Ny bok

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ny bok

Inläggav Stellan » 06 apr 2009, 19:27

Jag var och shoppade lite under helgen, en helt fantastisk bok om ASJ. Den kanske var lite dyr, men otroligt läsvärd. Man kan ju faktiskt läsa om lite mer än "bara" lastbilar :mrgreen:

http://www.tnf.se/produkt.php?prod_id=159

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Ny bok

Inläggav Anders » 12 apr 2009, 19:29

Den måste ju införskaffas å det snaraste! :)

Finns väldigt mycket intressant på Trafiknostalgiska. Även de många fotoböckerna bjuder på en hel del lastbilsbilder :D
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 12 apr 2009, 21:19

Jag är helnöjd med boken, och rekomenderar den verkligen. Det är otroligt intressant att läsa om ett sådant här företags uppgång och fall, även om det senare är väldigt tråkigt. Något jag saknar annars är en bok om transportbranschens utveckling i allmänhet, och lastbilstransporternas utveckling i synnerhet. Det har ju givits ut böcker om de olika lastbilstillverkarna och om en del olika speditörer, men något verk som samlar detta skulle jag gärna vilja se någon gång i framtiden.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 19 apr 2009, 23:25

Nu har jhag hittat denna ASJ-bok som jag köpte på SJ-museet i Gävle för 2 år sedan. Den är på 247 läsvärda sidor. Jag har så fullt i alla bokhyllor så jag var tvungen lägga böckerna på annat ställe och glömde bort var men min äkta hälft visste var de var.
Vidare köpte jag "100 år på spår Kalmar" Från Kalmar verkstad till Bombardier 223 sidor om tillverkning av järnvägsvagnar. Handlar lite om Tjorven och Kalmar Lagab med tillverkningen av Svealast lastbil.
"Från Munktell till Valmet" är en annan boksom är mycket intressant.
"AGEVE 50 år" 1933-1983 är en bok om vagntillverkning i Gävle på 129 sidor.

Jag är en person som är lika begeistrad av tåg och vagnhistoria som av lastbilar och traktorer. Dert är nästan oundvikligt på något sätt. Kanske det har med tekniken att göra.

Jag instämmer med Stellan, ASJ-boken är läsvärd från första till sista bladet. Boken är ganska stor men inte alltför vollymius.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack