OK olja i Värmland

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

OK olja i Värmland

Inläggav Per Thomson » 11 jan 2010, 23:56

Sven-Arne Karlsson skickade mig dessa härliga bilder med text som jag tycker alla bör få ta del av.

"Skickar några bilder jag kommit över på min fars, Nils Karlsson, tankbilar som han körde i början på sextiotalet 63-65 tror jag.
Min dröm då var att bli långtradarchaufför,men så blev det aldrig.Jag är idag lokförare istället vilket också är ganska bra.
Ja det var några bilder jag fått av min storebror Nils- Olov som tog dessa någon gång på sextiotalet som sagt.

MVH
Sven-Arne Karlsson
Kristinehamn"

scaniavabis55OKtank__1.jpg
Nils Karlsson är på någon OK depå och fyller upp sin 55:a.
scaniavabis55OKtank__1.jpg (76.96 KiB) Visad 13190 gånger

Ikkmage3__1.jpg
OK depån, om det är i Karlstad eller Kristinehamn vet jag inte.
Ikkmage3__1.jpg (74.58 KiB) Visad 13190 gånger

Imamge2__1.jpg
55:an under påfyllning.
Imamge2__1.jpg (64.97 KiB) Visad 13190 gånger

Image5__1.jpg
Farsgubben redo att åka ut på uppdrag.
Image5__1.jpg (74.05 KiB) Visad 13190 gånger

farsansscania75__1.jpg
Den 75:a som var den andra tankbilen han ofta körde hos Ögrens.
farsansscania75__1.jpg (72.35 KiB) Visad 13190 gånger

Jagoscaniavabis__1.jpg
Jag som grabb var ofta ute och åkte tankbil med far, det var det roligaste jag visste.
Jagoscaniavabis__1.jpg (79.3 KiB) Visad 13190 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: OK olja i Värmland

Inläggav swedishbrasscar » 12 jan 2010, 08:10

Härliga bilderr, mycket skoj att se!
Visst var väl bensinlogotyperna snyggare förr? :wink:
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Anders Ason » 12 jan 2010, 08:42

Kanonbilder som även skulle kunna passa i en fototävling. Första pris går då till den näst sista "svart/vita" bilden där enbart bensinloggan på dörren är i färg - helt suverän! Medvetet eller inte så har där varit en mycket skicklig fotograf.

En baksida av tankbilskörandet finns dock som i så många andra sammanhang.
Läste en utredning för många år sedan att hustrur/sambor e t c till tankbilsförare drabbades i en betydligt större grad än genomsnittet av livmoderhalscancer. Orsaken sades vara att dessa förare stundtals förde över petroleumprodukter till en viss kroppsdel som senare då och då fördes in i en annan kroppsdel med följden att denna aktivitet inte enbart medförde positiva effekter utan även överförde vissa kolväteämnen som medförde ökad benägenhet för denna cancerform. Påståendena sades var kliniskt belagda. Vilka effekter som i övrigt kunde uppstå vid de olika kroppsdelarnas sammanfogande berördes dock inte.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 12 jan 2010, 16:52

Det var riktigt vackra bilder måste jag säga!
Ser ut som om de är tagna av en proffsfotograf? Bilden där han står framför 55;an är ju otroligt fin!

swedishbrasscar skrev:Härliga bilderr, mycket skoj att se!
Visst var väl bensinlogotyperna snyggare förr? :wink:

Håller med fullkomligt! Och så fanns det lite fler bensinbolag att välja på framför allt. Roligt att se GULF-loggan på cisternen.

Kanonfint att du lagt ut dessa bilder Per!

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 12 jan 2010, 17:13

Även åkeriernas logor var snyggare förr.
Thomas Almen

Inläggav S-V L44 » 12 jan 2010, 18:41

Jättefina bilder.
Det förvånar mig en del att man använde en jigg (skånsk benämning för ett enaxlat släp) som var baserad på en avhuggen lastbil så pass sent som under 60-talet.
Att man gjorde det under 30-, 40- och första hälften av 50-talet är ju ganska kutym.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 12 jan 2010, 22:39

Ja, GULF-loggan var så välkänd och i den by jag växte upp i var det GULF och en åkare hade ESSO till sina lastbilar.
Vem minns inte GulfPride motorolja?

Lars-Gunnar :mrgreen:
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 13 jan 2010, 08:20

Gulf lever! Se inlägget här: viewtopic.php?f=1&t=957

Körde förbi nu i julhelgen senast.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 13 jan 2010, 11:36

Om man tittar på bilderna, så ser man att radioantenn sitter på solskärmens vänstra sida. Detta var tydligen kännetecknande för Scaniasäljaren i Kristinehamn. Byggnationen på 55:an skall enligt mina källor Forss, och årsmodell förmodligen 1960.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 14 jan 2010, 13:32

S-V L44 skrev:Jättefina bilder.
Det förvånar mig en del att man använde en jigg (skånsk benämning för ett enaxlat släp) som var baserad på en avhuggen lastbil så pass sent som under 60-talet.
Att man gjorde det under 30-, 40- och första hälften av 50-talet är ju ganska kutym.

// S-V L44

Intressant observation!
Förklaringen är nog den att när det gällde oljedistribution under några få månader med extra stor efterfrågan kom mycket "bra att ha i reserv" fram till användning för att få extra transportkapacitet. Under senare delen av 60-talet tillgodosågs toppbelastningen genom att grusbilar konverterades tillfälligt till tankbilar genom det fiffiga Laxå-låset för påbyggnader.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 14 jan 2010, 14:29

Tiderna förändras! Min far körde fotogen och eldningsolja på vintrarna med en "lös" tank på flaket. När den gula (Shell) tanken inte användes var den upphängd i en ställning, så de var bara att backa under och sänka. Ett och annat fat kunde också slinka med. Lossades sedan med hjälp av fritt fall på ett utarrangerat lastbilsdäck. Stundtals rulldade sedan fatet iväg på ett helt okontrollerat sätt, vilket jag tyckte var jättekul. Vid sådan tillfällen fick jag en mycket god inblick i hela förrådet av våra superlativ.

När den sista skvätten skulle ut ur tanken vid lossning tippades flaket en aning och så var det klart.

Tanken fästes på flaket (av plåt) med kättingar och spännbjörnar och det var helt OK - men det var ju förstås ett sedan!

:)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Svenne53 » 14 jan 2010, 20:22

Hej
Sven-Arne här,jag som skickade in bilderna på farsgubbens Scanior.Jag åkte mycke tankbil under den tid farsan körde hos Ögrens innan han bytte till busschaufför som han jobbade som tills han gick bort 1978. Jag önskar att jag nån gång fick chansen att åka med i en Scania-Vabis av årsmodell som farsans,det skulle va skitkul att känna atmosfären i en sån lastbil igen.Jag är så fräck så jag undrar om nån därute har en gammal Scania och åker med på några av de rallyn som förekommer under året och om man fick åka med en tur om det passar med jobb.
Jag skulle själv köpa en gammal lastbil om jag får råd nån gång. Det kanske inte är möjligt men jag prövar den här vägen. :mrgreen:
Svenne53

Inläggav Thomas Almen » 14 jan 2010, 21:10

Svenne53, du, och alla andra givetvis, är välkomna till Svartå mellan Degerfors och Laxå den 1/5. Då kommer det att ställas ut en del veteraner, kan även finnas möjlighet till en åktur. Sen ska jag korrigera mig ang. tankfabrikatet. Det ska vara ASJ.
Thomas Almen

Inläggav Svenne53 » 25 apr 2010, 18:45

Vilka tider gäller i Svartå den 1/5 2010,tänkte försöka ta mej dit.
Svenne53

Inläggav Lars-Gunnar » 26 apr 2010, 00:14

Nu upptäcker jag de kläder du har. 50-60-talets kläder och de omisskännliga pjäxorna som inte längre finns. Jag vet inte en när de slutade tillverka/sälja dem. Du skall veta att jag har samma upplevelser som du, du i en Scania-Vabis och jag i Volvo Viking/Titan Turbo. På sommarloven var man uppe i ottan och var redo för att följa med och min mor hade gjort extra matsäck åt oss två. Man var i en helt annan värld när man satt i hytten och såg ut på vägen, ibland på hur far växlade och när han växlade. Scania-Vabis 75 Super grusbil har jag åkt lite med. Fina lastbilar måste jag säga.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack