Bilsped "Inne på gamla"

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bilsped "Inne på gamla"

Inläggav Brollan » 01 jun 2013, 23:27

Med anledning av trådarna om den gamla tiden så tänkte jag att det kanske
finns någon som har några foton på "gamla Bilspedition" i Sundsvall samt det
senare inlämningstället på gaveln på fryshuset.
Själv har jag bara diffusa minnen av inlämningstället sen jag pryade på bilspedition
i mitten av 70 talet men gamla Bilspedition på Lansvägsallén (tror jag) lades ned
långt före min tid.

Jag har hört så många rövarhistorier om händelser om "inne på gamla" men jag har
aldrig sett ett enda foto från detta ställe. Jag har även svårt att visualisera vart detta
låg i förhållande till centralstation. Jag är dock tacksam för att jag hann vara med
om den förhållandevis "gamla" tiden på nuvarande Bilspedtion (Schenker) i Timrå då
det inte var så bedrövligt noga med allting som det är nu för tiden. Ni som var med
förstår nog vad jag menar. :wink:

Skulle gärna vilja se lite foton (gärna äldre) från "nya" Bilspedition i Timrå då dessa foton
som läggs ut på gamla Scanior 140 väcker minnen som får det att rycka i smilbanden.
Tex Totte M som i stället för att göra hämtningarna satt och spelade dragspel i tunga
hallen eller köpte kartongvis med surströmming flera gånger samma dag på grund av
ymnigt sölande i kuren. Eller S----an som klädde av sig näck inne på klubben (Espan)
som ringde till kuren och funderade om jag var på jobbet, något fin form kl 8 på
morron. He he, den dan fick jag faktiskt fixa chaufför på lastbilen åt honom samt
att jag fick förbarma mig och lägga ut några tior på bers så han skulle klara dagen.
Chauffören blev en annan profil som alla som på den tiden hade med Bilsped i Timrå
att göra känner igen om man säger "Eehhh tackhee ska duh ha, det gjorde duh bra hehe"
Ja herregud vilka historier man har på lager om man skulle vilja men av respekt för
mina före detta arbetskamrater så håller man inne med dessa då många anekdoter
kanske skulle vara allt för igenkännande.

I förbifarten ska även nämna Bosse E som var en stor personlighet på alla sätt och
vis, tyvärr så finns han inte kvar i livet men det är honom jag har att tacka
för att jag fortsatte med lastbilskörningen. Jag hade förmånen att jobba med
denna man och det var väl Bosse som blev min läromästare inom denna genren.

Själv var man väl inte heller guds bästa barn och har säkert bidragit till några
historier själv men för att återgå till kärnfrågan så skulle lite foton på det gamla
och även på det nygamla i Sundsvall/Timrå glädja mig mycket.

Brollan
Brollan

Re: Bilsped "Inne på gamla"

Inläggav Åkarns Kalle » 03 jun 2013, 19:40

Mycket intressant

Fortsätt att berätta du Brollan

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Åkarns Kalle » 25 jun 2013, 11:43

Fick för en tid sedan höra en historia

Ett Sundsvalls företag blev på något sätt oense med chauffören som hämtade deras produkter och eftersom produkterna skickades med Bilspedition
meddelade Sundsvalls företaget först chauffören att dom tänkt byta speditör var på denne svara att "de fick dom väl göra om dom inte var nöjd"

ASG blev ny speditör men ändå dök chauffören från Bilsped upp med "sin" bil och började lasta, varpå personalen på föregaget rusar dit och meddelar
att ASG ska köra produkterna "jag vet" svarar chauffören och håller fram sedeln från ASG
"Men du kör ju för Bilsped" säger personalen
ja och för ASG svarar chauffören med ett leende
det uppskattades INTE av företagaren som ringde Linjegods (eller var det Fraktarna minns inte vilket) för ännu ett speditörsbyte
och vem kom och hämtade företagets produkter nästa resa om inte samma chaufför fast med en annan speditör på fraktsedeln.

Du vet säkert vem denne chaufför var och vilket åkeri det gällde

Vet inte vad han hette men hans "smeknamn"

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Brollan » 25 jun 2013, 15:41

Kom mycket väl ihåg när detta utspelade sig, vi skrattade gott åt detta länge.

Brollan
Brollan

Inläggav Åkarns Kalle » 25 jun 2013, 22:45

Vet du vad Klaveret egentligen hette ?
Han måste väl haft ett riktigt namn även om posten (enl. hans egen utsago) kom fram om man skrev "Klaveret Sollefteå"

/Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav Per Thomson » 26 jun 2013, 09:44

Kom igen om fler finns på lager :!: :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack