av Anders Ason » 19 apr 2010, 07:46
Kommentarer:
Bilderna är tagna utanför Avesta, Rättvik och Borlänge nu i helgen. Platserna är inte hittade av en slump och hade knappast gått att hitta utan assistans och vägledning. På flera ställen var GPS:n helt utan kartinformation.
Tvekade ett tag om EPA-stuken men tycket till sist att de var OK då de allra flesta var kapade lastbilar. Bilar som nog definitivt inte funnits kvar om de inte hade byggts om. Det sades att det i Dalarna fanns många företag efter kriget som hade som affärsidé att bygga om, för att tillgodose jordbrukets stora behov av traktorer. Kanske var unikt för landskapet men även att så många finns kvar. De flesta fotade en bit ut i skogen utanför Rättvik och det enbart i en riktning, hur många står det då runt om? Hade med en kille från trakten som både visade, knackade dörr hos ägarna och "olovandes" gick in i ladorna. En märklig sak var att flera ägare hade mycket optimistiska idéer om att få bilarna i ordning - för mig även till synes helt hopplösa fordon.
Lite kuriosa:
Scanian på bild nr 30 hade av ägaren köpts in för 500 kr, skrynklig men fullt fungerande och med mycket bra framdäck.
Bilen på bild 38 och 40 föranledde mig en "smärre chock" när jag fick se den i en ladugårdsbyggnad (ägaren visade runt) och någon slags handlingsförlamning inträdde då jag ju var fokuserad på lastbilar. Den var något jag definitivt inte hade förväntat mig! En hel fantastisk bil och ett otroligt skickligt renoveringsarbete. Blockerad som jag var tog jag bara de två bilderna, men om ni vill se den i helfigur så finns den på sidan 13 i nya numret (1-2, 2010) i tidningen "Klassiska lastbilar".
Bilderna 31, 32, 33 och 36 är delar till en Scania ELa/DLA, 1915 till 1920 ca som en gång drog ut kablar i samband med de stora kraftverksbyggena.
Bild 36 visar en bakaxel till en kedjedriven ELa.
Bild 44 visar fyra Scanaimotorer (1544) som enbart gått några timmar då de suttit i försvarets elverk. De är konserverade med olja o s v, enligt konstens regler även om det ser lite farligt ut med utomhusvistelse.
Bild 41 visar en skada på en slidmatad motor och dess komplicerade vevaxelarrangemang.
Sammanfattningsvis så kan man ju undra hur mycket som finns kvar i lador och i skogen, om det nu går att få rätt på allt?
Vårt största hot: "Håll landsbygden ren, vi hämtar ert skrot gratis."
Hälsningar Anders Ason