Att finna sin veteranlastbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Att finna sin veteranlastbil

Inläggav mojje » 27 jan 2008, 02:26

Vore lite kul om NI kan dra en liten historia om hur ni hittade Er/Era bilar, här kommer en liten från mig.

Började med att jag ”googlade” runt på Internet efter en F88. Hittade en i Kainulasjärvi som det var bra pris på. Ringde och fick prata med en norrlänning och vips hade jag köpt mig en FB88.
Tittade sen på kartan, OOOOOOOOJ vad långt det var dit; geografi har aldrig varit min grej. Bilen var ju inte körbar, måste ta den på ett flak hem.
Såg att det fanns en Scania L80 på blocket, en gammal militärare med fastflak. Hmmm, borde ju gå att ställa F88 på det flaket. Hämtade hem Scanian, monterade lite pos.ljus och sen bes.. Anm på att jag inte hade v-triangel.
En tisdag e.m laddade en kompis och jag bilen med verktyg, 2 fat diesel, en gammal batteriradio, måååånga spännband sen bar det iväg norrut!!

Det går inte så fort men långsamt är också framåt tänkte vi när vi brummade på i 65km/h. Eftersom det var sensommar/höst kunde man verkligen uppleva att man körde uppåt i landet. Gröngula löv blev mer o mer gula och när man såg renar visste vi att vi var på god väg.
Väl framme och vi fått på FB88 an på flaket kom ångesten. Visste att löphjulen skulle hänga över flakkanten bak och viktmässigt var allt ok, MEN vad hade vi gett oss in på. Trots 14!!! spännband såg det helt galet ut, ville nog ta tåget hem?!
Efter några koppar kaffe kom modet tillbaka och vi styrde färden hemåt igen. Vi körde varsin stund jag och kompisen. Sova i en daghytt i en stålfjädrad bil var en utmaning! Lastbilsdäck är inte så breda men tack vare dubbla hjul i bak missade vi nog inte ett enda hål på hela resan!!! Var duktigt trött när vi kom hem torsdag kväll, 40 timmar o 290mil senare. Non stopp i 65km/h i 45-50 timmar, puhhh. Vill dock påpeka att vid minsta trötthet bakom ratten var det ovillkorligen chaufförsbyte eller paus med promenad runt bilen!!! Resan gav mersmak ska berätta sen hur vi åkte till Kiruna och hämtade 2st LS140 med en F88 och 17meter trailer UTAN styrande axel bak, spännande i varje sväng!!!!!!!!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Spara allting. Någon gång kommer det till användning!!!!
mojje

Inläggav ellmanracing » 27 jan 2008, 12:04

Min G89 a hade jag sett sedan jag va liten. Den stod ute någon gång i bland sen var den borta i flera månader. så höll det på i 10 år sen tänkte jag köra å titta på den en dag förra året å så blev det..... Ringde å frågade om jag fick komma och titta på den å det fick jag! när han slog upp portarna så stod den där!! han slängde fram en hor... jag rullade in under å fa.. den e ju helt rostfri!!!! den hade gått som brandbil sa han.
Jag var ju tvungen å fråga om den e till salu NEJ!!! sa han då FAN me då!!
Det gick några veckor sen va jag där igen å frågade,, å då blev svaret eeeehh njaaaa ja vet inte kanske njaa neee jag ska funderera...
Och tiden gick HAN RINGDE!!! en dag JAAA tänkte jag. När jag kom hem till han så undrade han om jag ville KOLLA PÅ DEN!! jag tänkte e han dum i...... jag vill köpa den å ha den hemma på min tomt inte åka å kolla på den 1 gång i veckan!! han undrade vad jag skulle ha den till å jag berättade mitt intresse å sen fick jag handla den. Det hade varit många och velat köpa den men de va tydligen inte de rätta tur för mej!

Jag har snackat med några som hade varit och försökt att köpa den DE ÄR SURA PÅ MEJ för att jag fick köpa den heheheh jag ler och hälsar varje gång jag träffar på någon av dom.
Delar till Volvo G89 sökes
ellmanracing

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2008, 20:57

Tack båda 2. Intressant läsning och ett bra initiativ. Nu väntar jag på fler berättelser. Kom an pojkar! :wink:

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 27 jan 2008, 21:10

Hittat bilen har jag väl gjort, kunde jag bara hitta pengarna nu så... Någon som tycker att han har för mycket?
Thomas Almen

Lastbilen

Inläggav Böll » 27 jan 2008, 21:21

Efter att ha haft åkeri så ville ja inte mer äga en lastbil med alla regler som bara blir dummare,men sen ja köpte min gård med sågverk så får jag mer å mer förfrågningar på transporter av sågat virke och även ved ,har nu precis köpt en stor vedmaskin så då blev de plötsligt läge å fundera på en lastbil igen....Vilken modell behövde ja inte tänka på,har haft 3 141 och dom har bara gått å gått,så ja funderade på var ja hittar en sån????????Skickade ett mail till Bosse Norvinger,fick snabbt svar med bilder,sen va de kört...han visste om precis en sådan bil ja söker,trodde ja skulle få leta i veckor,de tog 2 timmar,helt otroligt...ringde ägaren Sven-Erik som haft bilen 20 år,han blev lite förvånad att ja visste om hans bil tills jag nämnde Bosse,då skratta han å sa att den vet nog om varenda gammal lastbil i Sverige,de stämmer nog...åkte upp dagen efter å titta på bilen,varför vänta???som ja trodde så var den sämre än va han sa,dåliga däck,mkt rostig hytt,han sa den va ok,behöver nya skärmar runt om,mm...bilen hade stått 4 år å starta på 2 varv med dåliga batterier,de påverka ju en del,sen blev de provkörning å bilen kändes trög,men släppte efter hand,sen sa Sven-Erik att han hade bud på 40000 på flakt som är väldigt bra,så han sa att ja fick betala för flaket så bjöd han på bilen,åkte hem å fundera en stund,sen ringde ja å sa ja köper den,då hade han bestämt sig för att sälja flaket å skrota bilen men för att ja ringde snabbt tillbaka så fick ja köpa den..så nu ska den bara hämtas ner från Värmland,Åmål...ska fota under renoveringen å lägga in kort,men målet är att ha en fin bil i sommar å serva kunder,kul å få ha kul på jobbet med...
Böll

Inläggav Per Thomson » 07 feb 2008, 00:32

Oj,
nu har mojje fixat bilder, kolla . . . :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Lastbilen

Inläggav arnfinn » 07 feb 2008, 01:08

Böll skrev:Efter att ha haft åkeri så ville ja inte mer äga en lastbil med alla regler som bara blir dummare,men sen ja köpte min gård med sågverk så får jag mer å mer förfrågningar på transporter av sågat virke och även ved ,har nu precis köpt en stor vedmaskin så då blev de plötsligt läge å fundera på en lastbil igen....Vilken modell behövde ja inte tänka på,har haft 3 141 och dom har bara gått å gått,så ja funderade på var ja hittar en sån????????Skickade ett mail till Bosse Norvinger,fick snabbt svar med bilder,sen va de kört...han visste om precis en sådan bil ja söker,trodde ja skulle få leta i veckor,de tog 2 timmar,helt otroligt...ringde ägaren Sven-Erik som haft bilen 20 år,han blev lite förvånad att ja visste om hans bil tills jag nämnde Bosse,då skratta han å sa att den vet nog om varenda gammal lastbil i Sverige,de stämmer nog...åkte upp dagen efter å titta på bilen,varför vänta???som ja trodde så var den sämre än va han sa,dåliga däck,mkt rostig hytt,han sa den va ok,behöver nya skärmar runt om,mm...bilen hade stått 4 år å starta på 2 varv med dåliga batterier,de påverka ju en del,sen blev de provkörning å bilen kändes trög,men släppte efter hand,sen sa Sven-Erik att han hade bud på 40000 på flakt som är väldigt bra,så han sa att ja fick betala för flaket så bjöd han på bilen,åkte hem å fundera en stund,sen ringde ja å sa ja köper den,då hade han bestämt sig för att sälja flaket å skrota bilen men för att ja ringde snabbt tillbaka så fick ja köpa den..så nu ska den bara hämtas ner från Värmland,Åmål...ska fota under renoveringen å lägga in kort,men målet är att ha en fin bil i sommar å serva kunder,kul å få ha kul på jobbet med...

Hvilken tur - det ble handel i grevens tid :shock: :D
Användarvisningsbild
arnfinn

Återgå till Allmänt Veteransnack