Haparandaföretag.

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Haparandaföretag.

Inläggav LarsJo » 14 dec 2010, 20:50

Ha,ha, det var en skojig tråd det här. Det dyker upp nya legender man känner hela tiden! Den du pratar om är väl troligtvis GÖSTA BRINK...en helskön kille (trots att han är 73 är han som en pojk). Jag har haft mycket med Gösta att göra under många år. Träffade honom första gången i Tuborg havn i Köpenhamn 1978. Jag var bara 13 år och var matsäck på farsans danmarksbil. Efter det blev Gösta lite idol för mig med sitt bekymmerslösa och öppna sätt. Han hade en grymt snygg F89 vid denna tid. Jag sålde sista nya Chereau-trailern till Gösta år 2006, då han var 69 år. Göstas fru tycker han ska lägga av, men det tycker inte Gösta... Finns åtskilliga historier om denna härliga person. By the way: Selléns i Bollstabruk; på sjuttiotalet minns jag att bilarna var röda och vita. Anders Selléns son, som jag inte minns namnet på, men jag tror han kallas "Bubba" eller nåt, driver visst fortfarande lastbilshandel. / Lars Jonsson, Gävle
LarsJo

Inläggav Thomas Almen » 15 dec 2010, 08:57

Yes, det var "Brinken" som avsågs. 89:an minns jag väl, har t.o.m ett kort på den nånstans. Han å Tony var ju ett radarpar några år, när jag körde Norge som mest, för ca: 30 år sen. Och ja, Sellèns bilar var röda å vita,(dom flesta).
Senast redigerad av Thomas Almen 18 dec 2010, 03:42, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Almen

Inläggav LarsJo » 15 dec 2010, 21:23

Tony....menar du Tony Höglund?
LarsJo

Inläggav Thomas Almen » 16 dec 2010, 02:43

Ja Lars. Han måste ha vart en av de första som hade trippelboggie på en trailer, runt -79-80.. Gösta nämnde att han va ifarten fortfarande, men om han kör törs jag inte säga.
Thomas Almen

Inläggav LarsJo » 17 dec 2010, 21:56

Tony Höglund har varit åkare tills för något år sedan. Dock med grusbil. Han plogade E4 norr om Gävle i många år. Det kan vara så att han fortfarande gör det men som anställd. Tror det faktiskt. /Lars Jonsson Gävle
LarsJo

Inläggav Thomas Almen » 18 dec 2010, 14:58

Ok, Gösta nämnde bara att Tony var änkling. Men dom var en festlig duo på sin tid. Tony var ju lite hetare än Gösta, nåt som Gösta drog nytta av ibland...
Thomas Almen

Inläggav LarsJo » 19 dec 2010, 11:58

Det fanns ju en lycklig tid då kroppens signaler styrde hur länge man körde sin bil, långt innan det digitala helvetet startade. De elementära behoven styrde; var man hungrig-då åt man, var man trött- då stannade man och sov. Lång sovning i "slafen", kort sovning lutad över ratten. Vi var väl många som var på fel sida av lagens rand, men jag tror faktiskt att det sunda förnuftet avgjorde när det var dags att stanna och att insomningsolyckorna inte var fler förr. Kanske till och med färre. Gösta Brink som vi talat om på denna tråd var inget undantag. I bland körde han kanske väl länge, och fick kanske fundera en stund när han vaknade efter en stunds sömn; -Var är jag? När RDS-radion kom på åttiotalet tyckte Gösta att dessa hade en fantastisk funktion; -man kunde titta i radions display och se vart man var; "RADIO JAEMTLAND", "RADIO GAEVLEBORG" och så vidare.../Lars Jonsson, Gävle
LarsJo

