Nyscannat

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Färjan

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 19:20

Tadaa...nu har jag fått bilderna i lite behändigare storlek :D :D

Jag testar lite olika varianter på bildstorlekarna, så det här inlägget ändrar sig lite då och då. Bilderna är från min resa till Bagdad i mars 1980. Dålig kamera, ännu sämre fotograf...men ändå :o

Vår privatchaufför i Volos medan vi väntade på färjan
Bild

Vi mötte systerfaryget till det vi åkte med ungefär halvvägs mellan Volos i Grekland och Tartous i Syrien. Det var rätt så stora båtar, de lastade i tre plan så det tog en stund att lossa och lasta dem.

Bild

Bild

Bild

Efter Damaskus, det sista av bergen innan öknen
Bild

Att det fanns vita kameler hade jag ingen aning om, men mitt ute i ingenting dök det upp en hel hjord
Bild

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 09 feb 2008, 18:25, redigerad totalt 12 gånger.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 20:16

Ja, de är bra. Om man har alltför stora bildfiler kan det sakta ner servern i långa loppet så dessa bilder är fullt tillräckliga. Möjligen bör brochyrer med mycket text vara i A-4 storlek och högsta skärpa.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 20:20

Jag gick ner från 300 dpi till 150, och det verkar funka. Korten är snart trettio år gamla, så det kan bli svårt att se detaljer om de blir för små.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 20:56

De är inte för tunga att ladda upp då?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 20:58

Nej, du märker ju om modemet får jobba som f....n eller inte.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 09 feb 2008, 00:40

Nu har jag ändrat och trixat lite med bilderna från bagdadresan. Tror att de blev rätt så bra

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 09 feb 2008, 11:53

Tänkte återvända till 6x4-dragbilen. Inte helt säker, men jag vet att Ilsbo hade en simpel "boggielyft" för tandemare, och den kan man kalla elektrohydraulisk. Bilen användes ursprungligen i en karavan där Volvo presenterade 88:an med tandem. Det hängde en s.k supertrailer efter med timmerbankar. Vårvintern -69 var dom uppe i Östersund, så jag har tydliga minnen av den. Ni som var med på N.O.R.P-mötet på Stigs Center -06, kommer kanske ihåg Sven Hallgren från Volvo, som berättade om sitt jobb?. Han basade för den karavanen, och där hängde man varje dag. Efter 37 år, lyckades jag med hjälp av Stefan Andersson få kontakt med honom igen, vlket båda tyckte var riktigt kul, så nu har vi kontakt med jämna mellanrum.
Thomas Almen

Inläggav Thomas Almen » 09 feb 2008, 14:48

Bild

Text till bilden kommer efter att "pojken" på bilden ätit sin lunch idag :wink:Lunch äten. Här ser man Sven och mig framför en FB 88 flisbil, som ingick i samma karavan. För övrigt fanns en NB 88 6x4, timmer bil med 4-axlat Ilsbosläp, samt en FB 88 timmertrailer med styrbara axlar. Styrningen bestod av, som jag minns nu, en lång dragstång, som satt i bilens VBG, och gick till trailerns boggie, som satt i en vändkrans. Och slutligen FB 88 6x4 med timmertrailer. Jag minns att man tyckte extraljusen var så snyggt monterade på dragbilen, 2 i bredd, med nån kromad sarg från busskaross. Sven förekom ju rätt flitigt i Volvos tidskrifter på den här tiden. Kollar ni på bilden med T.I.R 89:an, så står han ju bredvid. Ser även ut att vara han som kör 88:an med flaktrailer.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 09 feb 2008, 17:54

Vi ser fram mot nya träffar med Åkerihistoriska Sällskapet. Det på Stigs Center var väldigt trevligt, men kanske lite kort :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack