Typbeteckningar

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Typbeteckningar

Inläggav stefanohn » 30 apr 2010, 06:39

Jag arbetar med en bok om ”Rälsbusskungen” Hilding Carlsson. Efter rälsbussepoken tillverkade man under några år på 1960-talet överbyggnader till lastbilssläp men sannolikt också hela släp. Jag har kommit över några listor över tillverkade fordon.
Under Typ finns en massa bokstavskombinationer som jag inte förstår något av, lastbilsnovis som jag är. Kan någon hjälpa mig? Finns fullständig kodnyckel på nätet?
Några exempel från den mycket långa listan:
DO-1
SK-12S-8,4
PL-12P-2-12,5
TI-12P-3
CHT-12S-5,2
stefanohn

Re: Typbeteckningar

Inläggav Thomas Almen » 30 apr 2010, 18:05

Ren gissning, med tanke på Ilsbos typbeteckningar, SK= Skåpsläp+längd, (8,4), PL=plattformsvagn, d,v.s flakvagn, TI= Tippvagn.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 06 maj 2010, 09:45

Intressant fråga och Thomas är på rätt spår. Att lösa hela beteckningssystemet visar sig inte helt lätt, kanske de också ändrat systemet lite under åren. Vad jag tänker på är koden efter första bindestrecket; andra siffran tycks spegla hur många axlar som ingår i byggnationen men vad den inledande "1"-an står för är obesvarat.

Se inlägg från medlem carlevert den 3 januari i tråd http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=2124&p=13845&hilit=Hilding#p13845 där det finns beteckningar ihop med fordonen :!: :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav stefanohn » 07 maj 2010, 18:05

Jag går för närvarande igenom en orderbok från tillverkning av lastbilssläp och överbyggnader till dragfordon hos Hilding Carlsson-företaget i Umeå , åren 1963-1971. Tanken är att i den kommande Hilding Carlssonboken eventuellt publicera ur listan i tabellform. Jag har från olika håll fått hjälp att förstå fordonens typbeteckningar men jag behöver ytterligare hjälp. Vissa av uppgifterna kan vara resultat av felskrivningar.

I början hittar jag ett antal PL-märkta fordon, dvs PL=Plattform eller Flak. Främst senare år förekommer FL. Kan det tolkas som Flak? Är det någon skillnad på Flak märkt PL eller FL eller är det bara en smaksak?
Senare år på 60-talet hittar man rätt ofta bara en siffra i 2:a gruppen, t ex MS-1P-2 istället för MS-11P-2 . Anger den ensamma siffran antalet axlar på påhängsvagnen resp släpet?
Jag har också hittat några fordon med två siffror i 2:a gruppen där första siffran är en 2:a. Vad betyder en 2:a istället för en 1:a i den positionen?
Buketten köpte några FMS-11PL-2 och FMS-12L-2. Längd 9,2 resp 15,6 m. Gissningsvis möbelsläp anpassade för blomtransport. Vad står F för? L antar jag är Lång
Buketten köpte också några SPMS-1P2-L. (Längd 12,47 m) SP? 2:an, är det 2-axl dragbil? L?
I samband med dessa köptes lika många VÄP-B2-L. Vad är det?
VI-14S och VI-2P3, vad betyder dessa? Ett förslag jag fått var lågbyggda slåp/påhängsvagnar, typ grävmaskintransportfordon.
Kungl Arméförvaltningen köpte en 3t fm 65/ och en 6t fm 65/. Vad var dessa? Det finns en oläslig siffra efter snedstrecket.
Försvarets Materielverk köpte ett par KFF 6,4 ton. Vad var det ?
Kungliga Flygförvaltningen köpte ett 60-tal FF 6,4 ton. Vad var det?
Vad var PLSK-12P-2? En påhängsvagn med både flak och skåp? Köptes av Norrlandskustens godslinje, längd 12 m.
Lövångers Trafik AB köpte 1967 släpet PLSKF-13S (12 m). Vad betyder PLSKF?
Albertsson i Fagersta köpte PLSKK-3S år 1970, längd 12,5 meter. PLSKK?
1970 byggdes några KSK-13S. SK är ju skåp men vad är KSK? Längd okänd.
FSKH-12P-3. Vad betyder FSKH? 12,2 m. Såldes till Gotlands Bilägare i Visby dec 67.
1965 såldes till en åkare i Boliden 2 st SKÖ-12P-3. Vad betyder Ö?
Ett antal FSK (frysskåp) på dragbil eller släp har jag identifierat men vad betyder FRH i 13 m långa påhängsvagnen FRH-12P-3 såld till Strands Glass i Piteå? Hur betecknas förresten Kyltransportfordon?
Ett företag i Nordnorge köpte dragbilen SKFP-1, längd 6,0m och släpet SKF-12S, längd 7,4 m. Vad betyder F?
Ett par SKS-B3 såldes till Ö-vik

Vi börjar där. När dessa är utredda kommer det mesta av frågorna att vara klarlagda, men jag återkommer nog då kring några resterande detaljer.
Stefan i Umeå
stefanohn

Inläggav Per Thomson » 07 maj 2010, 18:41

Det här blir inte lätt att reda ut utan att du får tag i de ursprungliga definitionerna. Dessutom har de säkert omdefinierat sitt typsystem över åren. Beställningar till försvaret kan vara vagnar med t ex reservkraft-aggregat eller andra specialvagnar. Jag försöker mig på några kommentarer som jag skjuter in i din text.

stefanohn skrev:Jag går för närvarande igenom en orderbok från tillverkning av lastbilssläp och överbyggnader till dragfordon hos Hilding Carlsson-företaget i Umeå , åren 1963-1971. Tanken är att i den kommande Hilding Carlssonboken eventuellt publicera ur listan i tabellform. Jag har från olika håll fått hjälp att förstå fordonens typbeteckningar men jag behöver ytterligare hjälp. Vissa av uppgifterna kan vara resultat av felskrivningar.

I början hittar jag ett antal PL-märkta fordon, dvs PL=Plattform eller Flak. Främst senare år förekommer FL. Kan det tolkas som Flak? Är det någon skillnad på Flak märkt PL eller FL eller är det bara en smaksak?
Senare år på 60-talet hittar man rätt ofta bara en siffra i 2:a gruppen, t ex MS-1P-2 istället för MS-11P-2 . Anger den ensamma siffran antalet axlar på påhängsvagnen resp släpet?
Jag har också hittat några fordon med två siffror i 2:a gruppen där första siffran är en 2:a. Vad betyder en 2:a istället för en 1:a i den positionen?
Buketten köpte några FMS-11PL-2 och FMS-12L-2. Längd 9,2 resp 15,6 m. Gissningsvis möbelsläp anpassade för blomtransport. Vad står F för? L antar jag är Lång L står antagligen för lågbyggd, dvs golvet har olika höjd. Den korta påhängsvagnen har en axel "-11" medan den långa har två (=boggie)"-12". Båda är byggda för 2-axlig dragbil "-2"
Buketten köpte också några SPMS-1P2-L. (Längd 12,47 m) SP? 2:an, är det 2-axl dragbil? L?
I samband med dessa köptes lika många VÄP-B2-L. Vad är det?Jag tror mig veta att de behövde "dollys" för att kunna ha påhängsvagnar som släp men här verkar inte bokstavskombinationen logisk. I stället något med värme då blommor behövde värme under transport på vintern, eftersom det är lika många i antal som påhängsvagnar eller släp kanske det bara är beteckningar för tillhörande värmeaggregat, går det att se priserna i det material du har tillgång till? Om det är ett förhållandevis lågt pris kan det vara så och därmed är detta inte en typbeteckning för fordonet utan en produktbeteckning för kontraktet
VI-14S och VI-2P3, vad betyder dessa? Ett förslag jag fått var lågbyggda slåp/påhängsvagnar, typ grävmaskintransportfordon.
Kungl Arméförvaltningen köpte en 3t fm 65/ och en 6t fm 65/. Vad var dessa? Det finns en oläslig siffra efter snedstrecket.
Försvarets Materielverk köpte ett par KFF 6,4 ton. Vad var det ?
Kungliga Flygförvaltningen köpte ett 60-tal FF 6,4 ton. Vad var det?
Vad var PLSK-12P-2? En påhängsvagn med både flak och skåp? Köptes av Norrlandskustens godslinje, längd 12 m.
Lövångers Trafik AB köpte 1967 släpet PLSKF-13S (12 m). Vad betyder PLSKF?
Albertsson i Fagersta köpte PLSKK-3S år 1970, längd 12,5 meter. PLSKK?Delvis flak och delvis kylskåp, 3-axligt släp
1970 byggdes några KSK-13S. SK är ju skåp men vad är KSK? Längd okänd.Förmodligen kylskåp, i övrigt ett 3-axligt släp
FSKH-12P-3. Vad betyder FSKH? 12,2 m. Såldes till Gotlands Bilägare i Visby dec 67.
1965 såldes till en åkare i Boliden 2 st SKÖ-12P-3. Vad betyder Ö?
Ett antal FSK (frysskåp) på dragbil eller släp har jag identifierat men vad betyder FRH i 13 m långa påhängsvagnen FRH-12P-3 såld till Strands Glass i Piteå? Hur betecknas förresten Kyltransportfordon?
Ett företag i Nordnorge köpte dragbilen SKFP-1, längd 6,0m och släpet SKF-12S, längd 7,4 m. Vad betyder F?
Ett par SKS-B3 såldes till Ö-vik

Vi börjar där. När dessa är utredda kommer det mesta av frågorna att vara klarlagda, men jag återkommer nog då kring några resterande detaljer.
Stefan i Umeå
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Efterlysningar