Ja, detta måste ju vara ett dispensfordon. 5 travar och högt lastad är Scania 111:an. Vad man kan se är att den kör björk i 3-meterslängder eller för hela slanten och det är inte detsamma som att köra timmer som är dels grövre dels tyngre så lasthöjden blir inte så astronomisk. Vad jag gott kan erinra mig så körde min far också björk men inte hade han så höga last. Antar att stöttorna satte gränsen men han skulle också till Obbola i Örnsköldsvik och det dög nog inte att komma med överlast på E4:an. Den björkmassa som han körde var av varierande längd från 4,5 till 4 meter så det kanske blev lika tungt.
Kan man gissa att detta fordon bara körde från avlägg på skogsbilväg ett antal mil till avlägg närmare huvudledsväg, lastade av och återvände men det måste ju ha varit ett avlägg som ett halvt fotbollsplan så fordonet kunde köra runt.
Volvon som går i Skogsforsks försök har mer genomtänkt och kanske mer hållbar utrustning som ger mindre markskador.
Men, Per detta var ett fenomenalt fynd eller find. SCA körde ju med stora lass men timmer och vi har ju bilder här så man skulle kunna kopiera och klistra in deras största bil som en jämförelse.
Lars-Gunnar