SCANIA B80 D11 information

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

SCANIA B80 D11 information

Inläggav Tore Johansson » 12 aug 2010, 12:29

Hej,

Jag har nyligen köpt en SCANIA "flyttbuss" 1970. Det är mitt första tunga fordon så det är mycket nytt för mig. Jag letar efter all slags litteratur som kan ha med den att göra. Det är ju en sällsynt modell men antar att det mesta av tekniken återfinns i någon av lastbilarna (har LB80 någonting med B80 att göra ?). Handbok, verkstadbok eller liknande hade varit till stor hjälp. Jag betalar gärna ordentligt om någon orkar kopiera papper eller digitalt. Tips om någon i Skåne som är meckar eller är kunnig mottages också tacksamt

Tore
Malmö
Tore Johansson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 aug 2010, 00:03

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Stellan » 12 aug 2010, 16:41

En flyttbuss låter verkligen trevligt, det ser man aldrig nuförtiden. Du får väldigt gärna berätta lite mer om den, och kanske en bild...det är ju så maffiga byggen :D

Tekniken på dem är ju i grunden en lastbil, men även en del bussdetaljer kan finnas. Och karosseridetaljerna kan man väl nästan köpa hos Hornbach :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Tore Johansson » 12 aug 2010, 18:47

Den är 12 meter och väger 8 ton. Som sagt tror jag att det ligger en D11 i den och den är 5 växlad. Den startade som flyttbuss men blev nog tidigt hästtransport. Jag köpte den av ett dansband som kört ett par år med den. Jag jobbar med musikproduktion och ska ha den som mobil studio/husbuss. Den höga takhöjden och bredden är perfekt, det känns som en liten lägenhet. Har varit ute på ett par halvlånga turer och redan blivit biten av att ligga och mullra i ytterfilen. På en tur höll jag lastbilstempo (ok, inte i uppförsbackarna) med nästan fullgas och då drack den 2.5 liter. Det är väl inte så illa ? Motorn ska vara renoverad. Tänker nog registrera den som husbil. Jag kör ofta över öresundsbron och afgiften blir en tredjedel mot lastbilsavgiften !! Jag tänker renovera upp den till perfekt skick tekniskt skick men låta den vara lite skabbig kosmetisk för att minska inbrottsrisken då jag ofta har dyr uttrustning i den. För övrigt vore det ju ett enormt arbeta att få all tunna aluminiumplåtar plana....

Tore
Bilagor
1.jpg
1.jpg (59.47 KiB) Visad 16756 gånger
Tore Johansson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 aug 2010, 00:03

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Robert Eliasson » 12 aug 2010, 20:19

Tore! Den kan ju inte varit billig i köpet........... såg nummerplåten..... OBS Göteborgare.... :lol:
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Bo Norvinge » 12 aug 2010, 21:15

Här kommer mitt yttrande:

B80?
Det står B80 i fordonsregistret men jag undrar om det inte ska vara en bokstav till? Bilregistret har ju velat till det förr!
Visserligen är inte bussar min starkaste sida men BF stod nog för något liknande Buss med Frontmotor och BR för Buss med motorn bak (Rear).
Beteckningen 80 för att det är en 8-litersmotor. Enligt fordonsregistret ska det vara 103 kw. D8 utan turbo?
Turbomotorn DS8 hade väl 140 kw (jag gillar inte KW-Återinför HK)
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Anders Ason » 12 aug 2010, 21:24

1 hkr = 0.736 kW

En DS8 ligger på runt 200 hkr, har sett lite olika uppgifter på ca 5 hkr upp eller ner. En lastbil med en D8 eller DS8 i är definitivt ingen racerbil. :mrgreen:

(D=diesel och S= Super d v s turbo och åttan anger cylindervolymen.)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Kjell T » 12 aug 2010, 22:20

D8/DS8 har tre cylinderlock och D/DS 11 har två cylinderlock (ventilkåpor).
Kjell T
 
Inlägg: 2276
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Tore Johansson » 14 aug 2010, 10:17

Det är 3 ventilkåpor så det stämmer ju med "B80" att det är en D8/DS8. Hur ser jag om det är D eller DS ?

T
Tore Johansson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 aug 2010, 00:03

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Tore Johansson » 14 aug 2010, 10:20

Ah ! Det är väl turbon som skiljer dem åt helt enkelt ? Och det är det är där ju ingen vad jag kan se...

T
Tore Johansson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 aug 2010, 00:03

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Kjell T » 14 aug 2010, 12:55

Helt riktigt, D utan turbo och DS med Turbo. Modernare motorer i 4 seriens bilar tex,är alltid "D" trots att de alla har turbo.
Kjell T
 
Inlägg: 2276
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Lars-Gunnar » 14 aug 2010, 21:39

Bo Norvinge skrev:Här kommer mitt yttrande:

B80?
Det står B80 i fordonsregistret men jag undrar om det inte ska vara en bokstav till? Bilregistret har ju velat till det förr!
Visserligen är inte bussar min starkaste sida men BF stod nog för något liknande Buss med Frontmotor och BR för Buss med motorn bak (Rear).
Beteckningen 80 för att det är en 8-litersmotor. Enligt fordonsregistret ska det vara 103 kw. D8 utan turbo?
Turbomotorn DS8 hade väl 140 kw (jag gillar inte KW-Återinför HK)


Jag har alldrig förstått vitsen med KW som värdemätare för antal pållar under huven. Kilowatt är ju en term som används inom det elektriska. Om någon säger att bilen har 105 Kw så kan jag för mitt liv inte räkna om det till gamla hederliga uttrycket hästkrafter vars formel är: 1 kg 1 meter upp på en sekund.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Kjell T » 14 aug 2010, 21:52

105 kW x1,36 så har du det i hästkrafter. Antalet hästkrafter är också ointressant, huvudsaken är att fordonet går bra. Det finns många exempel på fordon med få hk som klår fordon med mera hk på pappret.
Kjell T
 
Inlägg: 2276
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Stellan » 14 aug 2010, 22:01

Det är väl egentligen vridmomentet och utväxling som räknas, förutom att man ska trivas med bilen :wink:
De som hört bandet med Parnevik om F10/12 kommer väl ihåg Gernats kommentar när de tog upp antalet kilowatt på den nya modellen... :lol: :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: SCANIA B80 D11 information

Inläggav Anders Ason » 16 aug 2010, 15:55

Tore Johansson skrev:Det är 3 ventilkåpor så det stämmer ju med "B80" att det är en D8/DS8. Hur ser jag om det är D eller DS ?

T


Själva turbon är nog den tydligaste skillnaden man kan se direkt, men ... det är mycket annat som skiljer D8 och DS8, bl a avgasrör och ljuddämpare m m.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst