Volvo N7,N10 och N12

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Stellan » 04 feb 2008, 23:38

Man kan inte med bästa vilja i världen påstå att de var rymliga, men jämför man med N88:an så var de modernare i alla fall. Största nackdelen som jag tycker är att N10/12 är väldigt smala i hytten, och att halva motorn ligger inne i kupén...och att de var väldigt stötiga.

Bilderna är tagen ur en brochyr från 1986. Den svarta "skålen" framför växelspaken är motorhuven :o

Vad gör jag för fel när bilderna blir strimmiga som de här? Har jag för hög eller för låg upplösning när jag scannar?

Bild

Bild

Fick lite tips av Per om scannern, byter den undre bilden.

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 05 feb 2008, 00:08, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 04 feb 2008, 23:47

Stellan Johansson skrev:Vad gör jag för fel när bilderna blir strimmiga som de här? Har jag för hög eller för låg upplösning när jag scannar?
/Stellan

Bilder på trycksaker är rastrerade och på lite mer avanserade skannerprogram kan man välja ett filter "Descreening Filter" som kompenserar dena rastrering till ett normalt foto.

Om man tittar noga på ett foto i en trycksak ser bilden ut att vara uppbuggd av små prickar = rastrering.

Jag tycker inte det gör så mycket om du nu inte har denna kompensering i ditt program. Kanske du hittar det om du kan ställa programmet i läge "Professional".
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Pickos » 05 feb 2008, 00:07

N-bilarnas hytt blev ju 15 cm längre när N12 mark II kom 1980.
Jämför den grå bilen här ovanför med den blå Ålandsbilen Anders Ason visade.
Har själv ingen större erfarenhet av modellen, har bara kört ett enda jordlass med en N12:a. Dörrhålet var lite trångt men väl på plats bakom ratten tyckte jag inte att det var några bekymmer, det var den llånga hytten på denna iofs.
Min mosters gubbe hade åkeri en gång i tiden och körde, liksom sin bror, N12. På den tiden var jag ju inte mer än en tvärhand hög, därav kom att man inte reflekterade särskilt över hyttens storlek.
Pickos

Inläggav Stellan » 05 feb 2008, 00:15

När man är en tvärhand hög så är till och med en F85 en stor långtradare ;-)

Mobils smörjoljefabrik i Uddevalla hade en F85 trailerdragare med en enkelaxlad trailer som jag fick åka med till Oslo någon gång före -67, det var vänstertrafik i Sverige i alla fall. Tänk bara att få åka så långt, och dessutom till ett annat land...lyckan var fullkomlig :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 05 feb 2008, 01:46

Stellan, om bilden du lagt upp här ser exakt ut som i brochyren är det ju OK. Däremot bilden av N10:an verkar ha släppt igenom ljus under skanningen. En brochyr är ju inte ett platt A4-ark. Testa och skanna om och håll hande på locket så det blir tätt ifall locket buktar och se om det blir någon skillnad. Om kan du klicka på "Ändra" och ta bort fotot och lägg in ett nytt och klicka på "Skicka"

Mycket tacksamt att du lägger upp bilder. Har bilder på NL 12 och den är mycket rymligare än Mark II någonsin varit. Skall lägga upp dom sedan.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav arnfinn » 05 feb 2008, 17:55

Ved en anledning kjørte jeg en N10 med vanntank for vanning på noe vegarbeid. Mitt arbeid strakk seg bare over noen dager så åkaren skulle få noen dager å jobbe med annet.

N 10 var etter mitt syn en trivelig bil, men altfor trang. Med 194 cm er jeg ikke så stor at det skal kjennes som et Houdiniforsøk å kjøre bilen. Det her var jo den korte hytten men det var motorkassen som var største problemet.
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Thomas Almen » 05 feb 2008, 18:32

Enligt obekräftade uppgifter, krävdes det skohorn för att ta sig in och ut ur N-hytterna :?: .
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 05 feb 2008, 20:13

Thomas Almèn skrev:Enligt obekräftade uppgifter, krävdes det skohorn för att ta sig in och ut ur N-hytterna :?: .

De hade till och med planer på att införa hjälplastare igen...maxhöjd 165 cam för att hjälpa föraren att tråckla sig in och ut i bilen :lol: :lol:

Det gick rätt så bra att ta sig in i bilen om man lutade sig över åt högersidan, och stängde förardörren med höger hand 8)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 05 feb 2008, 22:20

Stellan Johansson skrev:
Thomas Almèn skrev:Enligt obekräftade uppgifter, krävdes det skohorn för att ta sig in och ut ur N-hytterna :?: .

De hade till och med planer på att införa hjälplastare igen...maxhöjd 165 cam för att hjälpa föraren att tråckla sig in och ut i bilen :lol: :lol:

Det gick rätt så bra att ta sig in i bilen om man lutade sig över åt högersidan, och stängde förardörren med höger hand 8)

/Stellan

Ha, ha, ha...herre j -lar va kul. Vilken tur att jag missade N10:an även om flaket var stort.

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 06 feb 2008, 02:05

Bild

En N12 Intercooler för Afrika

Bild

En N12 Turbo

Bild

En renoverad N12 som blivit med sleeper. De skar ut väggen och satte dit "lådan"

Bild

Denna tar priset. Vilken jättesleeper. Skulle platsa väl i USA.

Bild

En N7 Turbo med imiterad delad framruta som de har/hade i USA och likaså "stötfångare". Det finns ingen ände på vad de hittar på. Märks att de är USA fans vad gäller lastbilar.
Lars-Gunnar

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack