Nu är det hjul igen, bildhåta

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nu är det hjul igen, bildhåta

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2009, 08:57

Gåtan gäller vad för nytta med hjulen uppe på flaket?

IMG_0461.jpg
IMG_0461.jpg (36.47 KiB) Visad 5908 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nu är det hjul igen, bildhåta

Inläggav hennke85 » 24 apr 2009, 09:01

Är det inte som vissa tyska och holländska lastbilar (har faktiskt inte sett en svensk med det arrangemanget) att när man kör bilen och kärran i tomme så lasta man upp kärran på bilen och slipper att dra på eländet.
Urban Åkesson
hennke85
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 jun 2007, 23:40

Re: Nu är det hjul igen, bildhåta

Inläggav Bengt Gustafsson » 24 apr 2009, 15:03

Tror det är så här: stödaxel i uppfällt läge som visserligen inte klarar så mycket last, men som (nedfälld) framför allt gör att avståndet mellan bilens första och sista axel blir längre.

Detta innebär i sin tur ökad tillåten bruttovikt / last enligt axelavståndstabell (ungefär som vår svenska) och / eller broformel.

Bengt Gustafsson
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Nu är det hjul igen, bildhåta

Inläggav Nor1 » 24 apr 2009, 21:44

Jag kör på Bengts linje. En stödaxel som egentligen inte fyller nån annan funktion än att öka avståndet mellan första och sista axel på fordonet, väldigt vanlig på betongbilar i staterna.

/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Nu är det hjul igen, bildhåta

Inläggav Per Thomson » 27 apr 2009, 15:07

Jodå, det där med bruttoviktstabell och totalt axelavstånd är så rätt så. I det här fallet (bilden) är det californisk bruttoviktstabell som gäller.

Bestämmelserna över bruttovikter kan kan skilja sig en del mellan olika stater i USA. Jag kom över en lunta på ca 700 sidor om fordonsbestämmelser för Californien och där kan jag se att max tillåten bruttovikt på 80000 pound (ca 40 metriska ton) kan uppnås vid 45 fots axelavstånd förutsatt att kombinationen har 6 axlar. Vid 4 axlar, de vanligast fjärrbilarna måste avståndet ökas till 51 fot och för de bilar som syns på fotot, 4 axlar, gäller 57 fot (ca 19 meter).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster