30tals Scania-Vabis

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

30tals Scania-Vabis

Inläggav Bysmeden » 16 apr 2010, 18:17

I går kom en finskatalande kille in till mej, han hade köpt ett renoveringsobjekt av en skrothandlare, en Scania-Vabis L 320 årsmodellen skulle vara 1936 om jag uppfattade allt rätt. Objektet saknade framaxel och den skulle vara obromsad enligt honom. Han undrade om jag visste om någon sådan axel någonstans vilket jag inte gör. Nu undrar jag om någon sådan bilmodell funnits eller om jag missförstod honom, kan inte så bra finska som jag borde. Kanske någon eventuellt har bilder på en sådan, skulle vara kul att se i så fall.
Bysmeden

Re: 30tals Scania-Vabis

Inläggav Kjell T » 16 apr 2010, 20:43

Den bilen är troligtvis en buss som blivit ombyggd till lastbil av typnumret att döma. Jag har någonstans en kopia på gamla svenska registerhandlingar, tyvärr vet jag inte riktigt vart jag lagt dom, som hör till bilen och där är det posten i Sverige som står som ägare. Jag har för flera år sedan fotograferat bilen när den fanns hos en tidigare ägare i Egentliga Finland. Skall vid något tillfälle scanna in fotot.
Kjell T

Re: 30tals Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 17 apr 2010, 20:32

Levererades 320-modellen verkligen så sent som under mitten av 1930-talet?

Det "yngsta" 320-chassi som jag sett är från 1927, och den borde ha bromsade hjul på framaxeln.
Men de s.k. postdiligenserna från 1922-23 hade, som jag uppfattar det, inga bromsar på framhjulen.

Lite foton på bilen hade inte varit helt fel.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack