Volvo N7,N10 och N12

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo N7,N10 och N12

Inläggav Lars-Gunnar » 29 jan 2008, 03:17

Det talas väldigt tyst om dessa modeller. Är de inte attraktiva som samlarobjekt? Jag tycker att dessa modeller ser bra ut, betydligt bättre and de "säckiga" Titanarna. Höga och robusta. De kom ju från system 8.

När jag varit inne och tittat i Volvos Bildbank så finns de inte där. Skrämmande. Undrar om Volvo låtsas om som om de inte funnits över huvud taget.

Jag vet inte så mycket om dessa bilar om det var mycket problem med dom. Undrar var de alla har tagit vägen. Säkert rullar någon ålderstigen N10 eller N12 efter vägen men det syns tydligt att Volvo favoritiserar deras föregående och nucvarande FH:s.

Jag kan väl inte tro att det finns ens en renoverad N-modell på volvos museum.

Vad är er andras åsikter i denna fråga?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

N7.........

Inläggav Kjell T » 29 jan 2008, 09:27

Troligen vill Volvo inte komma ihåg bilar man tillverkade för ca 20 år sedan. Detta är ett vanligt fenomen inom bilvärlden. Biltillverkare och representanter för märket tycker att 20 år gamla bilar är skrot, allt för konsumtionen, sedan när de blir 40 år så blir de väldigt bra bilar som man tillverkade på den tiden.
Samma fenomen som de bort glömda N7, N10, N12 reagerade jag på under 2007 när jag tittade i en Volvo tidning om deras 80-år som person- bilstillverkare. Många olika modeller fanns med, men 240 som tillverkades länge fanns inte alls med.
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2008, 09:27

Jag tyckte att de hade en ren och funktionell formgivning. Möjligtvis var hytterna lite i smalaste laget men där hade nog konstruktörerna influerats av USA-stuket, säkert med tanke på exportplaner.

Däremot minns jag att chaufförerna som jag kände och talade med inte var nöjda med komforten, den jag minns hade en NB88:a med 51,4 tons bruttovikt, tippekipage.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

N12

Inläggav Böll » 29 jan 2008, 10:53

Jag körde för en grusåkare 1988, då sa han att nu kommer snart din nya bil så du slipper den gamla torped 111,bilen kom å ja tog en ptovtur.fick ju en chock...hela hyttan bestod ju av motorn,sen knäna i brädan,trodde de va ett skämt,nu e ja ju en stor pojke 2m lång 115kg,så mindre kanske kunde trivas med den,de blev inte mer kört med den,körde vidare med 111, 3 år till sen gick den till skrot å ja starta eget med en 141...ändå sa min chef att denna n-12 var rymlig jämfört med dom titdgare modellerna,jämför med en t-112,där kan du ju nästan gå vilse i hytten jämfört med n-12..............
Böll

Inläggav Kjell T » 29 jan 2008, 11:33

Bara en sån liten åtgärd som ventiljustering var mindre trevlig på dessa modeller. Hur det sedan vare att helrenovera en motor har jag inte varit med om då dessa bilar.
Kjell T

Inläggav Lars-Gunnar » 30 jan 2008, 02:25

Här ett foto på en sprillans ny N10 eller 12 som jag hittat på nätet.

Bild

För att kombinera stor styrka med liten vikt var rambalkarnas lodräta och vågräta delar olika tjocka. Det var ett av skälen till att lastbilen var så lätt. Andra viktbesparande åtgärder var den optimerade hytten, motorhuven i fiberglas och ultraeffektiva turbomotorer.
N-lastbilen blev verkligen en internationell lastbil. Även om Skandinavien var den typiska hemmamarknaden för N7, N10 och N12, hände det ofta att australiensiska roadtrains av påkopplade släp drogs av N12. För Volvos expansion i Nordamerika var det av stor vikt att kunna erbjuda en modern konventionell lastbil. Därför lanserades N10 som semitrailerdragare i USA 1978.

Jag har faktiskt sett en N10 som trailerdragare i USA via nätet.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav arnfinn » 30 jan 2008, 10:46

Fanns vel fabrikk i Brasil med som gjorde Volvo N-serie til en viktig aktør i Sør-Amerika... :?:
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Lars-Gunnar » 30 jan 2008, 21:59

arnfinn skrev:Fanns vel fabrikk i Brasil med som gjorde Volvo N-serie til en viktig aktør i Sør-Amerika... :?:

Kan nog stämma det.