Inläggav Thomas Almen » 19 dec 2010, 12:22

Ja, som vi brukar säga, allt var bättre förr... Sen kunde väl tradarfikskonferenserna dra ut på tiden, vilket gjorde att dygnsrytmen kunde bli något förskjuten :wink: , Å som sagt, Gösta var lika trevlig å ödmjuk som jag minns han. Kom förresten över en almacka från ett Gävleföretag igår. Klart godkänd. F88:an från flyttningsbyrån, vet du nåt om dess vidare öden?. Fick för mig den hamnade uppe i Jämtland, nämligen.
Thomas Almen

Inläggav LarsJo » 19 dec 2010, 14:53

Kul att du kommit över almanackan...Undertecknad och Stefan "Alutrans" Andersson är nämligen upphovsmännen! Gamla Stadsbudsbudskontorets F88 med ASJ-trailer köptes upp (liksom hela verksamheten) av Brynäs Express i början av 70-talet. F88an och trailern hamnade sedan hos Bert Andersson, BA Transporter AB. Så från att ha varit helt grå, blev den gul och svart för att sedan få BA:s ljusblå/röd/vita färgsättning. Jag har en bild på den omlackerad och "tattar-moderniserad" med den fina rostfria grillen omlackad till mattsvart. Hu. Ska skramla fram reg nummer på bilen. Tror mig veta att trailern; ANN 842(?) hamnade hos Lindströms Tivoli i Knivsta.
LarsJo

Inläggav Thomas Almen » 19 dec 2010, 15:21

De visste jag väl vilka som totat ihop den där :wink: . Ok, det gick ett identiskt ekipage i Östersund nämligen, fast Mercagrön. Den var köpt ytterst lite begagnad nånstans, å hade för mig de var Gävle.
Thomas Almen

Inläggav Åkarns Kalle » 19 dec 2010, 18:27

När jag läser det där om sömn måste jag få berätta

Träffade i jobbet en man som kört tradare i många år bl.a. på Stockholm
så han frågade om jag minns några personer han räknade upp några vissa minns jag, vissa har jag bara hört talas om
iallafall så berätta han om en av dom här gubbarna vi kan kalla honom Herr B
Herr B körde mot Stockholm och så skulle han byta med en kille och köra till Sundsvall men Herr B dök aldrig upp
så avbytarn fortsatte norrut och ser Herr Bs tradare stå vid ett röljus så han stannar och går över vägen det blir grönt två gånger innan han hinner dit
men herr B står kvar så rycker han upp dörrn samtidigt som det blir rött herr B vaknar och säger: det är rött än

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Thomas Almen » 19 dec 2010, 20:04

Hehe, det finns en faktiskt sann historia om en av Lugnvik Transports chaufförer.På väg hem från Stockholm för 3:e gången samma vecka, måste han stanna på Liz Motells parkering för att ta en tupplur. La sig över ratten 13.00 och vaknade ganska utvilad 13.15. Räknade med att hinna lossa när han nådde hem, men tycket det var väldigt lite trafik för att vara fredageftermiddag.Han hade helt enkelt sovit 24 timmar å 15 min., så vilan var nog behövlig....
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 19 dec 2010, 20:23

Du Thomas som kört mycket i Jämtland och västernorrland känner kanske till Klaveret från Sollefteå. Ett namn jag hört många gånger men aldrig träffat själv. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 19 dec 2010, 21:01

Hmm, nä inte på rak arm. Nån beskrivnig på bil å körning kanske hjälper.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 19 dec 2010, 21:16

Han körde nog lite av varje men mest spedition. En historia som jag minns var när han på höst halkan for av väg 331 vid Viksjö. Missade en bro och for ner i en djup ravin .Det tog en bra stund innan han hittades men allt gick bra fast hytten demolerades. Idags pressen vinkade han till fotogafen sen följde några artiklar i tidningen från sjukhuset men alltid ett leende på läpparna. En kompis som gick transport i slutet av 80talet berättade att han på eget bevåg var där och lärdeut det han kunde. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

FöregåendeNästa

Återgå till Efterlysningar