Sida 1 av 3

Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 10 dec 2010, 16:03
av Skandinaven
Her är lite om alla dom gamle exportbilar på den Italienska gräns, Vipiteno - Bolzano. Detta bilden er perioden med den gamla tullstationen.
Hälsn. Skandinaven
gamle Brennerpas.jpg
gamle Brennerpas.jpg (50.01 KiB) Visad 21780 gånger

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 10 dec 2010, 16:19
av Skandinaven
Kanske inte dom svenska exportbilar var så mycket representerad på Italienskörningen ?
Her er en gammal svensk fiskbil.jpg
Her er en gammal svensk fiskbil.jpg (112.11 KiB) Visad 21779 gånger

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 10 dec 2010, 16:21
av Skandinaven
danska frysbilar på Vipetino Italia.jpg
danska frysbilar på Vipetino Italia.jpg (70.37 KiB) Visad 21779 gånger

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 10 dec 2010, 16:23
av Skandinaven
toldplads Vipetion.jpg
toldplads Vipetion.jpg (104.91 KiB) Visad 21779 gånger

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 12 dec 2010, 15:15
av Skandinaven
Vipiteno med danska frysbilar på midtan av 70 talet
Danmarksgade på Vipiteno Italienske toldplads.jpg
Danmarksgade på Vipiteno Italienske toldplads.jpg (83.98 KiB) Visad 21724 gånger

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 21 dec 2010, 13:42
av Skandinaven
exportchauffører holder sneboldkamp på Vipiteno.jpg
exportchauffører holder sneboldkamp på Vipiteno.jpg (51.08 KiB) Visad 21654 gånger

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 26 dec 2010, 12:45
av Per Thomson
Härliga bilder, ser ut som om det laddas för snöbollskrig på den sista bilden 8)
Kan bilderna vara från tidigt 70-tal?
Jag passerade själv Brenner några gånger 67 och 68 men besökte aldrig tullstationen Vipiteno. Alla gränsformaliteter klarades av direkt i den lilla gränsbyn och förtullning skedde vid slutdestinationer som La Spezia eller Aosta. Vid ett par tillfällen hade jag returlast av marmor från Carrara som jag erhöll av Ingvar L som är medlem här på forumet.

Några bilder från Brenner kan ses i slutet på sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=762

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 26 dec 2010, 15:36
av Skandinaven
Imponerande Per !
På din nya F88 sås ochså Forss sandspridere,- kanske du kan beretta en liten omkring, hur effektiva dom sandspridere var och hvilken speciel typp sand, eller småsten, då bruktes ?
Du kjörde på Italien på 67 talet, men hvad med tilladelsen ( genehmigung ) til vesttyskland - Italien ? var dom inte umögliga at skaffes som ene åker på denna tiden då ?
Bilderna från Vipiteno med pojkerna i snön, er från slut 70 talet,- jag känner et par av kompisarna.

Hälsn. Skandinaven

NB! Boliden, skrivar du ? jag har lastet mycket natriumsulfat, decialciumfosfat och aluminiumsulfat i bulkbil på denna gamla rustne fabrik, . . . .

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 28 dec 2010, 15:34
av Per Thomson
Jag ser att du redan har gittat tråden http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=3316&p=22056&hilit=flis#p22056 som "S-V L44" påbörjade, där har jag berättat lite om att funktionen kunde vara lite osäker. Idag finns bättre lösningar, "Slir-ej" och "On-spot".

Jag hade aldrig några problem med tillstånd för Västtyskland men då jag hade rätt lång transporttid inom Sverige hade jag endast tillstånd för de dagar jag behövde och således fick separat tillstånd för var resa. På så vis försökte "Biltrafiknämnden" att utnyttja kvoten för fler bilar än vad den avsåg. Under en period körde jag mycket på Österrike via DDR och då behövde jag inte "belasta" kvoten alls. Vid ett tillfälle blev det dock problem, den chaufför som ibland körde åt mig föll ur hytten någonstans i Frankrike och bröt en arm. Det innebar några dagars försening och när han i Denekamp upptäckte att tysklands-tillståndet hade gått ut så lånade han gränsspeditörens skrivmaskin och ändrade giltighetsdatum på tillståndet. Sådana tillstånd skulle återsändas till "Biltrafiknämnden" och de upptäckte förfalskningen :cry: Jag blev kallad till förhör och åklagaren misstänkte att det var "stora saker" det handlade om men insåg efter ett halvår att han måste lägga ned utredningen.

De kemikalier du lastade i Helsingborg, vilka destinationer skulle de till?

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 28 dec 2010, 16:04
av Skandinaven
Hejsan Per! - hytten på din gamla F88 til Italienskjörningen, hvem förlängde hytten då ? var det Volvo original ?
Kjörning igjennom DDR til Östrike,- då har du åket över " Zinnwald " på vinteren ? brosten med snö ?

Mine transporter med pulver från Boliden Helsingborg, havde månge olika destinationer.
Natriumsulfat gick mestendels til tvättpulver fabriken, som det gamla Blumöller på Rentemestervej i Kjöbenhavn - Colgate i Glostrup och andre olika fabrikker i Jylland & Fyn.
Aluminiumsulfat havde ränsningsanläg som destinationer och decalciumfosfat kjördes til piggforfabrikkerna. Dlg - Lantmännen - vitamintilsätningstilverkare etc.

Hälsn. Skandinaven

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 28 dec 2010, 16:32
av Per Thomson
Skandinaven skrev:Hejsan Per! - hytten på din gamla F88 til Italienskjörningen, hvem förlängde hytten då ? var det Volvo original ?
Kjörning igjennom DDR til Östrike,- då har du åket över " Zinnwald " på vinteren ? brosten med snö ?
. . .
Hälsn. Skandinaven

Förlängningen av hytten gjorde jag själv med viss hjälp. Volvo var på intet sätt inblandade. Första resan med den ombyggda hytten hade som returlast Bosch-gods (Stuttgart) till Volvo i Torslanda och någon kallade på folk från Volvo lastvagnar som kom och fotograferade och mätte. Jag körde inte den resan själv så det var min chaufför som berättade.

Jo, det var just Zinnwald backarna där Forss sandaggregaten kom till mest nytta vad jag minns. Det gick också en liten järnväg uppför backarna och den hade en kuggstångs-skena mellan spåren för att tåget skulle klara den branta stigningen. Detta tåg var fortfarande i bruk på min tid och ibland hade man lite tävling med tåget. Vägen korsade tågspåret på några ställen och det gällde att komma före tåget över så man slapp att vänta.

På den tjeckiska sidan utför blev det stor ansträngning för såväl bromsar som motorbroms och vid ett tillfälle var det ytterst nära att jag tänkte hoppa ur och lämna bilen då bromsarna hade slutat verka. Bromstrummorna på 88:ans drivaxel måste bytas var 50 000 km. Lasten till Österrike bestod av rostfritt stål, ca 22 - 23 ton och skulle ibland portioneras ut till flera mottagare i Österrike.

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 28 dec 2010, 21:21
av Skandinaven
Intrasandt med denna förlängelse av hytten. Företage den slags konstruktionsändringar på en Volvo säkerhetshytt, var inte tillådt i Danmark.
Om man ville kjöre denne ombygg til dansk bilprövning, är jag inte säker på den ville gå rent igjennom, pga. många bilprövningsstationer på denna perioden, var direkte komplett idioter på detta punkten, i alla fall på denna tiden.
Vi havde ju 2 stk. Volvo F89 från danska AGA,- en 4x2 dragar med tryktank til argon å en 6x2 skåpsbil med 2 axlad skåpssläp. Dom var begge med en snygt förlängd hytt, pga. dom nya EF reglerna, med min. bredde för sovhytt.
Jag er väldig lässen över jag inte kan hitta bilder av dom två ekipager någonstanns, men jeg tror dom er förlängd ved en karosserifabrik i Säby, nordjylland.

Jan minns klart dom två F89árn, dom var väldig specielle på denna tiden, med förlängd hytt , aircon. på taket, blanke hjulkapslar och specielt många bakljus.

Hälsn. Skandinaven

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 28 dec 2010, 23:09
av Per Thomson
Jo, det var ju lite nervöst när det skulle kontrollbesiktas första gången efter det hytten hade förlängts, men besiktningsfolket koncentrerade sig på dom rätta sakerna och det gick bra 8)

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 03 jan 2011, 16:18
av Skandinaven
beier-og-bolding1.jpg
beier-og-bolding1.jpg (174.85 KiB) Visad 21480 gånger

Re: Exportbilarna på den Italienska tull Vipiteno

InläggPostat: 04 jan 2011, 16:17
av Skandinaven
1270979269_resized.jpg
1270979269_resized.jpg (63.99 KiB) Visad 21445 gånger