Söker bild LS76 trailer timmer finsk?

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Söker bild LS76 trailer timmer finsk?

Inläggav Per Thomson » 08 apr 2010, 17:34

Jag har för mig att via en länk från något inlägg här på forumet så kom man till ett foto på en finsk hemsida visande en fd svensk timmer/massaved -bil av typ B-train, alltså en ledad trailer med trippelboggie vid leden. Bilen var förmodligen en LS76:a och det var ett runt firma-märke på dörren med en stor bokstav mitt i; "A" eller "Å". Ekipaget hade ett enormt lass - kan någon hjälpa mig att finna den bilden?

Snälla, svara med en detaljerad länk till själva bilden!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Söker bild LS76 trailer timmer finsk?

Inläggav Thomas Almen » 08 apr 2010, 20:41

Antar att det är Åkesson i Delsbos LT 76 du menar. Bilden på den efter nån väg i Hälsingland har funnits på div. forum, bl.a tror jag Veteran98.no och Mellis har haft den i nåt album. Idag heter firman Skogsfrakt, och försörjer som timmerkörare åt Holmen. Inte ens en tvärlänk med pigg bidrog jag med, tyvärr :wink:
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 08 apr 2010, 21:39

Men du bekräftar i alla fall samma uppgifter som Roland Wiklund kom med. Det märkliga är att länken skall finnas här på forumet och någon har till och med kommenterat det mäktiga lasset om jag minns rätt. Jag har sökt igenom forumet med diverse sökord men lyckas inte hitta länken. Jag har också letat på diverse finska sidor men utan träff.

Tack i alla fall Thomas men efterlysningen kvarstår, dessvärre kan jag inte utlova någon hittelön :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 08 apr 2010, 23:35

Har hittat bilden nu. Det var ingen 76:a och det var ingen ledad trailer (B-train). Vad var det då, jo en LT110 med trailer + släp (A-train).
Och den är svensk men bilden råkade finnas på en finsk sida http://gallery.kuukuna.net/gallery/v/Raskaskalustoa-merkeitt_in/album46/Ruotsalainen_mainoskuva_LT110_Scania.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1

Ruotsalainen_mainoskuva_LT110_Scania.jpg
Ruotsalainen_mainoskuva_LT110_Scania.jpg (79.58 KiB) Visad 12647 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 09 apr 2010, 07:58

Inget dåligt åk! Påminner starkt om den Volvo som nu går på försök i norra delen av landet.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 09 apr 2010, 22:39

Ja, detta måste ju vara ett dispensfordon. 5 travar och högt lastad är Scania 111:an. Vad man kan se är att den kör björk i 3-meterslängder eller för hela slanten och det är inte detsamma som att köra timmer som är dels grövre dels tyngre så lasthöjden blir inte så astronomisk. Vad jag gott kan erinra mig så körde min far också björk men inte hade han så höga last. Antar att stöttorna satte gränsen men han skulle också till Obbola i Örnsköldsvik och det dög nog inte att komma med överlast på E4:an. Den björkmassa som han körde var av varierande längd från 4,5 till 4 meter så det kanske blev lika tungt.

Kan man gissa att detta fordon bara körde från avlägg på skogsbilväg ett antal mil till avlägg närmare huvudledsväg, lastade av och återvände men det måste ju ha varit ett avlägg som ett halvt fotbollsplan så fordonet kunde köra runt.

Volvon som går i Skogsforsks försök har mer genomtänkt och kanske mer hållbar utrustning som ger mindre markskador.

Men, Per detta var ett fenomenalt fynd eller find. SCA körde ju med stora lass men timmer och vi har ju bilder här så man skulle kunna kopiera och klistra in deras största bil som en jämförelse.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 09 apr 2010, 22:54

Nja, skulle nog tro den gick från skog till industri. Skytteltrafik var tämligen ovanligt förr, förutom vid vårförfallet, då man kunde lunna fram partier som låg på tjälkänsliga vägar. Eftersom det var vit ratt och Supermärke i grillen på bilen, tog jag för givet att det var en 76:a, Dom hade det nämligen, Per :lol:
Thomas Almen

Inläggav Kjell T » 10 apr 2010, 10:40

Bilden på detta ekipage finns också i någon MIL, tyvärr minns jag inte vilket nummer, men kan söka efter det senare.
Kjell T

Inläggav Thomas Almen » 10 apr 2010, 11:52

Kjell T skrev:Bilden på detta ekipage finns också i någon MIL, tyvärr minns jag inte vilket nummer, men kan söka efter det senare.
Undrar om inte var samma nr. -68 som 110:an visades. Fanns ju en del "falskskyltade" 76:or med där.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 12 apr 2010, 17:27

Till Thomas:
I all hast utan att fingranska bilden utgick jag från den finska hemsidans rubrik för bilden där det stod Scania 110. Visst ser det ut att vara en 76:a Thomas och även emblemet på motorhuvens sida verkar var siffrorna 76 snarare än 110.

Till Lars-Gunnar:
Det är med all sannolikhet inte något dispensfordon. De ytterst få dispenser som har funnits eller finns har kommit till på så sätt att den erhållits i utbyte mot med-finansiering av de vägar som skall utnyttjas samt att dispensen haft en viktig samhällsekonomisk betydelse för den region där den kommit att verka. Vid tidpunkten för den här bilden, före 1968, hade trafikpolisen dock inte hunnit lära sig att räkna ännu och det var bara "koppla på för allt vad tygen höll" som man sa. Däremot blev det en betydande skärpning ungefär 1968 och de gällande bestämmelserna var så orealistiska så personligen fann jag det inte realistiskt att kunna fortsätta som åkare.

Dispavslag_001_1.jpg
Dispavslag_001_1.jpg (73.42 KiB) Visad 12539 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 12 apr 2010, 18:11

Det mest tragiska var väl att en mängd ekipage, s.k "Tusenfotingar", blev värdelösa över en natt. Dom bestod ju oftast av en kort boggiebil, med en kort boggietrailer på skivan. Många av trailrarna blev påbyggd ett enaxligt förställ, och funkade därefter som korta, STADIGA, 3-axlade tippsläp. Dessutom blev dragstångslängderna i vissa fall groteska, för att inte överskrida boggitryck med för kort avstånd mellan boggiena. Fast än idag har Norgeåkarna problem med olika bestämmelser för länderna. Norge godkänner högre vikt på kortare avstånd än vad Sverige gör.
Thomas Almen

Återgå till Efterlysningar