An. brist på entreprenaddäck för några år sedan, sades (av en däckfirma) bero på att kineserna köpte upp allt för att hinna bygga färdigt inför OS.
Reid.
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Lars Brander skrev 2013-06-28 08:05:
Hej !
Trevligt att du är inne på min hemsida och tittar på bilder.
Bilden på Scaniabilarna får du använda i veteranbilsforumet. Det är fotograf Folke Sahlin som tog bilden. Han är död nu men på den tiden var han lokalredaktör på en dagstidning och förmodligen skrev han en artikel om Scaniabilarna som mellanlandade i Töcksfors för export till Norge.
Jag var ung då och fashinerades av dessa lastbilar med trähjul som kom hit staplade 6-7 st på en lastbil med släp, om jag minns rätt. Det var nog trafikrestriktioner i Norge som gjorde att man var tvungen att dela upp transporten i flera turer.
Min far arbetade på den svenska skogsförvaltningen för det norska skogsbolaget Saugbrugsforeningen och när min far köpte in nya Scania timmerlastbilar med släp, som skulle köra massaved till pappersmassafabriken i Halden i Norge, var han tvungen att ordna dispens i Norge för sträckan Örje - Halden så att förarna skulle kunna utnyttja lastbilarnas hela lastkapacitet. Enligt norska generella regler på den tiden skulle de annars ha fått gå med halva laster. Det handlade väl om vägarnas dåliga bärighet.
Nåväl, det var lite minnen som dök upp.
Hälsningar
Lars
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster