Filmtips SVT!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Filmtips SVT!

Inläggav Bengt Gustafsson » 17 jan 2008, 15:32

Nu på måndag 21/1 klockan 14:00 i SVT1 visas "Resa i natten" från 1955.

Den handlar om långtradarchauffören Gösta (George Fant) som med en Viking eller Titan plus släp kör linje Stockholm - Malmö åt föregångaren till Bilspedition (reservation för fel minnesbilder).

Göstas äktenskap knakar i fogarna så givetvis har inte lastbilen huvudrollen men filmen innehåller en hel del scener från autentiska miljöer. Ekipaget är bland annat filmat (troligen) längs gamla Riksettan, vid låga viadukter, samt vid fik och terminaler.

Spela in denna pärla uppmanar
Bengt Gustafsson
å det varmaste
:D
Bengt Gustafsson

Inläggav Nisse » 17 jan 2008, 22:06

Tack för tipset om filmen.
Den ska jag be någon spela in åt mig.
Kul att se gamla titan tradare :D
Användarvisningsbild
Nisse

Inläggav Thomas Almen » 18 jan 2008, 23:14

Äntligen, som Fylking säger. Den här har jag försökt spela in, men missat ett antal gånger. Hjärtligt tack för tipset.
Thomas Almen

Inläggav Kjell T » 21 jan 2008, 17:56

Jag hade möjlighet att titta på filmen, missade endast 10 min i början. Vilket fabrikat var det på hytten som Volvon hade?
Kjell T

Inläggav Thomas Almen » 21 jan 2008, 20:32

Har just kollat inspelningen av filmen. Det är nog en gammal Be-Ge tycker jag det ser ut som. Strongt av Ulla Sallert att släpa på 2 enkelkedjor med dom kläderna och skorna. Men sen fick det vara nog, tydligen. Fast man måste säga, ur vår synpunkt, att den är ganska välgjord.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 21 jan 2008, 21:10

Aj, aj, såg tipset igår men fattade fel. trodde att det var ett datum som redan passerat :oops: :cry:
Lars-Gunnar

Re: Filmtips SVT!

Inläggav Anders Ason » 21 jan 2008, 21:11

Bengt Gustafsson skrev:Nu på måndag 21/1 klockan 14:00 i SVT1 visas "Resa i natten" från 1955.

Någon som spelat in den ? Jag misslyckades med vår gamla VHS (klock h-t krånglade) :oops: .

Någon som kan sälja en kopia, DVD eller VHS?

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 21 jan 2008, 22:53

Om allt har funkat, ska jag ha den på VHS. Men vill kolla kvalitet först.
Thomas Almen

Re: Filmtips SVT!

Inläggav Stellan » 21 jan 2008, 22:56

Anders Ason skrev:
Bengt Gustafsson skrev:Nu på måndag 21/1 klockan 14:00 i SVT1 visas "Resa i natten" från 1955.

Någon som spelat in den ? Jag misslyckades med vår gamla VHS (klock h-t krånglade) :oops: .

Någon som kan sälja en kopia, DVD eller VHS?

/Anders

Missade också att spela in :(

Och har samma fråga som Anders... :oops: 8)
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Robert Eliasson » 21 jan 2008, 23:58

Thomas Almèn skrev:Om allt har funkat, ska jag ha den på VHS. Men vill kolla kvalitet först.

Thomas! Du kan nog starta storproduktion....... köper gärna en av dig också :D

Med bästa hälsningar Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson

Inläggav Lars-Gunnar » 22 jan 2008, 00:04

Jag med tack! :)
Lars-Gunnar

Hytt på Volvon

Inläggav Kjell T » 22 jan 2008, 10:18

Det är inte helt omöjligt att det är en BeGe av något ovanligt utförande, är den möjligen bredare än de vanliga? Det fanns någon enstaka BeGe på 60-talet med mera tilltagna dimensioner och delad vindruta. På insidans bakvägg fanns en oval skylt som liknade den som fanns i BeGe hytter.
Hur många hytt-tilverkare fanns i Sverige vid den här tidpunkten?
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2008, 20:11

Hej,
kan det vara en fejkad hytt?
Det är ju bara från en inspelningsstudio. Kolla om filmsekvenserna från "landsvägen" visar överensstämmande hytt med studiohytten / hytterna.

Var jag sabbotör nu? :cry:

Jag tror inte BeGe hade någon delad ruta på sina hytter. Beträffande de större hytterna som bara tillverkades i ett fåtal så kan en sådan ses på denna sida
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=762
Ungefär i mitten, färgbild med texten "NORWEGEN" på solskyddet. (Just den bilen blev färdigrestaurerad till Pärlkrallyt 07.)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Robert Eliasson » 22 jan 2008, 23:13

Hej Per, om inte jag är helt ute och cyklar vingligt som bara den...... så har jag för mig att det fanns en Titan på Schenker hos Helgessons (tror det var deras) som hade den extra breda Be Ge hytten med delad framruta, trodde att den var Walter Lindfors bil men fick reda på att så inte var fallet den gången... bilen var en röd och vit L 495:a boggibil 63-64:a med 2 axlad vagn , skall finnas ett foto på den. Stefan Andersson har detta fotot om jag inte missminner mig......

// Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson

Inläggav Per Thomson » 23 jan 2008, 00:15

Bröderna Helgesson Lidköping.
Körde för Schenker Göteborg.
Floby hytt, ledsen :(

Ett foto på den bilen var med i Volvo PåVäg sist i korsordet för något år sedan. Jag har själv suttit i den bilen. Jag vet inte om det tillverkades någon BeGe-hytt som enbart var bredare, jag tror samtliga av dessa också var ca 30 cm högre. Förutom Walter så var det ytterligare någon Gbg Schenker åkare som hade den stora BeGe-hytten. Vill minnas att den bilen var lackad brons och vit.

Förlåt, jag låter ju som en riktig besserwisser :oops:
Bild
Fotot taget vid Schenkers Skandinavien kontor i Hagen Västtyskland. Det är Gösta Helgesson till höger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack