Pärlrallyt 2004 och framåt.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Pärlrallyt 2004 och framåt.

Inläggav jonas a » 14 apr 2009, 00:16

Håller på att gräva bland alla mina bilder och har hittils lagt upp mina bilder från Pärlrallyt från 2004 och 2005. Jag är inte helt 100% på att bilderna stämmer med åren, jag hade ingen tid och datum på min gamla digitalkamera.

Länkar till Photobucket bortagna pga dåligt kopieringsskydd på nämnda fotosida.

2006, 07 och 08 kommer senare, Många bilder från de åren.

Hoppas dessa är av intresse så länge.

Jonas
Senast redigerad av jonas a 03 maj 2009, 21:16, redigerad totalt 2 gånger.
Jonas A
jonas a

Re: Pärlrallyt 2004 och framåt.

Inläggav Lars-Gunnar » 19 apr 2009, 22:41

Mycket trevligt att se. Tack för det!

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav jonas a » 03 maj 2009, 21:14

Jag har stängt min Photobucket för allmänheten. Återkommer kanske senare när jag hittat en bättre lösning på hemsida med bättre kopieringsskydd.

Moderator kan slänga denna tråd.
jonas a

Inläggav Anders Ason » 04 maj 2009, 08:36

Ser det som angeläget att svara i stället för att direkt ta bort tråden.

Svår utmaning du (och alla andra) har.

Om man ser bilden så går det att sno den - men det går att göra det svårare.

Det här är ett stort område men lite kort:
Det finns små script att ta till som gör att höger mustangent inte funkar som vanligt, d v s för att kopiera bild. Det går att lägga ut bilderna med dålig upplösning (72 pixels) som inte påverkar utseendet på skärmen nämnvärt (beror förstås på bildstorleken) men som är mer eller mindre odugligt för tryck eller utskrift. Oavsett vad du än gör går det alltid att ta en skärmdump på dina bilder. (Filmrutor i vissa visarprogram kan bli svarta dock, men det går att gå runt det med.)

Blocket bl a har stora bekymmer med bildkopiering men har gjort det lite krångligare genom att lägga in en kamerasymbol i bilden. Den ligger å andra sidan ganska perifert så det är lätt att ta bort den med beskärning.

Mera radikal märkning är en signatur mitt i bilden, lite diskret men fullt synlig (jag har här gjort det lite extra/onödigt tydligt)
och så "krånglig" att det kräver massor av jobb att ta bort den. Namnet måste också ligga över en varierad bakgrund för att det inte ska bli för enkelt att ta bort. Den störning som uppstår med märkningen får man väl leva med.

ahlgrenslastbinamel.jpg
ahlgrenslastbinamel.jpg (14.88 KiB) Visad 3908 gånger

Det mest avancerade är att sätta in en ID-signatur i bildfilen, d v s den syns inte i bilden men går att identifiera av bildägaren.

Ska jag förorda någon metod i ditt fall kanske den lågupplösta är enklast och där den som vill köpa bilden får vända sig till dig för en högupplöst.

Hälsningar Anders Ason
Användarvisningsbild
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack