Rent samvete!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Rent samvete!

Inläggav Lasse Hsand » 05 jun 2010, 17:37

En fundering säg att jag skulle köpa en lastbil som är obesiktad. Men jag ställer på den och försäkrar den . Får jag då köra den hem? Jag har då aldrig gjort det nån gång. Men om man skall följa alla regler. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Re: Rent samvete!

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jun 2010, 19:15

Då kanske du måste ha en tillfällig "Interimsskylt". Om du skulle köra den från säg Umeå till Härnösand. Normalt är det väl så att man får köra kortaste vägen till bilprovningen. Man kan ju fuska men tänk om man blir ertappad? Om du får en plitbil bakom som kollar och ser att den inte är regad.

Jag antar att du först får kolla regnumret så att inte en motorcykel har erhållit det.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lasse Hsand » 05 jun 2010, 19:38

Min tanke var att beställa en besiktningstid på orten dit jag ska. Men ja jag erkänner jag har bara kört förut men om man ska följa lagar och förordningar får man eller inte. Kan inte tänka mig att man måste ta en trailer. Har hört ett rykte att det är andra regler för tunga lastbilar jämfört med personbilar. Men om det är sant vet jag ej. Nån som har ett svar. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jun 2010, 20:23

Lasse Hsand skrev:Min tanke var att beställa en besiktningstid på orten dit jag ska. Men ja jag erkänner jag har bara kört förut men om man ska följa lagar och förordningar får man eller inte. Kan inte tänka mig att man måste ta en trailer. Har hört ett rykte att det är andra regler för tunga lastbilar jämfört med personbilar. Men om det är sant vet jag ej. Nån som har ett svar. Hälsn Lars

Ja, det kanske går nu när Bilprovningen skall avregleras från i juli. Då kanske du kan beställa på den ort bilen befinner sig eller närmaste besiktning.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 06 jun 2010, 11:25

Lasse Hsand skrev
En fundering säg att jag skulle köpa en lastbil som är obesiktad. Men jag ställer på den och försäkrar den . Får jag då köra den hem?

Det är inte tillåtet att köra ett sådant fordon hem, men däremot direkt till en besiktningsstation.

Det heter att man får köra ett fordon som är belagt med körförbud kortaste vägen från verkstaden (inkl. egen verkstad om man mekat själv) till Svensk Bilprovning efter nödvändig reparation, etc. för att genomföra en kontrollbesiktning. För att fordonet skall kunna framföras på allmän väg måste det vara åtminstone trafikförsäkrat annars är det än mer olagligt att köra fordonet. För att kunna försäkra det så betyder det i princip att fordonet har ett gällande registreringsnummer.
Men om fordonet underkänns vid besiktningen får man ju inte köra hem för egen maskin trots att man faktiskt fick köra dit.
Så långt är det väl trots allt OK då vi väl egentligen inte vill ha varken mycket trafikfarliga eller oförsäkrade fordon på våra vägar. Det kan ju hända oss själva att vi drabbas av olycka med sådana fordon inblandade.

Det kan emellertid lätt bli lite Moment 22 i sådana här situationer.
Reglerna är egentligen inte helt solklara, eller så är de åtminstone ganska svårtolkade, och inte hjälper myndigheter, försäkringsbolag, etc. till för att göra saken lättare för oss. Det har jag egen erfarenhet av efter tre-fyra privatimporterade personbilar (flyttgods) för ett antal år sedan. (Det är lite enklare idag, det medger jag.)

När man skall försöka få ett fordon registreringsbesiktigat är det en del besvär som man måste genomlida.
Om fordonet inte har något registreringsnummer (det kan t.ex. röra sig om en gammalt fordon som endast haft ett “gammalt” registreringsnummer, den nya typen av nummer kan ha fallit ur gällande register för att den tidigare ägaren varit "slö" och inte betalt registerhållningsavgiften, det kan också vara ett f.d. militärfordon, etc.) då kan man inte trafikförsäkra det, inte genom traditionella försäkringsbolag i alla fall. För att kunna trafikförsäkra fordonet måste det ha ett gällande registreringsnummer. Dessförinnan måste man ha genomfört en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen för att utreda att man är rättmätig ägare till det, att det inte är stulet, eller att det inte finns "dubbelgångare", etc..
Eftersom man inte kan trafikförsäkra sitt fordon betyder det i princip att man inte kan köra fordonet för egen maskin till Svensk Bilprovning var registreringsbesiktningen ju bl.a. är avsedd att resultera i att man får ett officiellt registreringsnummer.
Vad jag har förstått gick det tidigare att göra en förhandsregistrering (baserad på utslaget från ursprungskontrollen och ytterligare pappershantering) och därmed erhålla ett registreringsnummer innan den verkliga registreringsbesiktningen ägde rum, men detta har man tydligen slopat (åtminstone för privatpersoner). Så nu tolkar jag det så att man måste ta sitt oregistrerade fordon till Svensk Bilprovning via en biltransport, lastväxlare, etc. för att i princip visa upp den och sina handlingar.
Jag vet inte exakt hur det sedan går till, men lär få veta detta så småningom då jag inom kort skall gå igenom denna process.
Jag skulle förmoda att om fordonet accepteras vid registreringsbesiktningen och även godkänns trafiksäkerhetsmässigt i övrigt, så tilldelas det ett registreringsnummer, men man lär väl inte få några skyltar (eller man kan få röda interimsskyltar som man t.ex. fick via tullen vid privatimport?). I och med att fordonet fått ett registreringsnummer så skulle man i alla fall kunna ringa sitt försäkringsbolag och teckna en trafikförsäkring, men kan man köra hemfordonet utan några registreringsskyltar? Förmodligen inte, om man inte fått röda interimsskyltar.
Jag vet inte.
För att spä på problemen för fordonsägaren ytterligare så anbefaller man att fordonet i samband med registreringsbesiktning bör vara utrustat i det skick som det hade då det var registrerat senast (inkl. militärfordon). Detta lär underlätta processen vid registreringsbesiktning, men det kan ju också innebära att man får genomföra ytterligare registreringsbesiktning om man tänker bygga om fordonet.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Gösta » 09 jun 2010, 08:23

Hej Ett registrerat påställt men obesiktad fordon bör det inte råda några tvivel om. Det gäller samma regler där som på din vanliga bruksbil. Till besiktningen inget annat. Här i byn såldes nyligen en Scania 4:a till Finland. Där for dom med bilen till bilprovningen och talade om som det var. Bilen blev besiktad med en hoper 2-or, men den kunde fullt lagligt köras många hundratals mil.
Men även om en bil är besiktad så är det förarens omdömme som avgör. Vi kan ta som exempel en Volvoviking från mitten av 50-talet med vakumservobroms en krets system råder på dessa, så men ett oljerör brustet i tryckkretsen så är ju hela bilen utan färdbroms. Men jag kan garantera att det är många många 100-tals mil som förare kört till en reparationsplats med endast en god handbroms, i stället för att bärga fordonet. Rätt eller fel. Hum.... det kanske nån vill tycka till om, jag ska då fara ut och se om jag har nån bra handbroms idag./Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Lasse Hsand » 09 jun 2010, 19:53

Tjena Jag vill tacka för alla bud både här och på Pm. Jag ringde transportstyrelsen eller vad det heter idag. Pratade med ett antal som i princip sa olika saker. Så då ringde jag polisen och fick reda på att jag får köra till bes och till verkstad och eftersom att det är långt mellan lastbils vekstäder i norrland så får man ju åka en bit. Eller hur? Men är det någon som hört andra regler så skriv gärna en rad för vidare disskusion. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav S-V L44 » 09 jun 2010, 21:03

Gösta skrev
Där for dom med bilen till bilprovningen och talade om som det var. Bilen blev besiktad med en hoper 2-or, men den kunde fullt lagligt köras många hundratals mil.

Det är ju ett sätt att köpa sig lite respit och kanske kringgå lagen lite grand, men man måste också beakta att man mycket väl kan råka ut för en flygande besiktning (speciellt om fordonet ser allmänt risigt ut) och kanske drabbas av körförbud om polisen finner allvarligare fel. Då står man där igen.
Sedan gäller det kanske också att göra "rätt vägval" för sin färd och därmed undvika alltför många och kritiska blickar.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Brollan » 09 jun 2010, 21:23

Det ligger till så här:
Du får som du säger köra till besiktningen och till verkstad med ett fordon som det är körförbud på.
Men sen du varit på verkstan får du endast köra till besiktningen, du får alltså inte köra hem med fordonet som det är körförbud på.
Man får ej heller provköra sitt körförbudsbelagda fordon i samband med reparation.
Men du får köra ditt körförbudsbelagda fordon från tex Kalix till Malmö bara du beställt en besiktningstid i Malmö som infaller efter det
datum du planerat köra dit på, alltså kan du beställa besiktningstid till fredag och köra dit på tisdag samma vecka.

Det spelar ingen som helst roll hur långt du måste åka för att du ska ta dej till en besiktning, huvudsaken är att du
kan på ett trovärdigt sätt bevisa att du verkligen är på väg till orten för besiktningen när farbror blå stoppar dig.
Och har man då ytterligare torrt på fötterna och kan påvisa att man bor eller annars har en anknytning till orten så
förenklar nog det diskussionen som med säkerhet uppstår ang den långa vägen till besiktningen.

På detta viset fick jag hålla på med en släpvagn jag använde mig av det året som det var näst intill omöjligt
att få vettiga besiktningstider på.
Beställde besiktningstid i Särna, körde från Sundsvall dit och avbeställde Särnatiden när jag var framme och samtidigt
beställde ny tid i Sundsvall för att ta mig hem igen.
Jag ringde faktiskt till polisen och kollade om detta var möjligt och hör och häpna, polisen som jag snackade med
rekomenderade mig att göra på det sättet genom att det inte fanns besiktningstider att tillgå.
Men man kan nog vara ganska säker på att om polisen som stoppar en och dom är på dåligt humör
så lär det säkert bli böter och grejer om dom hittar några uppenbara allvarligare fel, man får ju inte
vara ute efter vägen med ett trafikfarligt fordon oavsett om man är på väg till besiktning eller inte.

Brollan
Brollan

Inläggav Anders Berg » 11 jun 2010, 20:26

Angående att transportera fordonet till och från bilprovningen vid reg.besiktning när man gjort ursprungskontroll, Jag var så sent som nu i veckan och gjorde en sån reg. besiktning. När jag beställde tid, bad jag om att de skulle skicka ett "bevis om avtalad tid", ett sorts intyg som gäller för att få köra till bilprovn. Sen så försäkrade jag bilen på chassinumret, inte heller nåt problem med det, hos Länsförsäkringar. Efter reg. besiktning (godkänd) får man ett papper likt ett bes.protokoll, som stämplades och det skulle enligt uppgift gälla för att köra hem. Vad som skulle hänt om man blivit stoppad av polisen får jag aldrig veta, men tyckte att jag gjort allt jag kunnat och kollat upp reglerna kring detta, så nervös var jag inte. Och det gick ju bra också. Reg numret får man för övrigt direkt på stationen, och på vissa stationer där tid och plats finns kan man ju göra kontrollbesiktning samtidigt ( den turen hade inte jag tyvärr) Det som sägs är att bilen skall vara i ett sådant skick att den får framföras på vägen, ett ganska godtyckligt sätt att se på det alltså, men man far ju inte och kör LB utan bromsar osv. Sunt förnuft räcker långt.
Anders Berg

Återgå till Allmänt Veteransnack