Lasse Hsand skrev
En fundering säg att jag skulle köpa en lastbil som är obesiktad. Men jag ställer på den och försäkrar den . Får jag då köra den hem?
Det är inte tillåtet att köra ett sådant fordon hem, men däremot direkt till en besiktningsstation.
Det heter att man får köra ett fordon som är belagt med körförbud kortaste vägen från verkstaden (inkl. egen verkstad om man mekat själv) till Svensk Bilprovning efter nödvändig reparation, etc. för att genomföra en kontrollbesiktning. För att fordonet skall kunna framföras på allmän väg måste det vara åtminstone trafikförsäkrat annars är det än mer olagligt att köra fordonet. För att kunna försäkra det så betyder det i princip att fordonet har ett gällande registreringsnummer.
Men om fordonet underkänns vid besiktningen får man ju inte köra hem för egen maskin trots att man faktiskt fick köra dit.
Så långt är det väl trots allt OK då vi väl egentligen inte vill ha varken mycket trafikfarliga eller oförsäkrade fordon på våra vägar. Det kan ju hända oss själva att vi drabbas av olycka med sådana fordon inblandade.
Det kan emellertid lätt bli lite Moment 22 i sådana här situationer.
Reglerna är egentligen inte helt solklara, eller så är de åtminstone ganska svårtolkade, och inte hjälper myndigheter, försäkringsbolag, etc. till för att göra saken lättare för oss. Det har jag egen erfarenhet av efter tre-fyra privatimporterade personbilar (flyttgods) för ett antal år sedan. (Det är lite enklare idag, det medger jag.)
När man skall försöka få ett fordon registreringsbesiktigat är det en del besvär som man måste genomlida.
Om fordonet inte har något registreringsnummer (det kan t.ex. röra sig om en gammalt fordon som endast haft ett “gammalt” registreringsnummer, den nya typen av nummer kan ha fallit ur gällande register för att den tidigare ägaren varit "slö" och inte betalt registerhållningsavgiften, det kan också vara ett f.d. militärfordon, etc.) då kan man inte trafikförsäkra det, inte genom traditionella försäkringsbolag i alla fall. För att kunna trafikförsäkra fordonet måste det ha ett gällande registreringsnummer. Dessförinnan måste man ha genomfört en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen för att utreda att man är rättmätig ägare till det, att det inte är stulet, eller att det inte finns "dubbelgångare", etc..
Eftersom man inte kan trafikförsäkra sitt fordon betyder det i princip att man inte kan köra fordonet för egen maskin till Svensk Bilprovning var registreringsbesiktningen ju bl.a. är avsedd att resultera i att man får ett officiellt registreringsnummer.
Vad jag har förstått gick det tidigare att göra en förhandsregistrering (baserad på utslaget från ursprungskontrollen och ytterligare pappershantering) och därmed erhålla ett registreringsnummer innan den verkliga registreringsbesiktningen ägde rum, men detta har man tydligen slopat (åtminstone för privatpersoner). Så nu tolkar jag det så att man måste ta sitt oregistrerade fordon till Svensk Bilprovning via en biltransport, lastväxlare, etc. för att i princip visa upp den och sina handlingar.
Jag vet inte exakt hur det sedan går till, men lär få veta detta så småningom då jag inom kort skall gå igenom denna process.
Jag skulle förmoda att om fordonet accepteras vid registreringsbesiktningen och även godkänns trafiksäkerhetsmässigt i övrigt, så tilldelas det ett registreringsnummer, men man lär väl inte få några skyltar (eller man kan få röda interimsskyltar som man t.ex. fick via tullen vid privatimport?). I och med att fordonet fått ett registreringsnummer så skulle man i alla fall kunna ringa sitt försäkringsbolag och teckna en trafikförsäkring, men kan man köra hemfordonet utan några registreringsskyltar? Förmodligen inte, om man inte fått röda interimsskyltar.
Jag vet inte.
För att spä på problemen för fordonsägaren ytterligare så anbefaller man att fordonet i samband med registreringsbesiktning bör vara utrustat i det skick som det hade då det var registrerat senast (inkl. militärfordon). Detta lär underlätta processen vid registreringsbesiktning, men det kan ju också innebära att man får genomföra ytterligare registreringsbesiktning om man tänker bygga om fordonet.
// S-V L44