Brasilien har blivit en av Volvos största marknader när det gäller lastbilar, där N-lastbilarna spelar en mycket viktig roll. Därför lanserade Volvo en ny N-lastbil, NL, i Brasilien 1989. Det var i själva verket en förbättrad version av N10/N12, men den var utrustad med funktioner som är intressanta för länder som Brasilien.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Micke Lund » 31 jan 2008, 20:03

Här är några av våra gamla N vagnar
[img][img]http://i261.photobucket.com/albums/ii43/SALA73/3axlN12.jpg[/img]
[/img]Bild
[img][img]http://i261.photobucket.com/albums/ii43/SALA73/N7anochF86anvidbetongstation.jpg[/img]
[/img]Bild
[img][img]http://i261.photobucket.com/albums/ii43/SALA73/HYW2694.jpg[/img][/img]
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Lars-Gunnar » 31 jan 2008, 20:12

Snyggt Micke. Verkar som om en av dem är relativt ny på bilden.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Micke Lund » 31 jan 2008, 20:23

Om du tänker på JPL275 så är den omlackad. Den såg ut som N12an på övre bilden tidigare. F12 på andra bilden var vår första F12. årsm -78. Den byggdes om, tror det va -83 till betongbil då vi köpte första roteraren.Bilen rullade ända till 2001 :)
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Thomas Almen » 31 jan 2008, 20:43

Nåt märkligt är det, det var ju en poppis bil på sin tid. Nån som vet hur många N-bilar det fanns, jämfört med Scanias torpedmodeller?. Trevligaste toprdScanian var nog ändå L/LS 140/141. Minns tydligt första gången jag prövade en T 142. Vad besviken man blev, körde då timmer med en LS 141. Fast den var inte heller så servicevänlig, hände nåt med turbon, eller innersta topparna fick verkstan plocka fram minsta meken. Men hytterna var fenomenala.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 31 jan 2008, 20:43

Hemska bilar att köra...men otroligt härliga bilder. Mer sådant, nostalgin flödar. Samtidigt är det ju så kul att dela med sig av både sin arbetsplats och hobby. :wink:

Om inte vi dokumenterar vår historia, vem gör det då? Bilder, dokument och framför allt egna minnen från vår egen verksamhet är det ju bara vi som har. Svenska Åkeriförbundet har givit ut en otroligt bra handbok om "arkivkunskap" som jag varmt kan rekomendera även om man inte ska ha något stor arkiv själv.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Volvo N7,N10 och N12

Inläggav Anders Ason » 04 feb 2008, 22:06

Lars-Gunnar skrev:Det talas väldigt tyst om dessa modeller. Är de inte attraktiva som samlarobjekt? Jag tycker att dessa modeller ser bra ut, betydligt bättre and de "säckiga" Titanarna. Höga och robusta. De kom ju från system 8. ...Vad är er andras åsikter i denna fråga?

Lars-Gunnar :D

Den här bilen var jag på väg att köpa som min första veteranlastbil för ett par år sedan (har ju Viking-blod i ådrorna!).

Men... bilen hade gått sítt mesta liv i Sverige för att sedan ha exporterats till Åland och sedan kommit tillbaka utan svensk reg. Byråkratin blev ett hinder, för att få den godkänd krävdes fullständig reg. bes. d v s med vältprov o hela balunsen (märklig då den gått här från början).

Jag gav upp och avstod, vet någon kanske något om bilen?

Förare jag pratat med som kört N10 har påstått att hytterna var trånga. Själv anser jag det är en "maffig" bil med mycket attityd och hade inte haft något emot att ha en.

(Som framgår av kamerasymbolen så låg den ute på Blocket)

Bild
    Bild
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 04 feb 2008, 22:19

Skit Anders (inte bilen) utan att portföljbärarna inte har någit vettigare för sig. Ja, vad tusan, den hade ju gått i Sverige från början och vad skulle det ha blivit för skillnad om den varit på Åland. Noll vill jag påstå.

Lars-Gunnar :evil:
Lars-Gunnar

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack