av Anders Ason » 22 apr 2010, 07:25
Bilen på bild nummer 2 är knepig, ser ut som en Scania HL från omkring 1907- 1910, men det är dock några saker som inte stämmer. Svepet runt kylaren avviker från det gängse utseendet likaså balken under med sina lätthål och slutligen drivningen som här ser ut att ske med kardan medan alla? andra Scania lastbilar tillverkade vi den tiden drevs med kedja. Det är annars ganska många detaljer i övrigt som stämmer men visst, det kan vara ett annat fabrikat- men sannolikt inte.
Bild nr 3 o 4 (samma bil) kan vara en 6-tons GLa med 6,9 l K-motor, En sådan bil såldes så sent som 1915 till Danmark och måste ha varit omodern redan som ny!
Ingen av bilarna på bilderna har framskärmar och jag inte sett en enda bild på Scanior av de här årsmodellerna utan framskärmar då de levererades med dessa som nya från fabrik. Är de beställda utan, eller har de plockats bort av någon anledning? Inte heller gaslyktornas placering är vanlig utan de satt långt ner på var sin sida om kylaren. Bolaget jobbade ju med massaved och skogstransporter så bilarna var kanske modifierade för att bättre passa in för körningar i skogen?
I registreringsböckerna Landsarkivet Vadstena för E-län finns ett antal Scania tillhörande Holmens Bruk, men det förekommer även andra fabrikat som Clydesdale ex. vis. Noterade att flera av deras Scania var av mindre modell, vilket vi även kan se här i bild 2.
De bilder jag har är skannade från foton av hög kvalité, d v s inte tryck med raster. En liten bearbetning har jag sedan gjort vad gäller ljus, kontrast och balans. Bilderna är framtagna i samarbete med ArkivData.
Hälsningar Anders Ason