Trailer Trucking Festival

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Trailer Trucking Festival

Inläggav Anders Ason » 25 aug 2007, 16:15

Besökt festivalen enligt rubriken på Mantorp Park (utanför Linköping) på lörda´n 25/8. Vad fanns väl där?

Jo, Kval SM Manöverkörning., Arméns Lejon, Truckrace, Monstertruckar och en "väldig massa" lastbilar o folk. På plats fanns även Svempas ScaniaRoadster (inget tak), ett mycket spektakulärt bygge enbart för show.

Men.. där fanns även en veteranavdelning med både bekanta ekipage och en del för mig nya upplevelser. Starkaste intrycket gjorde en Cheva från mitten av 40-talet med en tanksemi från-53. Hela åket i mycket gott renoverat skick och i BP-orginalstuk (gällde även föraren).

När det gäller nya, eller nästan nya bilar, blev det nästan övermäktigt både vad gäller antal och "det värsta" (är väldigt kluven i den här frågan) . Bilar som inte såg ut att gå att använda med allt crom, plysh, läder, fransar och all annan "symötesteknik". Besökarna kan inte få något annat intryck än att åkeribranchen går kanonbra och med stora vinster.

Truckracebilarna hade inte mycket med bruksbilar att göra, rejält tillbakaflyttade motorer (för viktfördelningens skull) och vändskivor i trä eller plast!

Drog mig snabbt tillbaka till veteranarna och drömde....

Kanske någon annan av forumets läsare var där?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 26 jan 2008, 00:16

Hade inte sett det här inslaget tidigare, och jag är nog böjd att hålla med dig. Rena, prydliga bilar har jag inget emot, men "showtruckarna" retar mig mest. SÅ förtvivlat bra går inte denna bransch, begör löneförhöjning får ni höra. Och som sagt, dom ska användas dagligen
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 00:46

När de är så uppstylade och en gång får veteranstatus, vem vill då köpa dessa och börja med att riva ut inredningen och annat? En omöjlig uppgift? Jag håller med er att dessa överstylade lastbilar inte har något med en riktig lastbil att göra.

Det är lite över "flickrum" över dessa bilar.

Men, många kanske är för gamla och gaggiga för att överhuvudtaget tänka på att skaffa en ny lastbil :lol: De som finns nu kommer väl att hålla bra länge. Jag kan inte tro att någon låter skrota en veteran.

Det får ju bli de som växt upp och kört dessa "flickrummare" som får köpa en veteran och gulla med.

Lars-Gunnar :evil:
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 26 jan 2008, 11:58

Lars-Gunnar skrev: :evil:

... "flickrum" ..."flickrummare"...

Symötesteknik o flickrum, fy f-n så bra! Kulturmässigt är det ju en helt orimilg paradox då lastbilsföraryrket ibland ska föreställa moderna cowboys och där fanns nog inte mycket till fransar o plysch (jo på ett ställe men dit går väl inte vi). Är det så att förare av nyare stora bilar (fjärrtrafik är det nog jag menar) sitter i vit skjorta och aldrig blir smutsiga om händerna?

En av de mest stylade bilarna på Mantorp var en asfaltstrailer som nog krävde en avfettning efter varje lass. När jag var där snodde föraren runt med bättringsfärg i handen som han då målade på där asfalten rinner vid tippning. Varje lass verkar ju då ta ganska lång tid om färgen ska torka emellan. Nej fy vad elak jag är, det var ju show!

/Anders :D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack