Vilket fabrikat?

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vilket fabrikat?

Inläggav Ulf Lagerkvist » 28 sep 2010, 23:31

Kan någon som är bra på gamla lastbilar säga mig av vilket fabrikat den gamla lastbilen är?
Bilden är tagen i Sjögränd nära Uddeholm i Värmland 1917.
Bilagor
Lastbil år1917.jpg
Lastbil år 1917
Lastbil år1917.jpg (144.65 KiB) Visad 13752 gånger
Ulf Lagerkvist

Re: Vilket fabrikat?

Inläggav S-V L44 » 30 sep 2010, 23:04

Bilen är sannolikt tillverkad i Amerika, men det är endast en gissning.
Det är lite svårt att avgöra fabrikatet med tanke på den vinkel bilden är tagen.
Man kan ganska tydligt se att kylarens övre delar går en bit utanför motorplåtarna. Det var inte så värst många som byggde sina bilar på det sättet.
Master var en av dem. Traffic var en annan.
Fler som kan våga sig på en gissning, eller som kan tycka sig veta?

För att nå en bredare massa som kanske kan hjälpa till med identifiering så föreslår jag denna länk www.svvs.org/help01.shtml

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Ulf Lagerkvist » 02 okt 2010, 13:32

Tack för tipset om SVVS.org. Har gått igenom deras sidor men inte hittat något som stämmer.
Min engelska är inte som den borde vara så jag vet inte om jag klarar att gå vidare, jag skall dock göra ett försök.

Häls. Ulf
Ulf Lagerkvist

Inläggav Anders Ason » 02 okt 2010, 21:12

Tyvärr är det nästan inga fabrikattypiska detaljer med på din bild, men år 1916 fanns det 5 837 motorfordon registrerade. Din bild visar ju på 1917 så några till fanns det nog då. Lastbilar tillverkade i landet var det inte gott om, i stort sett enbart Scania-Vabis.

Högst sannolikt är bilen tillverkad i USA då det var magert med europeiska märken, fanns i o f s några som exempelvis den tyska Preston bl a. Första världskriget medförde att ett stort antal USA-lastbilar skeppades över till Europa, främst till England och av fabrikat F.W.D.

En detalj från din bild dock, det ser ut som om kylar/radiatorpaketet går utanför motorhuven och det gjorde det några USA lastbilar på den tiden, bl a Nash och Traffic som på bilden nedan. (som SV-L44 redan nämnt)

Hade din bild varit visad snett framifrån som denna, hade det nog varit något enklare.

traffictruck1919.jpg
traffictruck1919.jpg (147.78 KiB) Visad 13598 gånger

Lastbil år1917v.jpg
Lastbil år1917v.jpg (52.19 KiB) Visad 13598 gånger

Jag har här spegelvänt fotot och även gjort det lite ljusare för jämförelsens skull.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Ulf Lagerkvist » 03 okt 2010, 12:04

Hej!

Var nog medveten om att det skulle bli knivigt att identifiera den gamla lastbilen. Själv har jag försökt att jämföra fälgar med bilder på lastbilar som är utlagda på internet och det som hittills kommit närmast är kort på en Peerless truck från USA.
Fälgarna på den bilen hade dock bara 12 ekrar.

Har varit i kontakt med SVVS i England och dom lovade att göra allt för att hjälpa till. Det kommer dock att ta sin tid för dom har sammanträde endast en gång i månaden. Jag hör naturligtvis av mig när jag vet något.

Hälsn. Ulf
Ulf Lagerkvist

Inläggav Ulf Lagerkvist » 03 okt 2010, 12:15

Skrev fel ang. ekrar. Peerless truckens fälgar hade 14 ekrar och lastbilen på min bild har 12 ekrar rätt skall vara rätt.

Hälsn. Ulf
Ulf Lagerkvist

Inläggav Thomas Almen » 03 okt 2010, 12:34

Uddeholm/Hagfors bör väl kunna ha nåt arkiv i hembygdsföreningen. En lastbil där uppe så tidigt måste väl vara så unikt att det finns dokumenterat på nåt vis.
Thomas Almen

Inläggav Ulf Lagerkvist » 03 okt 2010, 14:23

Hej Thomas!

Helt rätt även Uddeholmsbolaget och NKLJ har samlingar så än är inte allt uttömt.

Hälsn.Ulf
Ulf Lagerkvist

Inläggav Ulf Lagerkvist » 15 nov 2010, 14:24

Hej alla som funderat på fabrikatet på den gamla lastbilen.

Jag fick oväntad hjälp då min kompis Thorbjörn Pettersson i Ekshärad besökte en gammal bekant i Ambjörby. Mannen i fråga visade sig ha stor kunskap om gamla tider och hade gjort efterforskningar om det gamla kortet som också han hade i sin samling.

Lastbilen är av märke FEDERAL och skall ha haft reg. nr. S200. Ägare var en herre som hette L.P. Nordkvist och som kom från Norra Ny socken.

FEDERAL hade fabriker i både Chicago och Broocklyn N Y och tillverkade också bilar enligt Svenskt Billexikon från 1969.

Hälsningar från Ulf Lagerkvist och Thorbjörn Pettersson
Ulf Lagerkvist

Inläggav Anders Ason » 15 nov 2010, 19:51

Roligt att denna fråga nu är löst och känner då denne äldre gentleman till vad som sedan hände med bilen(arna)?
federal-00001-1.jpg
federal-00001-1.jpg (74.65 KiB) Visad 13423 gånger
federal-00001-2.jpg
federal-00001-2.jpg (52.31 KiB) Visad 13423 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 15 nov 2010, 20:17

Skojigt att märkesfrågan blev löst.

Anders Ason, betr. de bilder du lagt in så står det på den sidan att detta skulle vara den äldsta kända lastbilen i världen (årsmodell 1909).
Detta är väl en sanning med modifikation.
Vilken lastbil som verkligen är äldst vet jag inte men Scania har i alla fall någon bil från samma år och det finns en Tidaholm från 1907.

// Kjell N (alias S-V L44)
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 15 nov 2010, 20:27

Såg det, men uppgiften kommer ju från USA och det måste då tas med en nypa salt (eller flera) då de over there i andra sammanhang ordnar världsmästerskap med enbart deltagare från det egna landet! De är som de är där borta i det nya unga landet. :D

En intressant notering är hur denna bil drevs. En slutväxel i bakaxeln medan nästan alla lastbilar i Europa vid denna tid drevs med kedjor. Förutom fjäderpaket har den även ett torsionsstag, vilket var vanligt vid kedjedrift.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Ulf Lagerkvist » 17 nov 2010, 13:18

Vart den gamla Federalen tog vägen vet nog ingen idag. De flesta av dessa fordon slutade nog sina liv som EPA-traktorer innan de gick till skrot.
Tack för bilderna så att vi fick se hur den såg ut framifrån, var fick du tag i dom ?
Ulf Lagerkvist

Inläggav Anders Ason » 17 nov 2010, 20:32

Google - vår vän i nöden!

:)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Efterlysningar