Bild%202%20lågupplöst[1].JPG
Bild%202%20lågupplöst[1].JPG (98.94 KiB) Visad 26852 gånger
conERY00

Inläggav Lasse Hsand » 20 dec 2010, 21:45

HELT OFF TOPIC men var och tittade på en likadan p1800 för någon vecka sen samma ovanliga blå färg. När och var är den bilden tagen? Nyfiken i en strut :D . Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav conERY00 » 20 dec 2010, 22:16

Troligen på nåt tankställe utefter autobahn i Österrike. Vi körde många gamla Volvo till en uppköpare där. Kortet är taget 1997 .
conERY00

Inläggav Lasse Hsand » 21 dec 2010, 09:49

Finns det otroligt snygga ekipaget kvar idag? Skulle gärna vilja ha den fullastad med duetter. För att tillfredställa någon konstig läggning :D :D . Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav conERY00 » 26 dec 2010, 15:19

Hej, ekipaget finns inte kvar odelat. Trailern fick ytterplåten borttagen och nyare dragbil ( F10 ) men såldes efter ett antal resor i Europa. Titanen finns nog i Skåne och trailern fanns senare i Dalarna.Körningen fortsatte några år till med en FL10 och släp men inte nu längre. :(
conERY00

Inläggav Lasse Hsand » 26 dec 2010, 18:40

Synd på trailern eller hela ekipaget. Det var ett otroligt charmigt ekipage måste ha märkt mycket uppmärksamhet på 90talet. Vet att en folkrace åkare i Timrå hade ett traktorregat ekipage som dom körde 5st folkracebilar på . Det liknade det ekipaget. Vet ej var det är idag. Men det stod Bängling på solskyddet. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 26 dec 2010, 18:55

Bängling ligger väl utanför Gnarp?. Kalle?.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 26 dec 2010, 19:20

Det ligger utanför för Söråker där ligger en ganska känd bilskrot. Som i folkmun kallas för Blind Blom i Bängling. Pga av att den första ägaren Ture Blom sprängde något så han förlorade synen . Men han drev skrot i många år fast han var bilnd. Idag drivs den av sonen Glenn Blom. Ett mycket trevligt ställe med nästan uteslutande äldre fordon. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 26 dec 2010, 19:31

Ja, just det. Han som kunde köra bil endast på grusväg...Har läst nån artilkel om han i nån veterantidning. Tänkte nog på Loning.
Thomas Almen

Inläggav Åkarns Kalle » 26 dec 2010, 19:46

Blom håller till i Bängling Söråker

Söder om Gnarp ligger Bäling

Bälinge finns på ett flertal platser

Iallafall så har nån berättat att dom frågade Blom vilken den största bedriften han gjort var eller nåt liknande

Blom svarar: det måste vara att jag fick ut svärmora i skogen med motorsåg

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

FöregåendeNästa

Återgå till Efterlysningar